مدیریت «شهر زباله‌صفر» هند در دستان زنان است

نام هند معمولا با عنوان‌های آلوده و کثیف در ذهن‌ها تداعی می‌شود اما جالب است بدانید که یکی از تمیزترین شهرهای جهان در این کشور قرار دارد؛ آمبیکاپور شهری است که در آن هیچ دفن‌گاه زباله‌ای وجود ندارد، چرا که زباله‌ها مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد یا نهایت به عنوان سوخت، سوزانده می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر آمبیکاپور در هند طرح مدیریت غیرمتمرکز زباله‌ای را ایجاد کرده است که نه‌تنها زباله‌هایی را که مختوم به محل دفن زباله می‌شوند به صفر می‌رساند، بلکه برای شرکت شهرداری محلی که چندین شغل را پشتیبانی می‌کند نیز درآمد ایجاد می‌کند. در این شهر، مکانی به عنوان دفن‌گاه زباله وجود ندارد زیرا تمام زباله‌ها در منزل جداسازی و تفکیک می‌شود و پس از جمع‌آوری، مورد استفاده قرار می‌گیرد یا فروخته می‌شود.

نکته جالب در مورد شهر این است که گروهی متشکل از بیش از ۴۰۰ زن، نقش مهمی در جمع‌آوری، تفکیک و مدیریت زباله‌های روزانه دارند. این زنان که از طریق برنامه مأموریت ملی معیشت شهری شهرداری استخدام شده‌اند، زباله را نه به عنوان یک مسئولیت و بار اضافی بلکه به عنوان یک منبع درآمد می‌بینند.

مدیریت «شهر زباله‌صفر» هند در دستان زنان است

شهر امبیکاپور با جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال‌های اخیر همراه با صفت "پاکیزگی" شناخته می‌شود زیرا طرح مدیریت غیرمتمرکز زباله باعث شده است که میزان زباله در این شهر تقریباً صفر شود.

داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط شهرداری آمبیکاپور نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از ۵۰ تن زباله روزانه جمع‌آوری شده از ۳۵ هزار خانه و واحد تجاری شهر در بیش از ۱۰۰ زیر مجموعه طبقه‌بندی می‌شود و به عنوان قابل بازیافت به خریداران فروخته می‌شود.

۱۰ درصد باقیمانده زباله‌های غیرقابل استفاده یا غیرقابل بازیافت به عنوان سوخت به کارخانه‌های سیمان فرستاده می‌شود و شهر را بدون زباله باقی می‌گذارد.

با این اقدامات شهرداری، آمبیکاپور به اولین شهر زباله‌صفر هند تبدیل شده که توانسته است با قدرت تمام نیز از این عنوان دفاع کند.

مدیریت «شهر زباله‌صفر» هند در دستان زنان است

کد خبر 668784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.