۵ تجربه موفق جهانی از بازآفرینی زندگی شهری

دوربان، سیدنی، پاریس، لیسبون و سنگاپور در لیست موفق‌ترین شهرهای دنیا برای بازآفرینی زندگی شهری قرار دارند که مدیران هریک توانسته‌اند به روش‌هایی اثربخش، فضاهای شهری را از نو برای بهبود کیفیت زندگی مردم طراحی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه مردم در شهرهای مختلف دنیا زیست‌پذیری را متفاوت با یکدیگر در نظر می‌گیرند، با این حال چنان‌چه از همه آن‌ها در مورد مشکلات شهری سوال کنیم، پاسخ‌های نسبتاً یکسانی دارند که شامل مسکن مقرون‌به‌صرفه، بهبود حمل‌ونقل عمومی و دسترسی به منابع و خدمات کارآمد شهری است. بدیهی است که مدیران در طراحی شهرها اغلب این نیازها را مورد توجه قرار نمی‌دهند و همین امر می‌تواند چالش‌های بی‌شماری را پیش روی ساکنان قرار دهد، به‌ویژه زیست‌پذیری را برای افراد آسیب‌پذیر به حداقل برساند. البته خبر خوش این‌که برنامه‌ریزان در بسیاری از نقاط دنیا نیز در حال بازآفرینی شهرها با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم هستند که در ادامه به موفق‌ترین آن‌ها و تدابیر هریک می‌پردازیم.

دوربان، فراخوانی از دست‌فروش‌ها برای کمک به طراحی دوباره بازارها

دست‌فروش‌ها در شهرها که اقلام مورد نیاز ساکنان را با قیمت مناسب‌تر می‌فروشند و تقریباً در فاصله‌های نزدیک به منازل شهروندان قابل دسترسی هستند، نقش مهمی در شکل دادن به هویت یک شهر و چشم‌اندازهای کلی خیابان‌ها ایفا می‌کنند. دوربان در آفریقای جنوبی یکی از شهرهای جهان با بیشترین تعداد دست‌فروش محسوب می‌شود که ۹ بازار مخصوص دست‌فروشی را در مرکز اصلی حمل‌ونقل شهر در بر گرفته است. مردم می‌توانند از بازارهای این مرکز تمام نیازهای خود نظیر داروهای گیاهی، صنایع دستی، خوراک، پوشاک و سایر اقلام را از حدود شش هزار فروشنده تهیه کنند. البته بازار بزرگ دست‌فروشان دوربان در دوران حکومت آپارتاید (جدانژادی) بسیار متفاوت با امروز و به شدت زیر نظر نیروهای امنیتی بود و سیاه‌پوستان حق ورود به آن را نداشتند.

زمانی که حکومت آپارتاید در دوربان به پایان رسید، دولت تصمیم گرفت در بازار بزرگ شهر سرمایه‌گذاری کند و طراحی آن را بر اساس ایده‌های شهروندان، به‌ویژه افرادی که تا پیش از این مجاز به ورود به بازار نبودند، انجام دهد. در مدت زمانی نه‌چندان طولانی، فروشنده‌های قبلی و افرادی که قصد تجارت در بازار بزرگ را داشتند، به طراحی فضاهای کاری خود پرداختند و در تمام مراحل ساخت‌وساز تحت حمایت مدیران دوربان قرار گرفتند. از زمان اعمال این اقدام، سیاه‌پوستان که در دوران حکومت آپارتاید حق ورود به مرکز شهر و بازار بزرگ را نداشتند، آزادانه در مرکز جدید تجاری رفت و آمد کرده‌اند و بسیاری نیز در این بازار به معیشت پرداخته‌اند. تمام سازه‌ها و فروشگاه‌ها بر اساس نیازهای شهروندان و با پیروی از اصول بهداشت و سلامت بازآفرینی شده است، به‌طوری که پس از گذشت تنها یک دهه، بیش از ۴۵۰ هزار مسافر و شهروند از این بازار و سایر مکان‌های دیدنی شهر بازدید می‌کنند، ضمن این‌که نسل جدید دست‌فروشان نیز در بازار فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

بازآفرینی موفق زندگی شهری در ۵ شهر دنیا

سیدنی، احیای مناطق تجاری و محله‌های بومی

طی دوران شیوع کرونا مناطق تجاری مرکزی در اغلب شهرهای جهان رکود غیرقابل جبرانی را تجربه کرد و بسیاری از بخش‌های آن‌ها بدون استفاده باقی ماند. مدیران سیدنی در استرالیا برای حل این مشکل تصمیم گرفتند فضاهای پرشور و مراکز تفریحی متعددی را به مراکز تجاری و اداری سابق شهر بیفزایند و از این طریق شور شهروندی را به این مناطق بازگردانند.

خیابان جورج (George Street) یکی از پرترددترین معابر منطقه تجاری مرکز شهر به‌حساب می‌آید که جریان ترافیک در آن در ساعات مختلف روز متفاوت است و جالب این‌که، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در آن نسبت به رانندگان از مالکیت بیشتری برخوردار هستند. مدیران در دسامبر سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفتند مسیرهای پیاده‌روی منطقه را گسترش دهند که به دنبال آن بیش از ۹ هزار متر مربع فضای جدید به پیاده‌روی اختصاص داده شد، ضمن این‌که معماران به نصب سیستم‌های روشنایی، مبلمان، کاشت درختان و افزایش فضاهای عمومی دیگر برای سرو غذا و نوشیدنی پرداختند.

برنامه‌ریزان سیدنی همچنان تلاش‌های خود را برای اجرای پروژه‌های بلندپروازانه به منظور افزایش مناطق پیاده‌راه شهر ادامه داده‌اند و در نظر دارند ایمن‌ترین زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری را توسعه دهند، ضمن این‌که کاهش امکان تردد خودروهای شخصی در رأس اهداف آن‌ها قرار دارد.

