حمایت حقوقی و اجتماعی از کودکان بی‌سرپرست با اجرای «طرح بهسرا»

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه پنج مشهد گفت: یک ضلع شکل‌گیری طرح بهسرا، سیستم قضائی است که قوانین را به نفع کودکان تفسیر می‌کند. در ضلع دیگر بهزیستی است که بسترسازی برای اجرای این تفاسیر را بر عهده دارد و بخش دیگر، مشارکت‌های مردمی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیره عابدین‌زاده امروز _چهارشنبه هفتم تیرماه_ در مراسم افتتاح طرح "بهسرا" در مشهد، با بیان اینکه ساختن کودکان قوی بسیار آسان‌تر از اصلاح بزرگسالان شکست خورده است، اظهار کرد: وجود بعضی از نهادها مانند زندان‌ها و مراکز نگهداری شبانه‌روزی در جامعه بسیار ضروری است.

وی افزود: به لحاظ اینکه این مراکز، مراکزی ذاتی و طبیعی نیستند، اختتام آن‌ها بسیار خوشحال کننده‌تر خواهد بود، بنابراین باید به گونه‌ای مبتکرانه در راستای تأمین بهترین مامن حقوقی و اجتماعی که برای کودکان در قانون پیش‌بینی شده است، اقدام کنیم.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه پنج مشهد گفت: وظیفه سیستم قضائی است که زیرساخت‌های حقوقی و قانونی لازم را مهیا و از این طریق مصالح عالیه کودکان را تأمین کند.

وی ادامه داد: جداسازی کودک از خانواده، یکی از تدابیری است که برای شرایط خاص در نظر گرفته شده است، اما مداخلات دادستان در قوانین امروز تنها به جداسازی کودک از خانواده ختم نمی‌شود و باید تفسیر وسیع‌تری از قوانین حقوقی داشته باشیم.

عابدین‌زاده خاطرنشان کرد: یک ضلع شکل‌گیری طرح بهسرا، سیستم قضائی است که قوانین را به نفع کودکان تفسیر می‌کند. در ضلع دیگر بهزیستی است که بسترسازی برای اجرای این تفاسیر را بر عهده دارد و بخش دیگر، مشارکت‌های مردمی است.

وی اضافه کرد: تسهیلگری این طرح توسط مؤسسه بهرویش انجام شده و اگر مؤسسه بهرویش نبود، این طرح نمی‌توانست به‌خوبی نقش اساسی خود را در راستای حمایت از کودکان اجرا کند.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه پنج مشهد با بیان اینکه فرایند رشد کودک نباید بدون حضور خانواده طی شود، تصریح کرد: حرف دل تمام فرزندانی که در مراکز نگهداری می‌شوند، خواستن خانواده است. این فرزندان زندگی تجمل‌گرایانه یا امکانات رفاهی گسترده‌ای نمی‌خواهند، بلکه نیاز به محبت دارند.

وی با بیان اینکه خلاءهای عاطفی این فرزندان در آینده تأثیرات خود را در ثبات شخصیت و شرایط روحی عاطفی کودک خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم سایه‌بان‌های امنی را ایجاد کنیم که حتی برای یک دوره موقت نیز کودکان در شیرخوارگاه نماند و در محیط خانه و خانواده زندگی کنند.

کد خبر 670132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.