رونمایی از سامانه خودکاربری لایحه / طرح ارائه خدمات الکترونیک قضائی رایگان در ۱۵۰ نقطه

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از رونمایی سامانه خودکاربری لایحه به عنوان بیست‌ونهمین خدمت دستگاه قضائی خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های قضائی، توسعه خودکاربری‌ها و توسعه امور توسط مردم است.

به گزارش ایمنا، محمد کاظمی‌فرد امروز _چهارشنبه سی‌ویکم خردادماه_ در نشست خبری که با موضوع رونمایی از خودکاربری لایحه به عنوان بیست‌ونهمین خدمت در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی برگزار شد، با تبریک آغاز هفته قوه قضائیه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بخشی از حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه، گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی را مورد تاکید قرار دادند.

وی افزود: علاوه بر این رهبر انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را در شهریورماه سال گذشته ابلاغ کردند و بر هوشمندسازی فرآیندها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات قضائی تاکید ویژه‌ای داشتند.

معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: در سند تحول قضائی که یکی از مهمترین و به‌روزترین و متعالی‌ترین سندهای کشور است توجه به گسترش فناوری‌های نوین و دسترسی بیشتر مردم به عدالت مورد تاکید ویژه قرار گرفته است و موضوع بیش از ۵۰ درصد راهکارهای سند تحول قضائی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: قوه قضائیه در سال‌های گذشته اقدامات فراوانی در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین و فرآیندهایی که منتج به کاهش اطاله دادرسی صرفه‌جویی در بودجه‌های قوه قضائیه می‌شود انجام داده است و ده‌ها سامانه در این راستا توسعه پیدا کرده‌اند، استفاده از فناوری‌های نوین باعث ایجاد چرخش‌های تحول آفرین مبتنی سند تحول قضائی در دستگاه قضائی شده است.

کاظمی‌فرد گفت: یکی از سیاست‌های قوه قضائیه توسعه خودکاربری‌ها و انجام امور توسط خود مردم است. در خودکاربری‌ها هدف این است ارائه خدمات غیرحضوری به صورت آسان و رایگان مورد توجه است.

وی اضافه کرد: خودکاربری ویژه یا مراجعین حرفه‌ای قوه قضائیه یعنی وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور به گونه‌ای طراحی شده است که انجام تمام امور مربوط به طرح و پیگیری پرونده در مراجع قضائی بدون مراجعه به دفاتر الکترونیک قضائی یا حتی محاکم قضائی قابل انجام است. یک مراجعه کننده حرفه‌ای نیازی به مراجعه به دفاتر ندارد که از امکان خوب دوران تحول دستگاه قضائی است وکلا در سال ۱۴۰۱ تعداد چندین میلیون میلیون لایحه و کارشناسان بیش از یک میلیون نظریه کارشناسی را بدون حضور در دستگاه قضائی ثبت کرده‌اند، روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر از وکلا و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور وارد این سامانه می‌شوند و بیش از ۲۴۰ هزار اقدام مرتبط با پرونده‌هایشان را انجام می‌دهند. این سامانه در کاهش مراجعه و اطاله دادرسی نقش مهمی دارد و فرآیندها را تسریع می‌بخشد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه در قوه قضائیه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضائی برای مردم برداشته شده است، اظهار کرد: در پهنه جغرافیایی کره زمین و تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز امکان بهره‌گیری خدمات الکترونیک قضائی فراهم شده است. مردم عزیز در هر نقطه جغرافیایی و در هر ساعت شبانه روز می‌توانند از طریق پنجره واحد قوه قضائیه به ۲۸ خدمت الکترونیک قضائی مورد نیاز خود به صورت برخط و غیرحضوری دسترسی پیدا کنند.

روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر وارد پنجره واحد الکترونیک قوه قضائیه می‌شوند

وی گفت: روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر وارد پنجره واحد الکترونیک قوه قضائیه می‌شوند و بیش از ۱۰۰ هزار خدمت را به صورت خودکاربری بدون حضور فیزیکی در مراجع یا دفاتر خدمات قضائی رایگان دریافت می‌کنند.

