پایتخت در برابر حوادث ایمن می‌شود؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته، شهر تهران حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به دو دهه قبل ایمن‌تر شده است، زیرا روند ساخت و ساز در شهر به نوعی بوده که مهندسی‌سازی جدی گرفته شده است اما به نظر می‌رسد هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تهران به عنوان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور با مخاطرات بسیاری روبه‌رو بوده که لازم است تمهیدات مناسبی برای مواجهه با آن در نظر گرفته شود؛ مخاطراتی که دامنه آن از زلزله و سیل تا آتش‌سوزی و تصادفات رانندگی را شامل می‌شود و به صورت طبیعی دستگاه‌های مختلفی نیز در این زمینه مسئولیت‌هایی برعهده دارند.

طی سال‌های گذشته به منظور افزایش ایمنی ساختمان‌ها و ارتقای آمادگی آنها در مواجهه با بحران، طرح مدیریت بحران ساختمان اجرا شد و قرار بود تا فاز نخست آن در مجتمع‌های مسکونی بیشتر از ۱۸ واحد و حداکثر ۱۰ طبقه هریک از محلات مناطق ۲۲ گانه شهر تهران این طرح اجرا و در مراحل بعدی در تمام ساختمان‌های شهر تهران اجرایی شود؛ از این رو با انجام این اقدامات میزان ایمنی و آمادگی ساکنان و بهره‌برداران ساختمان در مقابل حوادث افزایش پیدا کرد.

آمادگی تهران در برابر حوادث افزایش می‌یابد

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره میزان آمادگی پایتخت در برابر حوادث و نقش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این آمادگی، اظهار کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر اساس قانونی یکسری وظایف را برعهده دارد که این وظایف را به‌طور کامل انجام می‌دهیم اما معنای انجام این وظایف این نیست که دیگر حادثه‌ای رخ نخواهد داد یا خسارتی برجای نمی‌ماند. این تصور که اگر مدیریت بحران تمام وظایفش را انجام دهد، دیگر هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد، اشتباه است و از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که مدیریت بحران وظیفه‌ای نیست که صرفاً بر عهده یک سازمان باشد.

وی درباره میزان آمادگی تهران در برابر حوادث و به خصوص حوادثی مانند زلزله و سیل، افزود: با ساختاری که امروز در تهران داریم، این‌گونه نیست که بگوییم هیچ آمادگی وجود ندارد، در برخی موارد آمادگی بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال سال گذشته در نقاط مختلف استان تهران از امام‌زاده داوود تا فیروزکوه سیل آمد، اما در شهر تهران هیچ اتفاقی رخ نداد، این اتفاقی نبود و اقداماتی برای آن انجام شده است؛ اما اینکه بگوییم پس دیگر هیچ سیلی در تهران رخ نخواهد داد، درست نیست، ما تمام اقدامات را در حد توان و امکاناتی که داریم انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه حدود یک ششم جمعیت کشور در شهر تهران ساکن هستند، گفت: همین موضوع سبب شده تا موضوع ایمنی و آمادگی در برابر حوادث حساسیت و اهمیت ویژه‌ای در تهران داشته باشد، در همین راستا در ۲۲ منطقه تهران ۲۲ مدیر بحران را منصوب کردیم. در هر منطقه و ناحیه امکانات و پایگاه‌های مختلفی داریم. در تهران ۱۲۴ ناحیه داریم که در تمام آنها سوله‌های بحران احداث شده همچنین در همه محلات زیرساخت سراهای محله را داریم که خانه‌های دوام ما در آنجا مستقر هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به آنها تحت آموزش ایمنی قرار بگیرند.

تهران نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ درصد ایمن‌تر شده است

وی درباره میزان آمادگی پایتخت در برابر زلزله، خاطرنشان کرد: لازم است تفاوت میان دو موضوع ایمنی و آمادگی مطرح شود، اینکه چقدر ایمن و در معرض حادثه هستیم یک بحث است و اینکه آمادگی ما چقدر بوده، بحث دیگری است و در واقع مفهوم ایمنی متفاوت از مفهوم آمادگی است. در دوره فعلی مدیریت شهر بر موضوع ایمنی تمرکز بیشتری داریم. هرچند که آمادگی ما نیز در مقایسه با سال‌های قبل بهتر و بیشتر شده است. اما باید بپذیریم که از نظر آمادگی تا حد مطلوب آن هم در شهری مانند تهران فاصله داریم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مطالعاتی که حدود دو دهه قبل از سوی گروهی از پژوهشگران ژاپنی در مورد زلزله در تهران انجام شد، گفت: ژاپنی‌ها حدود دو دهه قبل آمدند و مطالعاتی را درباره ایمنی تهران در برابر زلزله انجام دادند، در حال حاضر طبق نتایج همان مطالعات و برابر آمارهایی که داریم، شهر تهران حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به دو دهه قبل ایمن‌تر شده است، چرا که روند ساخت و ساز در شهر به نوعی بوده که مهندسی‌سازی جدی گرفته شده است. اما باید قبول کنیم که تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

کارگروه جامعه ایمن، غنی‌ترین برنامه در پیشگیری از حوادث

پیش‌تر نیز منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه کارگروه "جامعه ایمن"، کامل‌ترین و غنی‌ترین برنامه در پیشگیری از حوادث است و همه اقشار جامعه، سازمان‌ها و گروه‌های سنی را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: این کارگروه با هدف رسیدن به شبکه جهانی جامعه ایمن در اصفهان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه تاریخچه اجرای برنامه‌های "جامعه ایمن" طی سال‌های گذشته در سراسر شهرستان‌های استان اصفهان قابل شهود است، افزود: برگزاری این کارگروه اکنون به منظور ارتقای ایمنی و پیشگیری از آسیب‌ها، ناتوانی‌ها در برابر اتفاقات برای همه گروه‌های سنی در هر محیطی با انواع پیشامدها، توسط مشارکت‌های بین بخشی برای جلوگیری وقوع رخدادها ناشی از حوادث شهری و تقویت نظام مراقبت تشکیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: تشکیل کمیته بین‌بخشی، جلب مشارکت جامعه و سازمان‌ها، استانداردسازی همه محیط‌ها، ایجاد نظام جامع ثبت گزارش‌دهی و آمارهای حوادث، شناسایی محیط‌های پرخطر و حادثه‌خیز در شهرستان‌های استان از برنامه‌های اجرایی کارگروه جامعه ایمن در اصفهان است.

کد خبر 668076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.