دولت سیزدهم به دنبال اصلاح روندها در حوزه مدیریت منابع آب است

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: بر اساس رویکردها و سیاست‌های دولت مردمی، دولت سیزدهم به دنبال آن است که روند غلط گذشته را اصلاح کند و تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد جوانبخت امروز _شنبه سوم تیرماه_ در نشستی با انصاف و کشاورزان حوضه آبریز زاینده‌رود در استانداری اصفهان اظهار کرد: رویدادها و اتفاق‌هایی در طول چند دهه گذشته در بخش مدیریت منابع آب افتاده است که به درست یا غلط منشأ مطالبات و توقعاتی شده است.

به گفته وی، گاهی این اتفاقات در طول سال‌هایی که گذشت، به شکل منطقه‌ای، قومیتی یا استانی رقم خورده و مشکلاتی به‌ویژه در خشکسالی‌ها پدید آورده است. این رویدادها و اتفاقات تنها مربوط به زاینده‌رود و این حوضه آبریز نیست، بلکه مربوط به استان‌ها و مناطق مختلف کشور است.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر اساس رویکرد و سیاست‌های دولت مردمی، این دولت به دنبال اصلاح و تغییر روند غلط گذشته است. اینکه باغ و مرزعه‌ای در بالادست زاینده‌رود احداث شده، به درست یا غلط، امروز به اقتصاد و معیشت گروهی از مردم وابسته است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

جوانبخت اظهار کرد: تصمیم‌گیری در حوزه مدیریت آب سخت و دشوار است و هر تصمیم یا مصوبه‌ای باید با کار دقیق کارشناسی، مطالعه و همه‌جانبه‌نگری همراه باشد.

وی تاکید کرد: بزرگترین انتقاد کارشناسان آب، رویکرد سازه‌ای مدیریت این بخش است که آن را اصولی و صحیح نمی‌دانند، در وزارت نیرو نمی‌توان با رویکردهای سازه‌ای یا نرم افزاری کار کرد یا تصمیم گرفت بلکه باید هر دو را با هم دید و از تلفیق هر دو به نتیجه رسید.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب، همه اقدامات و تصمیمات در وزارت نیرو مبتنی بر سازوکارهای نرم افزاری و سازه‌ای است و امور اصلاحی مانند مدیریت مصرف، مدیریت تقاضا یا تجهیز منابع مصرف در این بین نقش مؤثری دارند.

جوانبخت گفت: بهترین تصمیم‌ها در چهارچوب مطالعات و کار کارشناسی است که باید در کنار آن‌ها مباحث اجتماعی را نیز در نظر گرفت و مد نظر قرار داد.

وی تصریح کرد: عمده بارگذاری‌هایی که در حوضه زاینده‌رود انجام شده همراه با توسعه بوده است اما باید به صورت دائمی کنترل و نظارت شوند. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم باید نسبت به اصلاح روندها امیدوار بود.

کد خبر 669159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.