کاظمی‌فرد افزود: در گذشته به دلیل اینکه تمامی خدمات قوه قضائیه نیازمند مراجعه حضوری به مراجع قضائی در داخل کشور بود، امکان دسترسی به خدمات قضائی برای ایرانیان خارج از کشور بسیار محدود بود و امکان استفاده نداشتند که با کمک شرکت‌های دانش بنیان انجام شد؛ با دریافت این شناسه امکان دسترسی به پنجره واحد خدمات الکترونیک برای ایشان فراهم می‌شود. همچنین می‌توانند در جلسات رسیدگی به صورت الکترونیکی و از راه دور شرکت کرده یا نسبت به انعقاد قرارداد الکترونیک وکالت اقدام کنند. با همکاری شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۱، یک میلیون نفر شناسه قضائی ثنا را بدون حضور در دستگاه قضائی دریافت کرده‌اند.

وی گفت: ۲۶ میلیون بازدید از درگاه ملی قوه قضائیه به ثبت رسیده است. سامانه نوبت دهی واحدهای قضائی و پزشکی قانونی و دیوان عدالت اداری انجام شد تا جلوگیری شود از صف‌های طولانی و نوبت فروشی یا فسادهای مربوطه و به طور میانگین امکان نوبت‌گیری در پنج روز کاری میسر است. تعداد ۲.۵ میلیون قرارداد الکترونیک وکالت بین وکیل و موکل منعقد شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در حال حاظر مدت زمان صدور گواهی عدم سو پیشینه به طور میانگین به یک روز کاری کاهش پیدا کرده است، در سال ۱۴۰۱ حدود دو میلیون و دویست هزار گواهی عدم سو پیشینه صادر شده است سال گذشته ۴۴ درصدی رشد داشته است.

وی با بیان اینکه برنامه دستگاه قضائی این است که مواردی که بدون پیچیدگی حقوقی است را به تدریج خود مردم واگذار کند، گفت: در طرح خدمات الکترونیک جهادی افرادی که در مناطق محروم که مرجع قضائی نداشتند و کمتر توسعه یافته و و فاقد امکانات قضائی هستند با کمک دفاتر خدمات قضائی در طرحی به اسم طرح خدمات الکترونیک جهادی در مناطق محروم اجرا می‌شود.

طرح جهادی ارائه خدمات الکترونیک قضائی رایگان در ۱۵۰ نقطه کشور اجرا شد

کاظمی‌فرد تصریح کرد: تاکنون طرح جهادی ارائه خدمات الکترونیک قضائی رایگان با همکاری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در بیش از ۱۵۰ نقطه راه‌اندازی و اجرا شده است و استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و خراسان جنوبی، اصفهان و کردستان را تحت پوشش قرار داده است. با توجه به استقبال سایر استان‌ها، این طرح در تمام مناطق فاقد مرجع قضائی کمتر توسعه یافته اجرایی خواهد شد. مردم در این طرح جهادی تمام خدماتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ارائه می‌شود به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

وی گفت: ارتباط تمامی کلانتری‌های سراسر کشور با مراجع قضائی به صورت برخط و الکترونیک است. در این طرح امکان دریافت مستقیم و برخط شکوائیه در راستای اجرای ماده ۳۷ آئین دادرسی کیفری فراهم‌شده است. با اجرای این طرح موجب کاهش زمان رسیدگی و خطرات مربوط به جعل یا مفقود شدن پرونده‌ها، افزایش دقت رسیدگی‌ها و درنهایت افزایش رضایتمندی عمومی مراجعان به هر دو نهاد شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: اگر فردی به کلانتری مراجعه کند در همان‌جا شکوائیه تنظیم و به‌صورت برخط برای مراجع قضائی ارسال می‌گردد و نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی یا واحدهای قضائی نیست و صرفاً با یک‌بار مراجعه به کلانتری‌های سراسر کشور اقدام به ثبت شکوائیه خود می‌کند. این شکایت‌ها به دادسرا و مجتمع‌های قضائی ارسال می‌شود و تمامی اقدامات دیگر از طریق همان بستر الکترونیک و به صورت برخط و آنلاین انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ابلاغ الکترونیک قضائی یکی از چرخش‌های تحول آفرین در دستگاه قضائی می‌باشد. اجرای این طرح علاوه بر کاهش چند صد میلیاردی هزینه‌های ابلاغ قوه قضائیه، باعث کاهش اطاله دادرسی و همچنین رعایت حقوق شهروندی شده است. در حال حاضر ۹۴ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۱ امکان دریافت شناسه قضائی ثنا برای اتباع بیگانه نیز فراهم شد.