جالب است بدانید که طرحی تحت عنوان Pyrmont Ultimo Landcare نیز در سیدنی آغاز شده است که به باغبانان داوطلب امکان بازگشت به مناطق بومی را برای توسعه کشاورزی شهری می‌دهد و از این طریق، چشم‌انداز سبز شهری را افزایش خواهد داد.

بازآفرینی موفق زندگی شهری در ۵ شهر دنیا

پاریس، ایجاد فضاهای عمومی برای حفظ تاریخ شهر

آنه ایلداگو، شهردار پاریس در حال تبدیل پایتخت فرانسه به یکی از بهترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان است و در نظر دارد اهداف خود را به روش‌های مختلف نظیر افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل تحقق بخشد.

پاریس در حال حاضر میزبان یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان است، با این حال ایلداگو در نظر دارد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی شهر را نیز به‌طور قابل‌توجهی گسترش دهد. اجرای یکی از پروژه‌های مهم شهر در این زمینه که از سال ۲۰۲۱ آغاز شده است، صرف هزینه‌ای ۲۵۰ میلیون یورویی را در بر داشته و قرار است ۱۱۱ مایل مسیر جدید دوچرخه‌سواری را به شهر بیفزاید و از این طریق، تحقق طراحی شهر ۱۵ دقیقه‌ای را ممکن کند. پس از توسعه شهر ۱۵ دقیقه‌ای، تمام ساکنان پاریس خواهند توانست تنها با ربع ساعت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی همه نیازهای خود را برطرف نمایند که این امر به سهم خود از طریق کاهش تردد خودروهای خصوصی، پایداری پاریس را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

از آن‌جا که بسیاری از شهروندان پاریس مخالف تخریب بافت‌های قدیمی شهر برای احداث سازه‌های جدید هستند، مدیران در نظر دارند برای حفظ تاریخ شهر به تغییر کاربری ساختمان‌ها برای اهداف جدید بپردازند، ضمن این‌که توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز در هر نقطه ممکن از شهر در رأس اهداف آن‌ها قرار دارد.

بازآفرینی موفق زندگی شهری در ۵ شهر دنیا

لیسبون، کاهش دمای هوا از طریق گسترش فضاهای سبز

لیسبون در پرتغال تابستان‌های بسیار گرم و سوزانی دارد و این شهر به علت اثرات بالای جزایر گرمایی در سراسر جهان شهرت دارد، به‌طوری که در فصول گرم، کمتر کسی طی روز در حال قدم زدن در خیابان‌ها به چشم می‌خورد. البته مدیران همواره در تلاش هستند بر فضاهای سبز شهر بیفزایند تا از این طریق اثرات جزایر گرمایی را به حداقل برسانند. در سال ۲۰۱۹، مقاله‌ای در یکی از مجلات مشهور شهر منتشر شد که در آن بر وجود فضاهای سبز شهری به عنوان ابزاری قدرتمند نه‌تنها برای کاهش دما، بلکه برای جذب دی اکسید کربن، که به سهم خود می‌تواند پایین آمدن دما را به دنبال داشته باشد، تاکید شده بود. البته پیش از این نیز در سال ۲۰۰۸ مدیران پایتخت پرتغال طرحی را تحت عنوان «برنامه سبز» آغاز کردند که به دنبال آن تعداد فضاهای سبز شهری به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرد، ضمن این‌که در سال ۲۰۱۲ نیز اجرای «طرح مسیر سبز» افزایش ۱.۴ مایل فضای سبز در شهر را به دنبال داشت که این امر به سهم خود نقش مهمی در کاهش دمای هوای لیسبون ایفا کرد.

بازآفرینی موفق زندگی شهری در ۵ شهر دنیا

سنگاپور، بهبود زندگی جزیره‌ای از طریق افزایش فضاهای بیرونی

سنگاپور که در تمام اطراف خود به وسیله اقیانوس احاطه شده است، از فضای کافی برای ساخت‌وسازهای جدید برخوردار نیست و همین امر، به تراکم جمعیتی در آن منجر شده است. البته مدیران شهر به‌تازگی رویکرد فضاسازی در میان چشم‌اندازهای پرجمعیت را در پیش گرفته و توانسته‌اند فضاهای بیرونی متعددی را برای ساکنان شهر توسعه دهند و از این طریق به حل مشکل تغییرات اقلیمی نیز بپردازند. یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیران برای حل چالش کمبود فضای بیرونی برای شهروندان، توسعه پارک‌هایی به مساحت تقریباً ۱۹ مایل در اطراف جزیره سنگاپور بوده که دسترسی به آن‌ها به‌راحتی و از طریق رمپ‌های ساخته شده، امکان‌پذیر است. مردم می‌توانند از طریق پیاده‌روی، اسکیت و دوچرخه‌سواری به این مکان‌ها راه پیدا کنند و در طول مسیر حرکت خود نیز به بازدید از بسیاری از مکان‌های مهم شهر بپردازند.

از دیگر اقدامات مهم مدیران سنگاپور در بازآفرینی شهر، توسعه مسکن عمومی بوده که به عنوان الگویی برای طراحان در سایر شهرهای جهان عمل کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت سنگاپور در ساختمان‌های دولتی (ساختمان‌هایی که توسط خود دولت طراحی و احداث شده است) سکونت دارند و اغلب شهروندان خانه‌های خود را از توسعه‌دهندگان مسکن عمومی می‌خرند.

بازآفرینی موفق زندگی شهری در ۵ شهر دنیا

کد خبر 669519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.