زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا / چرا وین بهترین شهر جهان برای زندگی است؟

وین، کپنهاگ، ملبورن، سیدنی و ونکوور به عنوان زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۳ شناخته شده است؛ محققان علت موفقیت وین را به تلفیق پایداری، بهبود فرهنگ زندگی در میان مردم، زیرساخت‌های مناسب، ارتقای سطح آموزش و پرورش و ارائه خدمات سلامت کارآمد نسبت داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وین پایتخت اتریش برای چندمین سال متوالی جایگاه اول شهرهای زیست‌پذیر جهان را از آن خود کرد و پس از آن شهرهای کپنهاگ در دانمارک، ملبورن و سیدنی در استرالیا، ونکوور در کانادا، زوریخ در سوئیس، کلگری در کانادا، ژنو در سوئیس، تورنتو در کانادا و اوساکا در ژاپن و اوکلند نیوزلند (به‌طور برابر) به ترتیب جایگاه‌های دوم تا دهم شهرهای زیست‌پذیر جهان را به خود اختصاص داد. از شهرهای نام‌برده وین برای چندمین بار پی‌درپی جایگاه اول و کپنهاگ نیز طی چند سال گذشته جایگاه دوم خود را حفظ کرده، با این حال شیوع بیماری کووید -۱۹ مشکلاتی را در نرخ زیست‌پذیری آن‌ها به‌وجود آورده است.

جالب است بدانید که ملبورن و سیدنی در استرالیا که به ترتیب جایگاه‌های سوم و چهارم شهرهای زیست‌پذیر دنیا را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است، نسبت به سال‌های گذشته از رتبه‌های پایین‌تر به پنج شهر برتر جهان راه پیدا کرده است که محققان علت این امر را به ارائه خدمات درمانی کارآمد، به‌ویژه طی دوران شیوع کرونا، نسبت داده‌اند. عوامل متفاوتی باعث شده است تا وین این عنوان برتر را کسب کند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا/ چرا وین بهترین شهر جهان برای زندگی است؟

مسکن مقرون‌به‌صرفه

همه ساکنان وین می‌توانند طیف متنوعی از خانه‌های مقرون‌به‌صرفه با امکانات رفاهی عالی را به لطف برنامه مسکن اجتماعی که توسط دولت تنظیم شده است، انتخاب کنند. از هر پنج ساکن وین تقریباً سه نفر در این نوع خانه‌ها زندگی می‌کند. در حالی که اصطلاح "مسکن اجتماعی" ممکن است در بسیاری از کشورهای دیگر یک ننگ باشد، در اتریش برای ساکنانی با هر درآمدی در دسترس است. از آنجایی که این خانه‌ها در مناطق خوبی قرار دارد و با استانداردهای بالا ساخته شده است، برای طیف وسیعی از مردم جذاب است.

آمار جرم پایین

اتریش یکی از کشورهای برتر در شاخص جهانی صلح است و جای تعجب نیست که در میان امن‌ترین شهرهای اروپا باشد. رفتارهای ضداجتماعی و جنایات خشونت‌آمیز در وین نادر است. به همین ترتیب، خطر جنایاتی مانند سرقت و خشونت نژادی پایین است. این شهر از سیستم‌های نظارتی پیشرفته، گشت‌های منظم پلیس و دکمه‌های اضطراری خطر در ایستگاه‌های مترو بهره می‌برد.

وفور فضای سبز

وین یکی از سبزترین و تمیزترین شهرهای جهان است. این شهر که در امتداد سواحل رودخانه دانوب قرار دارد، دارای پارک‌های عمومی وسیع بسیاری است. تنها یک‌سوم ساکنان این شهر رانندگی را برای تردد در شهر انتخاب می‌کنند و این یعنی حداقل آلودگی هوا و ترافیک در شهر. وجود ۸۰۰ مزرعه در داخل منطقه شهری، بخش قابل‌توجهی از غذای ساکنان را تأمین می‌کند و در عین حال باعث بهبود کیفیت هوا می‌شود.

حمل‌ونقل باکیفیت

خواه ساکنان وین بخواهند با مترو در سراسر شهر حرکت کنند یا با دوچرخه به محل کار خود بروند، رفت‌وآمد در این شهر بسیار آسان است. پایتخت اتریش دارای سیستم حمل‌ونقل عمومی باکیفیت، ارزان و کارآمد است. علاوه بر این، مسیرهای عابر پیاده و دوچرخه‌سواری که در سراسر شهر ایجاد شده است، مردم را تشویق می‌کنند تا به‌طور کلی وسایل نقلیه را کنار بگذارند؛ در نتیجه، تراکم ترافیک و وابستگی به خودرو در وین نسبت به اکثر شهرهای اروپایی کمتر است.

زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا/ چرا وین بهترین شهر جهان برای زندگی است؟

افزایش چشمگیر زیست‌پذیری شهرهای آسیا و اقیانوسیه

بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی واحد اطلاعات اکونومیست شهرهای ساکن در آسیا و اقیانوسیه نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت‌های چشمگیری را در زمینه زیست‌پذیری تجربه کرده و توانسته‌اند از جایگاه‌های بسیار پایین به رتبه‌های بسیار بالاتر صعود کنند. محققان علت این پیشرفت را وابسته به تلاش‌های مدیران برای مهار ویروس کرونا دانسته‌اند که به دنبال اعمال تمام اقدامات مرتبط با آن، به بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر شده و در افزایش زیست‌پذیری شهری نقش مهمی ایفا کرده است.