۸۰ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی شرکت می‌کنند

کاظمی‌فرد گفت: دادرسی الکترونیکی یکی دیگر از موارد است، در این طرح به جای اعزام زندانیان به مراجع قضائی جهت شرکت در جلسه تحقیق و رسیدگی، این موضوع به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اجرای این طرح نیز علاوه بر کاهش چند صد میلیاردی هزینه‌های اعزام و بدرقه زندانیان، باعث افزایش امنیت، کاهش مخاطرات انتقال زندانیان و ورود اشیا ممنوعه به زندان و حفظ حقوق زندانیان و ازدست نرفتن زمان دادرسی آن‌ها شده است که نتیجه آن کاهش اطاله دادرسی می‌باشد. در حال حاضر در یک چرخش تحول آفرین حدود ۸۰ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی شرکت می‌کنند که باید در این زمینه با کمک رسانه برای استفاده از آن فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: هوشمندسازی فرآیندهای قضائی یکی از اقدامات و تکالیفی است که به عهده ما است در زمینه کاهش اطاله دادرسی، افزایش اتقان آرای قضائی و تسریع اجرای احکام، ایجاد سامانه سهام یا همان سامانه هوشمند استعلامات مالی است. این سامانه چهار استعلام مؤثر در پرونده‌های قضائی یعنی حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی را به صورت برخط و آنلاین در اختیار قضات اجرای احکام دادگستری‌های سراسر کشور قرار می‌دهد. در سال ۱۴۰۱ در یک اقدام مؤثری استفاده از این سامانه نسبت به سال قبل ۱۲ برابر رشد استفاده دارد. از ۲۰۰ هزار استعلام در سه ماهه ۱۴۰۲ به یک میلیون پرونده رسیدیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس با توجه به تعداد کارشناسی‌های ارجاع شده، صلاحیت و محل کارشناسی اقدام به پیشنهاد کارشناس می‌کند. اتقان آرای قضائی و کاهش اطاله دادرسی از مزیت‌های این سامانه است. در سال گذشته تعداد ۱۰۰ هزار کارشناس با استفاده از سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس انتخاب شده‌اند. در بانک اطلاعاتی محکومان متواری لیست تمامی افراد متواری در سامانه درج می‌شود و به همراه برگ جلب و نیابت سراسری در اختیار فراجا و تمام سامانه‌های کنترل تردد قوه قضائیه قرار می‌گیرد. در حال حاضر اگر فردی متواری وارد قوه قضائیه یا فراجا شود توسط سامانه کنترل تردد به متولی اطلاع داده می‌شود که جهت دستگیری اقدام کنند. صلاحیت جغرافیای با همکاری کانون کارشناسان انجام و صلاحیت‌های کارشناسان را به لحاظ جغرافیایی انجام دادیم.

وی ادامه داد: بر اساس سند تحول قضائی سامانه شهود و مطلعین با هدف افزایش کیفیت آرای قضائی، شناسایی شهود حرفه‌ای و جلوگیری از تبانی است راه اندازی شد و افرادی که بیش از چند بار شهادت داده باشند توسط این سامانه شناسایی می‌شوند و به صورت برخط به قاضی اطلاع‌رسانی و هشدار داده می‌شود که این فرد جزو شهود حرفه‌ای است. قاضی نیز با علم به این موضوع اقدام به اتخاذ تصمیم می‌کند.

