بیش از ۱۰۰۰ کد رشته دانشگاهی از مهرماه حذف می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حذف بیش از هزار کد رشته جدید دانشگاهی در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در برنامه هفتم توسعه، حکمی درباره توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد. آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانه‌ها باید همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت آموزش عالی کشور مملو از خبرهای پربازدید بود؛ رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش از تجهیز جلسات برگزاری کنکور ۱۴۰۲ به راکت سیگنال‌یاب خبر داد، فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد تا چهاردهم تیرماه تمدید شد، وزیر علوم از حذف بیش از هزار کد رشته جدید دانشگاهی در سال تحصیلی خبر داد و خبر معاون آموزشی وزیر علوم مبنی بر راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی منوط به پیوست اشتغال جزو پربازدیدترین اخبار علمی و دانشگاهی در هفته‌ای که گذشت بود.

جلسات برگزاری کنکور ۱۴۰۲ به راکت‌های سیگنال‌یاب تجهیز می‌شود

محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور از به‌کارگیری سیستم و راکت‌های سیگنال‌یاب در جلسه برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: براساس آن امکان به‌کارگیری تجهیزات الکترونیکی ممنوعه در این آزمون را مختل و بی‌اثر می‌کند.

وی همچنین از تشکیل دو ستاد اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری از ابتدای سال و رصد و پیگیری امور اجرایی، حفاظتی، روند برگزاری آزمون و اجرای دستورالعمل‌های حفاظتی توسط این ستادها خبر داد و افزود: نشست‌های متعدد مسئولان سازمان سنجش با عوامل اجرایی و حفاظتی آزمون در همه استان‌ها برگزار و آموزش‌های لازم به تمام دست‌اندرکاران ارائه شده است.

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: رصد فضای مجازی با دقت و هوشیاری بالای نهادهای امنیتی و انتظامی در حال اجرا است، چراکه یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای ورود شایستگان علمی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است.

فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد تا ۱۴ تیر تمدید شد

عباس اشرفی، رئیس مرکز جذب و امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از تمدید مجدد مهلت ثبت‌نام فراخوان جذب اعضای هیئت علمی نوبت اول سال ۱۴۰۲ (عادی-طرح مشمولان وظیفه) این دانشگاه تا روز چهارشنبه چهاردهم تیرماه خبر داد.

وی با بیان اینکه تعدادی رشته جدید در گروه معارف اسلامی و همچنین در رشته‌های غیرپزشکی به فراخوان جذب اضافه شده است، گفت: متقاضیان می‌توانند تا روز چهارشنبه چهاردهم تیرماه با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی http://sajed.iau.ir نسبت به تکمیل مدارک و ثبت‌نام اقدام کنند.

اعلام جزئیات توزیع کارت ورود به جلسه کنکور

عبدالرسول پورعباس، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار کارت ورود به جلسه نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از روز یکشنبه یازدهم تیرماه خبر داد و اظهار کرد: داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای شرکت در امتحان لازم است از یازدهم تیرماه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کرده و با ورود به پنل کاربری خود از طریق درج کدملی، شماره فراگیر و رمز عبور یک نسخه چاپی از برگه راهنما و کارت شرکت در آزمون را تهیه کنند و داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی متقاضی شده‌اند مانند گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، دارای دو یا سه کارت هستند و داوطلبان باید طبق تاریخ و آدرس تعیین شده بر روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوط مراجعه کنند.

وی در خصوص اصلاحات احتمالی اطلاعات مندرج در کارت ورود به جلسه آزمون، افزود: چون اطلاعات شناسنامه‌ای از ثبت احوال دریافت شده است اصلاح این مشخصات میسر نیست و داوطلبان در صورت مشاهده مغایرت در این نوع اطلاعات باید به ثبت احوال منطقه خود مراجعه کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با بیش از یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب در صبح و عصر روزهای چهارشنبه چهاردهم و پنج‌شنبه پانزدهم تیرماه در ۴۱۷ شهرستان، ۶۶۲ حوزه اصلی و ۱۹۵۵ حوزه فرعی برگزار خواهد شد.

حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته دانشگاهی از مهرماه

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته جدید دانشگاهی در سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، حکمی درباره توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد. آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانه‌ها باید همکاری کنند، چون دانشجویان به صنایع و وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند و باید این دانشجویان را بپذیرند، در این زمینه نیاز به همکاری صنایع احساس می‌شود.

وی افزود: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش‌بینی شده و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید آئین‌نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه هم در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید از نظرات نخبگان دانشگاه استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع‌الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است و رشته‌ها باید روزآمد و بازبینی شوند. در رشته‌هایی که هم اکنون تعداد آنها زیاد نیست استادانی استخدام کردیم که مربوط به آن صنف هستند. در حال حاضر باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان نیز استفاده شود.

راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی منوط به پیوست اشتغال شد

قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم گفت: از امسال هر رشته‌ای که توسط دانشگاه‌ها درخواست شود باید یک پیوست اشتغال داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش مهارت‌محور در تمام مقاطع باید انجام شود، افزود: وظیفه دانشگاه تربیت انسان خردمند و توانمند است و باید برنامه‌ریزی برای ایجاد شغل انجام شود. البته باید تأکید کرد که ایجاد شغل وظیفه دانشگاه‌ها نیست.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: امسال در کد رشته‌هایی که شغل نداشتند پذیرش دانشجو متوقف شد و هزار کد رشته محل کارشناسی ارشد از دفترچه کنکور حذف شد.

ایجاد «گرنت بین‌الملل» برای اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با اشاره به ایجاد «گرنت بین‌الملل» برای اعضای هیئت علمی این دانشگاه اظهار کرد: از آغاز دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران تاکنون، اختیار تصمیم‌گیری درباره بسیاری از فرآیندهای آموزشی و پژوهشی و اداری از ستاد دانشگاه به صف (واحدهای دانشگاهی) واگذار شده است.

وی مهمترین ویژگی دانشکده مطالعات جهان را وجود حس همدلی در این دانشکده دانست و گفت: دانشکده مطالعات جهان، مجموعه‌ای همدل و همگرا است که اعضای آن با وحدت و یکپارچگی در حال پیش بردن برنامه‌ها هستند. معتقدم یکی از علل اصلی این همدلی، به پایه‌گذار این دانشکده برمی‌گردد.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت پیگیری سه رویکرد اصلی شامل «رویکرد میان رشته‌ای و چند رشته‌ای»، «رویکرد تطبیقی» و «رویکرد کاربردی» در دانشکده مطالعات جهان، تصریح کرد: البته از آغاز تأسیس دانشکده مطالعات جهان، رویکرد بین رشته‌ای در این دانشکده مورد توجه بوده، اما معتقدم این رویکرد به طور کامل و کافی محقق نشده است. اساتید دانشکده‌های مختلف از جمله علوم اجتماعی و زبان‌ها و ادبیات خارجی در شکل‌گیری دانشکده مطالعات جهان نقش داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به رویکرد جامع چندرشته‌ای در این دانشکده همچنان جای کار وجود دارد و دانشکده‌های متعدد دیگری در دانشگاه هستند که قرابت زیادی با رشته‌های موجود و چشم‌انداز دانشکده مطالعات جهان دارند که بایستی به مشارکت دعوت شوند.

۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند

جعفر رازقی، مدیر کل امور دانشجویان بین‌المللی سازمان امور دانشجویان کشور گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی از ۹۴ کشور جهان در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشجویانی از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، ترکیه، هند، یمن در کشور ما در حال تحصیل هستند، افزود: بیشترین دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه هستند.

مدیر کل امور دانشجویان بین‌المللی سازمان امور دانشجویان کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به مرجعیت علمی و ترویج زبان فارسی، خاطرنشان کرد: جذب دانشجویان خارجی می‌تواند در تحقق این دغدغه رهبری تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یک درصد از دانشجویان خارجی بورسیه بوده و ۹۹ درصد آنها شهریه می‌دهند، از دانشجویان به عنوان سفیران فرهنگی و سیاسی نام برد و افزود: نگاه ما به دانشجویان خارجی صرف اقتصادی نیست زیرا دانشجویان خارجی در تمدن نوین اسلامی می‌توانند نقش آفرین باشند.

حضور چهار دانشگاه از اصفهان در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ مؤسسه استنادی جهان اسلام

در رتبه بندی موضوعی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام مربوط به سال ۲۰۲۲ میلادی از جمهوری اسلامی ایران ۴۴ دانشگاه حضور دارند که در بین آنها چهار دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان، کاشان و علوم پزشکی اصفهان به چشم می‌خورند.

در این رتبه‌بندی، شماری از دانشگاه‌های دنیا و جهان اسلام در شش رده اصلی موضوعی شامل علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی رتبه بندی شده‌اند.

قرارگیری ۹ دانشگاه ایران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا

سیداحمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اظهار کرد: ۶۵ دانشگاه از ایران در گزارش اخیر رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های آسیایی حضور دارند و ۹ دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته‌اند. تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی سال گذشته ۵۸ دانشگاه بود و ۶ دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار داشتند.

وی ادامه داد: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین‌المللی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین‌المللی انجام داد.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام خاطرنشان کرد: روش‌شناسی این رتبه‌بندی همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز است که از ۱۳ شاخص در قالب پنج معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه بین‌المللی (۷.۵) استفاده کرده است که در رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی این شاخص‌ها جهت رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی مجدد تنظیم می‌شوند.

کد خبر 670319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.