اهمیت وضع روحی و جسمی مناسب در رانندگی

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: برخورداری از وضع روحی و جسمی مناسب، جزو اساسی‌ترین اصول رانندگی محسوب می‌شود. برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر دید کافی، هوشیاری و… هنگام رانندگی، بر کیفیت آن می‌افزاید و در نتیجه، از بروز احتمالی خطر برای راننده و دیگران جلوگیری می‌کند.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به سلامت و هوشیاری، اظهار کرد: برخورداری از وضع روحی و جسمی مناسب، جزو اساسی‌ترین اصول رانندگی محسوب می‌شود. برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر دید کافی، هوشیاری، تغذیه مناسب، خواب کافی، دمای مناسب درون خودرو، تمرکز لازم و… هنگام رانندگی، بر کیفیت آن می‌افزاید و در نتیجه، از بروز احتمالی خطر برای راننده و دیگران جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه خواب آلودگی از جمله عوامل بسیار اصلی حوادث رانندگی محسوب می‌شود، افزود: راننده خواب‌آلود در جاده یا خیابان، همچون خودروی بدون راننده‌ای است که در سراشیبی قرار گرفته و تنها در صورت مواجه شدن با یک شیء توقف می‌کند.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: این مسئله ایجاب می‌کند که به محض ظاهر شدن کوچک‌ترین نشانه‌های خواب آلودگی بر راننده، وی بلافاصله در یک نقطه امن توقف کرده و به استراحت بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: براساس پژوهش‌های پزشکی انجام شده، مواردی همچون ابتلاء به مشکلات گوارشی، خوردن غذاهای چرب، غذاهای آماده و… بر خواب آلودگی فرد می‌افزاید. گذشته از این‌ها، مصرف برخی داروها (خواب‌آورها، اعصاب و روان، آرام‌بخش‌ها و… سبب کاهش هوشیاری انسان یا خواب آلودگی می‌شوند.

محمدی تصریح کرد: از جمله تصورات اشتباه برخی رانندگان جوان و تازه کار، «کم اهمیت پنداشتن خطر» و «بیش از حد واقعیت پنداشتن توانایی خود» است که این امر موجب می‌شود تا چنین رانندگانی با حس اعتماد به نفس کاذب، ملاحظه برخی از مسائل را نکنند و حوادث خطرناک بیافرینند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که رانندگی برای افراد باتجربه نیز بسیار حساس است و کوچک‌ترین حرکت یا محاسبه اشتباه، وقوع سوانح وحشتناک را به دنبال دارد. بنابراین، با اذعان به این واقعیت که «خودرو یک وسیله افسار گسیخته است که باید به طور محکم افسار آن را در دست داشت»، از غلبه کردن هیجان ناشی از رانندگی با خودرو بر رفتار، ممانعت به عمل آورد.

کد خبر 668820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.