کاظمی‌فرد تصریح کرد: شفافیت داده‌ها آرا جرایم اقتصادی به صورت برخط به موجب قانون در سامانه به صورت عمومی منتشر می‌شود. سامانه انتشار آرای قضائی بر اساس سند تحول قضائی ایجاد شده است و شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آرای قضائی است.

گمنام‌سازی ۱۰ میلیون رأی

وی ادامه داد: پروژه گمنام‌سازی و رعایت حریم شخصی افراد که از موضوعات مورد تاکید سند تحول قضائی است با استفاده از هوش مصنوعی سرعت در حال انجام است و تا کنون ۱۰ میلیون رأی گمنام سازی شده است و در اختیار دیوان عالی کشور و پژوهشگاه قوه قضائیه قرار گرفته است. امکان استعلام سوابق محکومیت‌های مالی برای عموم مردم در سامانه سجل محکومیت‌های مالی ایجاد شده است این سامانه امکان استعلام محکومیت‌های مالی اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت رضایت شخص استعلام شونده را برای همه فعالان اقتصادی به‌منظور افزایش امکان تقاطع اطلاعات و ایجاد شفافیت فراهم کرده است، همچنین این استعلام در اختیار بانک مرکزی جهت استفاده در سامانه‌های اعتبارسنجی قرار گرفته است.

ثبت بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار قرارداد الکترونیک وکالت در سال گذشته

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: سامانه قرارداد الکترونیک با هدف شفاف سازی قرارداد بین وکیل و موکل راه‌اندازی شد که تا قبل مشخص نبود در سال ۱۴۰۱ بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار قرارداد الکترونیک وکالت به ثبت رسیده است و ۵.۵ میلیون استعلام از جانب سازمان امور مالیاتی در مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شده است؛ قرارداد الکترونیک وکالت علاوه بر حمایت از موکل، شفافیت‌های مالی در میان وکلا و قوه قضائیه را به همراه دارد.

وی ادامه داد: سامانه‌های مشارکت نهادهای مردمی و گزارش گران فساد با اولویت در اعلام فساد اداری و جرایم سازمان‌یافته راه‌اندازی شده است.

ثبت ۱۶۷ میلیون تبادل الکترونیک بین قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی

کاظمی‌فرد گفت: تعاملات سازمانی در حال حاضر ۸۳ دستگاه اجرایی و نهاد حاکمیتی به صورت برخط از قوه قضائیه وب سرویس متفاوتی دریافت می‌کنند و بیش از ۱۶۷ میلیون تبادل الکترونیکی در این مرکز میان قوه‌قضاییه و این دستگاه‌ها به ثبت رسیده است و این موضوع نقش مهمی در ارائه خدمات به مردم دارد. سرعت‌دهی به امور مردم از ویژگی‌های است که این تعاملات و تبادلات فراهم کرده است. استعلامات بر خط قضائی با ۳۰ استعلام نقش مهمی در فرآیند امور قضائی ایفا می‌کند. استعلام‌های مربوط به شاغل بودن، استعلام‌های مرتبط با چک، استعلام‌های مربوط به اسناد الکترونیکی و استعلام‌های مرتبط با هویت افراد برخی از استعلام‌های برخط است که جزو این ۳۰ مورد قرار می‌گیرد. در سال گذشته یک میلیون و ۷۳۵ هزار و ۱۳۴ استعلام از طریق این سامانه انجام شده است که باعث تسریع در رسیدگی می‌شود که با راه اندازی استعلامات الکترونیکی با دستگاه‌های دولتی و نیز استفاده از ابزارهای هوشمند روال رسیدگی پرونده تسریع شده است در سال گذشته تعداد حدود ۱.۵ میلیون استعلام برخط قضائی انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های فرآیند رسیدگی که در سند تحول قضائی به آن اشاره شده است و در بیانات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه سال گذشته نیز آمده است غیرمتقن بودن برخی از آرا و تصمیمات قضائی است. یکی از راهبردهای سند تحول قضائی برای حل آن استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند در فرآیند صدور آرا و تصمیمات قضائی است. سامانه آرای قضائی، دستیار هوشمند قضائی، سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس، سامانه شهود و مطلعین، بررسی برخط ادعای اعسار افراد، سامانه دسترسی قضات به استعلامات برخط، سامانه هوشمند استعلامات مالی بعضی از اقدامات دستگاه قضائی در خصوص متقن شدن آرای قضائی با کمک فناوری‌های نوین است. یکی از این اقدامات سامانه انتشار آرای قضائی است.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه گفت: هدف از این سامانه بر اساس سند تحول قضائی ایجاد شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آرای قضائی است. انتشار عمومی آرای قضائی با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص در پرونده با امکان تحلیل و ارزیابی عمومی و ترغیب اشخاص از جمله نخبگان از تأکیدات سند تحول قضائی است. کار گمنام‌سازی و رعایت حریم شخصی افراد که از موضوعات مورد تاکید سند تحول قضائی است با سرعت در حال انجام است و تا کنون ۱۰ میلیون رأی گمنام شده است.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه در راستای کرامت مراجعین خدمات سیار الکترونیک قضائی ویژه جانبازان، سالمندان و معلولان در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ایجاد شده است، اظهار کرد: همچنین تعداد دو هزار دفتر خدمات الکترونیک قضائی در آزمون برگزار شده، قبول شده‌اند که پس از طی مراحل پذیرش مجوز دفتر خدمات الکترونیک قضائی صادر می‌شود تا از شلوغی موجود در دفاتر کاسته شود.

