ثبت‌نام شناسنامه‌ها الکترونیکی شد؟

یکی از شعارها و وعده‌های دولت مردمی سیزدهم، تشکیل دولت الکترونیکی و چابک‌سازی امور بود، از این رو به منظور تحقق این وعده ثبت‌نام افراد ۱۸ سال بدون شناسنامه الکترونیکی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان ثبت‌احوال کشور در راستای تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کرده است که تا حداکثر شش ماه آینده تمام افراد بدون شناسنامه شناسه اختصاصی و کارت شناسایی موقت خود را در جهت دریافت خدمات دریافت کنند.

هوشمندسازی، چابک‌سازی، اصلاح فرآیندها، حذف فرآیندهای زائد و بهره‌گیری هر چه بیشتر از فناوری‌های نوین در مسیر هوشمندسازی از اولویت‌های سازمان ثبت‌احوال برای سال جاری در نظر گرفته شده است تا خدمات بهتر به مردم و کاهش هزینه‌ها ارائه شود.

همچنین ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و غیر حضوری از دیگر اولویت‌ها و برنامه‌های این سازمان بوده که می‌طلبد تمام واحدها همکاری لازم با حوزه فناوری سازمان ثبت‌احوال را داشته باشند.

پیش‌تر نیز احمد وحیدی، وزیر کشور طی بخشنامه‌ای خطاب به استانداران بر تعیین تکلیف هرچه سریع تر افراد بدون شناسنامه تاکید و در این راستا رئیس سازمان سازمان ثبت احوال کشور نیز با صدور بخشنامه‌ای به مدیران کل ثبت احوال کشور از آنان خواسته است تا ترتیبی اتخاذ کنند که ضمن هماهنگی با استانداران و فرمانداران، برنامه‌ریزی لازم برای اقدام ویژه ادارات ثبت‌احوال و شورای تأمین استان و شهرستان در خصوص شناسایی، تشکیل پرونده، اختصاص شناسه، صدور کارت و در نهایت تعیین تکلیف افراد بدون شناسنامه صورت پذیرد.

راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای افراد بدون شناسنامه

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای ثبت‌نام افراد بدون شناسنامه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به رویکردهای دولت سیزدهم و وزیر کشور مبنی بر تعیین تکلیف افراد بدون شناسنامه در کشور، سازمان ثبت‌احوال در سال ۱۴۰۱ با مهیا سازی زیرساخت‌های لازم، اختصاص شناسه واحد برای ایرانیان بدون شناسنامه را در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به منظور تسهیل امور شهروندان ثبت‌نام این افراد با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی http://faghedin.sabteahval.ir صورت می‌گیرد، افزود: این امر به منظور شناسایی، صدور کارت موقت و در نهایت تعیین تکلیف افراد بدون شناسنامه با هدف استفاده از خدمات اجتماعی در راستای تکالیف دستورالعمل مقابله با فقر مطلق و کمک به ایجاد ساز و کارهای قانونی برای ارائه خدمت به این افراد و کاهش هزینه‌های حاکمیتی صورت گرفته است.

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور تصریح کرد: تا پیش از راه‌اندازی این سامانه بیش از ۱۱ هزار پرونده در ادارات کل ثبت‌احوال استان‌ها تشکیل و به این افراد شناسه اختصاص یافته است که حدود پرونده بررسی و تعیین تکلیف شده‌اند و برای سایر افراد کارت شناسایی موقت صادر شده است.

وی ادامه داد: رسیدگی به درخواست‌ها مطابق قوانین و مقررات و در صورت لزوم، طرح در شورای تأمین شهرستان‌ها به انجام خواهد رسید و تلاش بر آن است که تأیید یا رد تابعیت ایرانی این افراد و تعیین تکلیف پرونده‌های آنان در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسد.

ثبت‌احوال باید سازمانی پیشرو در همه زمینه‌ها باشد

سال گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ثبت‌احوال، با اشاره به اینکه ثبت‌احوال باید سازمانی پیشرو و بهره‌ور در همه زمینه‌ها و ظرفیت‌های خود باشد، اظهار کرد: کارکردهای ثبت‌احوال بسیار ارزشمند است و توسعه و ارتقا نیز پیدا می‌کند، اگر اطلاعات جمعیتی را نداشته باشیم همه برنامه‌های دیگر مختل خواهد شد به عنوان مثال یک رکن مهم، آمایش جمعیت است، موضوعی که اطلاعات آن در سازمان ثبت‌احوال شکل می‌گیرد. هر برنامه توسعه‌ای که داشته باشیم به سازمان ثبت‌احوال نیاز اساسی داریم و این سازمان نقش اساسی را دارد.

وی افزود: سازمان ثبت‌احوال می‌تواند از گذشته‌ها در مورد اطلاعات خانوار و ریشه‌های خانوار افراد، اطلاعاتی را جمع‌آوری کند و این موارد را مشخص کند.

وزیر کشور گفت: یکی از مردمی‌ترین سازمان‌های ما ثبت‌احوال است و صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور علاوه‌بر اینکه خدمت و سرویس‌ها را آنها به عنوان ایرانی ارائه دهیم باعث می‌شود که ثبت‌احوال با ایرانیان خارج از کشور ارتباط داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: افراد مشکوک التابعیت در برخی شهرها حضور داشتند که بلاتکلیف بودند اما با کارت شناسه کارهای عمومی آنها انجام خواهد شد، در حوزه اتباع نیز ثبت احوال مسئولیت‌هایی را دارد که امیدواریم به خوبی آنها را اجرا کند.

تخصیص شناسه واحد برای ایرانیان بدون شناسنامه

پیش‌تر نیز هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت‌احوال در تشریح ثبت اطلاعات افراد بدون شناسنامه در سامانه‌های سازمان ثبت‌احوال کشور اظهار کرد: ایجاد و تخصیص شناسه واحد برای ایرانیان بدون شناسنامه با مهیا کردن زیرساخت‌های لازم و تخصیص شناسه برای افراد دارای پرونده در سازمان ثبت‌احوال کشور، بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر ساماندهی و تعیین تکلیف افراد بدون شناسنامه صورت گرفته است.

وی افزود: در همین راستا به منظور شناسایی و تعیین تکلیف افراد بدون شناسنامه و اختصاص شناسه یکتا به آنان و درنهایت صدور کارت موقت ویژه برای این افراد، سامانه‌ای ایجاد شد و با حضور وزیر کشور به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور با تأکید بر اینکه با این کار امکان شناسایی تمام اشخاص حقیقی ایرانی و یا مدعی تابعیت ایران بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور فراهم می‌شود، ادامه داد: تاکنون اطلاعات بیش از ۹ هزار نفر از افراد بدون شناسنامه ثبت شده است، همچنین در جهت دریافت درخواست کارت ویژه افراد بدون شناسنامه شامل اخذ اطلاعات نشانی تصویر چهره و بیومتریک اقداماتی صورت گرفته است.

کد خبر 670063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.