کرونای طولانی‌مدت بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کرونای طولانی‌مدت بر کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که کرونای طولانی‌مدت باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می‌شود، به‌طوری که تأثیر طولانی‌مدت این بیماری بر فعالیت‌های روزانه بیماران بیشتر از تأثیر بیماری‌هایی مانند سکته مغزی و سرطان ریه مرحله چهارم است و در حد بیماری پارکینسون است. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریباً ۱۷ درصد افرادی که به کووید -۱۹ مبتلا می‌‎شوند، کرونای طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند.

با توجه به مطالعات انجام شده، خستگی یکی از علائمی است که بیشترین تأثیر را بر زندگی روزمره بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت دارد. افراد مبتلا به کرونای طولانی‌مدت که به‌شدت بیمار شده‌اند، خستگی بدتر یا مشابه خستگی ناشی از کم‌خونی مرتبط با سرطان یا بیماری شدید کلیوی را تجربه می‌کنند.

گروهی از محققان بریتانیایی به منظور بررسی علائم کرونای طولانی‌مدت، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ۳۷۵۰ بیمار را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد علائم بیماری را حداقل برای ۱۲ هفته پس از عفونت اولیه تجربه کردند. آن‌ها پرسشنامه‌هایی در مورد علائم کرونای طولانی‌مدت تکمیل کردند. این پرسشنامه شامل سوالاتی در مورد میزان خستگی، افسردگی، اضطراب، تنگی نفس، مه مغزی و کیفیت زندگی افراد بود.

بیش از ۹۰ درصد افراد شرکت‌کننده در مطالعه که درگیر کرونای طولانی‌مدت بودند، بین ۱۸ تا ۶۵ سال سن داشتند و تقریباً ۷۱ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند. نتایج این مطالعه که در مجله BMJ منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۵۱ درصد بیماران نمی‌توانستند حداقل یک روز در ماه گذشته کار کنند. ۲۰ درصد آن‌ها به صورت کلی قادر به کار کردن نبودند.

به گفته محققان، کرونای طولانی‌مدت کیفیت زندگی افراد و فعالیت‌های روزمره آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. خستگی که یکی از علائم بارز این بیماری است، مانع انجام دادن فعالیت‌های روزانه افراد و برقراری ارتباط با دیگران می‌شود.

کد خبر 669057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.