وی گفت: به‌منظور مساعدت حال و حفظ کرامت مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، امکان استعلام برخط افراد تحت پوشش برقرار و مددجویان در دفاتر خدمات قضائی یا مراجع رسیدگی‌کننده فراهم شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه گفت: بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی هستند و لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های آنان از سیاست‌های دستگاه قضائی است. از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه احراز هویت برخط، پیام رسان‌ها، شکوائیه‌ساز، دادرسی الکترونیک و تبدیل گفتار به متن بهره گرفته‌ایم، اما اعتقاد داریم می‌توانیم با هم‌فکری و تلاش خدمات بهتر و بیشتری را به مردم و دستگاه قضائی ارائه دهیم. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ایده‌های خود را برای تسریع در خدمات قضائی ارائه کنند و دستگاه قضائی از آن‌ها کاملاً حمایت می‌کند. امید است شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری در زمینه فناوری قضائی به ارائه خدمت به مردم بپردازند و دستگاه قضائی نیز با حمایت از آن بتوانند تلاششان را دوچندان کنند. امروزه از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه احراز هویت برخط جهت دریافت شناسه قضائی ثنا (هشت شرکت)، پیام رسان‌ها (یک شرکت)، دادرسی الکترونیک (سه شرکت) و تبدیل گفتار به متن (دو شرکت) بهره برده شده است تا با هم‌فکری و تلاش خدمات بهتر و بیشتری را به مردم و دستگاه قضائی ارائه شود. احراز هویت غیر حضوری جهت دریافت شناسه قضائی با کمک هشت شرکت دانش بنیان انجام می‌شود. در سال گذشته یک میلیون نفر از این روش شناسه قضائی ثنا را دریافت کرده‌اند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به بحث استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه قضائی، گفت: کاربرد هوش مصنوعی در قانون گذاری و امور حقوقی نیز از موضوعاتی است که همواره مورد توجه بوده چنانچه این اعتقاد وجود دارد که تحولات در نظام‌های قضائی بدون توسعه الکترونیکی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در این حوزه امکان پذیر نیست. استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در فرآیند صدور آرا و تصمیمات قضائی یکی از موضوعاتی است که در سند تحول قضائی کشورمان نیز وجود دارد. در راستای هوشمند سازی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های هوش مصنوعی و پردازش متن روز دنیا متون آرا گمنام سازی شده است. از این آرا در دستیار هوشمند قاضی استفاده می‌شود تا به آرا مشابه و متعارض بر اساس موضوع دسترسی پیدا کنند و در اختیار نخبگان خارج از قوه قضائیه نیز قرار گرفته است. امکان سابقه‌یابی خودکار و هوشمند هر یک از اشخاص پرونده در اختیار قاضی قرار گرفته است تا تمامی سوابق آن شخص را در سامانه‌های قضائی در اختیار قاضی قرار دهد. ابزار گفتار به متن در اختیار تمامی قضات قرار گرفته است که با بیان دادنامه و صورت مجلس آن‌ها را با این ابزار به صورت متن در سامانه‌های قضائی قرار دهند. این ابزار با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌نیان و به‌روزترین روش‌های تبدیل گفتار به متن انجام شده است. امکان انتخاب هوشمند کارشناس با توجه به کارهای ارجاع شده، شهر و صلاحیت کارشناس برای قاضی فراهم شده است. با استفاده از هشت شرکت دانش‌بنیان و روش‌های هوش مصنوعی امکان احراز هویت غیرحضوری جهت دریافت شناسه قضائی فراهم شده است.