به عنوان مثال، ولینگتون در نیوزلند در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۳۵ رتبه بالاتر رفت و جایگاه بیست‌وسوم شهرهای زیست‌پذیر دنیا را از آن خود کرد و این در حالی است که اوکلند در همین کشور نیز با ۲۵ رتبه پیشرفت نسبت به سال ۲۰۲۲ و قرار گرفتن در جایگاه دهم بهترین شهرهای جهان، شگفتی را برای محققان واحد اطلاعات اکونومیست به دنبال داشت. کارشناسان پس از انجام بررسی‌های مختلف برای یافتن علت بهبود کیفیت زندگی در شهرهای نیوزلند به این نتیجه رسیدند که اقدامات اعمال‌شده توسط مدیران این شهرها طی دوران شیوع کرونا برای رفع نواقص طراحی شهری، با هدف مهار بیماری کووید -۱۹، بیشترین اثربخشی را در ارتقای زیرساخت‌های شهری داشته و همین امر نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا کرده است.

زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا/ چرا وین بهترین شهر جهان برای زندگی است؟

از دیگر شهرهای موفق آسیایی در زمینه زیست‌پذیری می‌توان به هنگ‌کنگ اشاره کرد که نسبت به سال گذشته ۱۳ جایگاه به بالاتر صعود کرده و در رتبه شصت‌ویکم قرار گرفته است. پایان دادن به محدودیت‌های سختگیرانه دوران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته بیشترین نقش را در بهبود کیفیت زندگی مردم این قلمرو ایفا کرده، ضمن این‌که تلاش‌های مدیران برای رفع نواقص طراحی شهری طی سه سال گذشته در افزایش زیست‌پذیری مناطق آن بسیار اثربخش بوده است. در واقع برخلاف مدیران سایر شهرهای جهان که طی سال ۲۰۲۲ به‌تدریج به محدودیت‌های کرونایی خود پایان دادند، مدیران هنگ‌کنگ به پیروی از استراتژی چین، رویکرد صفر کووید -۱۹ را در پیش گرفتند و طی سال ۲۰۲۲ تنها بعضی از محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا را کاهش دادند.

بهبودهای چشمگیر رخ داده در آموزش و پرورش و بالا رفتن امتیازات مربوط به مراقبت‌های سلامت از دیگر ویژگی‌های مهم شهرهای آسیا و اقیانوسیه بوده که در افزایش زیست‌پذیری آن‌ها و کسب جایگاه‌های بهتر شهرهای جهان نقش مهمی ایفا کرده و توانسته است حتی به رشد اقتصاد در آن‌ها نیز کمک کند. در واقع، آموزش و پرورش شهرهای دو قلمروی نام‌برده نسبت به دو سال قبل و به دنبال بازگشایی مدارس پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده، ضمن این‌که فشار وارد بر مراکز درمانی و سیستم‌های مراقبت سلامت در آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا/ چرا وین بهترین شهر جهان برای زندگی است؟

کاهش امتیازات مربوط به ثبات در زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا

اگرچه مراقبت سلامت، آموزش و پرورش، زیرساخت‌ها، فرهنگ و سرگرمی در شهرهای زیست‌پذیر دنیا بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرده، با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که تقریباً در همه آن‌ها، ثبات به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است که محققان علت این امر را به ایجاد جنبش‌های متعدد در شهرهای مختلف نسبت داده‌اند که به افزایش وقوع جرایم در بعضی از آن‌ها منجر شده و این در حالی است که بالا رفتن نرخ زندگی در بعضی از نقاط نیز، بی‌ثباتی را برای آن‌ها رقم زده است. به‌ویژه شهرهای اروپای غربی به واسطه اعتصابات بی‌شماری که به‌طور پیوسته توسط کارگران انجام می‌شود، شرایطی بحرانی را بر آن‌ها حاکم کرده است که البته به‌تازگی کارگران در بسیاری از شهرهای آسیا و خاورمیانه نیز به این جنبش‌ها پیوسته‌اند و بی‌ثباتی را برای کشورهای محل سکونت خود رقم زده‌اند.

به عنوان مثال، زیست‌پذیری در شهرهای فرانکفورت در آلمان و آمستردام هلند به دنبال شورش‌های متعدد، کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد و این دو شهر را که در سال گذشته در لیست ۱۰ شهر برتر جهان برای زندگی قرار داشت، به رتبه‌های بسیار پایین‌تر انتقال داد.

از سوی دیگر، بی‌ارزش شدن نرخ ارز در بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به دلار ایالات متحده آمریکا، به ایجاد اختلالاتی در زنجیره تأمین منجر شده و همین امر نارضایتی را میان ساکنان آن‌ها به دنبال داشته و به سهم خود کاهش زیست‌پذیری را برای آن‌ها رقم زده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دمشق، شهر جنگ‌زده سوریه، پایین‌ترین جایگاه شهرهای جهان را از نظر زیست‌پذیری به خود اختصاص داده است و شرایط زندگی در آن نسبت به سال‌های گذشته نه‌تنها بهتر نشده، بلکه وضعیت بحرانی‌تری را نیز تجربه کرده است.

کد خبر 669027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.