دلایل بروز نشخوار فکری چیست؟

پویایی فردی، وارد شدن به مرحله جدید زندگی و نگرانی‌های عجیب و غریب از جمله دلایل بروز نشخوار فکری در نظر گرفته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نشخوار فکری به تمایل بیش از حد فرد به تجزیه و تحلیل و فکر کردن بیش از حد به مسائلی است که باعث ایجاد پریشانی و اضطراب درونی می‌شود. کسب آگاهی در مورد دلیل بروز نشخوار فکری می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با آن مقابله کنید. در ادامه به بررسی دلایل بروز نشخوار فکری می‌پردازیم:

پویایی فردی

اگر به نحوه تأثیر اعمال و کلمات شما بر عزیزان خود بیش از حد توجه می‌کنید، دچار نشخوار فکری خواهید شد. در این شرایط، اگر متوجه شوید که کاری آزاردهنده انجام داده‌اید یا حرف ناراحت کننده‌ای زده‌اید، مسئولیت آن را قبول می‌کنید و به دنبال جبران کردن آن خواهید بود. زمانی که این گروه از افراد با کسانی مواجه می‌شوند که فکر می‌کنند همیشه حق با آن‌ها است و همواره رفتارهای خودخواهانه دارند، بیش از حد ذهن خود را درگیر می‌کنند.

وارد شدن به مرحله جدید زندگی

افراد در زمان‌های مختلف وارد مراحل جدیدی از زندگی می‌شوند که ممکن است مانند دستیابی به یک شغل رویایی اتفاق مثبتی باشد یا مانند طلاق یک اتفاق تلخ باشد. وارد شدن به مراحل جدید زندگی مستلزم ترک کردن و کنار گذشتن عادت‌ها و دلبستگی‌های پیشین است، بنابراین باعث می‌شود افراد بیش از حد فکر کنند و دچار نشخوار فکری شوند. برای نمونه، در این شرایط همواره از خود می‌پرسند "کار درستی انجام دادم؟ "، "آیا من برای این کار به اندازه کافی خوب و مناسب هستم؟ "، "آیا موفق می‌شوم؟ " و "اگر نتوانم وظایف خود را به خوبی انجام دهم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ ". البته این نشخوار فکری پس از وارد شدن به مراحل جدید زندگی طبیعی است و احتمالاً موقتی خواهد بود و با گذر زمان کمتر می‌شود.

نگرانی‌های عجیب و غریب

اغلب شب‌ها، زمانی که درگیری ذهنی کمتری دارید، ممکن است دچار نگرانی‌های عجیب و غریب شوید. برای نمونه، به‌صورت ناگهانی نگران این موضوع می‌شوید که روز بعد در راه محل کار دچار یک تصادف رانندگی وحشتناک می‌شوید. این افکار منفی و وحشتناک ممکن است به دلیل آسیب‌های گذشته رخ دهد، اگرچه ممکن است این آسیب تا حدی زیادی بهبود پیدا کرده باشد، اما در ذهن ثبت شده‌اند. ذهن هر چند وقت یک بار به انسان یادآوری می‌کند که ممکن است در زندگی اتفاقات وحشتناکی رخ دهد که باید آن‌ها را کنترل کنید. مفیدترین روش برای کنترل مغز در این شرایط این است که به موضوع دیگری فکر کنید. برای نمونه، به این فکر کنید که آشپزخانه جدید خود را چگونه طراحی خواهید کرد یا اگر مقدار زیادی پول از بستگان دور و گمشده خود به ارث ببرید با آن‌چه کاری انجام می‌دهید. با این افکار جذاب و سرگرم‌کننده از تفکرات منفی و وحشتناک در امان بمانید.

منبع: www.psychologytoday.com

کد خبر 669935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.