وی افزود: تکالیف ما را سند تحول قضائی مشخص کرده که در این زمینه پیشرفت ۷۰ درصدی داشته امیدواریم تا پایان سال تکالیف خود را با محوری فناوری اطلاعات به اتمام برسانیم و زیر ساخت اجرای سند تحول را انجام دهیم بحث ارجاع هوشمند کارشناس و دستیار هوشمند قضائی، گفتار به متن شناسایی هوشمند شهود نیز در این راستا بوده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در مورد سامانه سیاق، گفت: اقدام مشترک بین مرکز و بانک مرکزی است، مسدودی برخط است که جزئیات این سامانه را به جلسه رونمایی از این سامانه در بانک مرکزی اعلام خواهیم کرد.

وی در مورد اینکه چه تعداد دادگاه الکترونیک از خارج کشور با داخل انجام شده است گفت: برای ایرانیان خارج از کشور تمهیداتی در نظر گرفته شده است و دادرسی الکترونیک برای این افراد بدون حضور فیزیکی انجام شده است آمار دقیقی از تعداد این جلسات وجود ندارد، اما برای مثال جلسه‌ای در استان مرزی خراسان جنوبی با شخصی در آلمان در حال برگزاری است.

کاظمی‌فرد ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور اطلاعی از این خدمات ندارند که می‌توانند به صورت الکترونیک در جلسات شرکت کنند و به دنبال این هستیم تا الزاماً جلسات افراد خارج از کشور به صورت الکترونیک برگزار شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: برای خارجیان داخل کشور نیز اقدامات لازم تسهیل شده است و این افراد می‌توانند ثنا خود را ثبت کنند و از پنجره واحد خدمات قضائی استفاده کنند.

تهیه بانک محکومان متواری

کاظمی‌فرد در حوزه همکاری با سایر نهادها در موضوع محکومان متواری گفت: ما بانک محکومان متواری را تهیه کردیم تا سایر دستگاه‌ها بتواند به صورت بر خط با استعلام از آن مطلع شوند و اجرایی شدن این طرح می‌تواند در کاهش متواری شدن نیز مؤثر باشد که پایه آن فناوری است.

وی در مورد ضبط فرایندهای دادرسی گفت: ابتدا توسعه تجهیزات الکترونیک نیاز است، در حال حاضر در این حوزه به لحاظ حقوقی و فنی بررسی می‌کنیم که چه جلساتی ضبط شود و تا پایان سال امیدواریم بتوانیم به لحاظ فنی به جایگاه مناسب در این حوزه برسیم.

کاظمی‌فرد در مورد همکاری با شرکت‌های دانش بنیان گفت: در حوزه غیر حضوری شدن خدمات در سال ۱۴۰۱ یک رشد ۱۰۰ درصدی در استفاده از سامانه هوش مصنوعی داشتیم که بدون کمک شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانستیم به این هدف برسیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در مورد خدمات برخط ارائه شده در قوه قضائیه ایران نسبت سایر کشورها نیز گفت: بررسی دقیقی در این حوزه نداشتیم و با مشاهدات میدانی با تعاملاتمان به این نتیجه رسیدیم که ابلاغ الکترونیک قضائی در تمام کشورهای دنیا حتی پذیرفته نیست و این امر پستی انجام می‌شود. در مورد پابند الکترونیک نیز همین است، در حوزه دادرسی الکترونیک بین زندانیان می‌توانیم بگوییم جزو معدود کشورها با تجربه درخشان و قابل آموزش به سایر کشورها هستیم که مراودات خوبی هم داشته‌ایم. در جلسات متعدد متوجه شده‌ایم که در این حوزه‌ها عقب نیستیم حتی در بسیاری حوزه‌ها از کشورها اطراف جلو و حتی به بلوغ رسیده‌ایم.

کاظمی‌فرد در مورد ارجاع هوشمند پرونده به کارشناس گفت: بر اساس صلاحیت جغرافیایی و کاری کارشناس انتخاب و مهمترین آن تعداد ارجاع در گذشته است، میانگین کشوری این موضوع ۱۱ درصد است که از این روش استفاده می‌شود اگرچه که استان‌هایی تا ۴۰ درصد از این سامانه استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در مورد تقویت سامانه‌ها برای جلوگیری از اختلال و قطعی گفت: وظیفه ما است که اختلال و قطعی را رفع کنیم چرا که کیفیت خدمات نیز وظیفه ما است و همه تلاشمان این است که این کار انجام دهیم و روندی که در پیش داریم بسیار رو به بهبود است خیلی کارها در این زمینه انجام داده‌ایم و نسبت به قبل کیفیت خدمات بسیار بالا رفته است، اما تعهد می‌دهیم که کار را بهتر و کیفیت سرویس‌دهی را افزایش دهیم و رسانه‌ها کمک کنند که بار روانی این موضوع را کاهش دهیم و منجر به بروز اتفاقات منفی نشود.

وی در مورد پراکندگی دفاتر خدمات الکترونیک گفت: دفاتر خدمات الکترونیک در شهرهای پر جمعیت به طور معمول شلوغ هستند و اولویت ما هم ارائه خدمات در شهرهای پرجمعیت است امیدواریم پراکندگی را پس از بررسی نتایج آزمون با صدور مجوز تأسیس این دفاتر پراکندگی را نیز افزایش دهیم. توزیع نامناسب دفاتر خدمات الکترونیک به دلیل تعداد کم دفاتر است، اما به دنبال توسعه ارائه خدمات برخط هستیم که نیازی به مراجعه حضوری باشد.

سامانه خودکاربری لایحه رونمایی شد

در ادامه برنامه از سامانه خودکاربری لایحه به عنوان بیست‌ونهمین خدمت دستگاه قضائی رونمایی شد و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در این باره گفت: یکی از سیاست‌های قضائی، توسعه خودکاربری‌ها و توسعه امور توسط خود مردم است و در این مسیر اقدامات زیادی در پنجره واحد خدمات قضائی ایجاد کردیم که می‌توانید شخصاً در منزل انجام دهید.

وی ادامه داد: از این‌رو توصیه می‌کنیم شهروندان خود مراجعه کنند و کد ثنا خود را در اختیار کسی قرار ندهند تا وارد چالش‌های امنیتی نشوند.

کاظمی‌فرد گفت: تا پیش از این تبادل اطلاعات بین افراد و محکمه قضائی بحث لایحه در یک پرونده است که در گذشته با مراجعه حضوری به مراجع قضائی یا دفاتر خدمات قضائی بود که از امروز این امکان ایجاد خواهد شد که شهروندان در چهار موضوع لایحه بتوانند وارد شده و خود این کار را انجام دهند در واقع لوایح متون پیش‌فرض دارند.

وی در پایان گفت: کاری که شهروندان می‌توانند انجام دهند را به خودشان می‌سپاریم و ما تنها چالش‌های آن را برطرف می‌کنیم و همه این موضوعات در راستای ایجاد امید در جامعه است.

منبع: میزان

کد خبر 668565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.