احداث تصفیه‌خانه‌های پساب در شهر اصفهان با مشارکت بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: به‌منظور حفظ فضای سبز این کلانشهر، پروژه‌های مشارکتی برای احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و پساب در شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان برای آبیاری پایدار فضای سبز شهر برنامه‌ریزی و در حال پیگیری است.

به گزارش ایمنا، مسعود حیدری اظهار کرد: هرچند اصفهان به داشتن آثار و ابنیه باستانی و تاریخی شهره است، اما بیشتر آوازه این شهر به تمیزی و داشتن پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و فضای سبزی است که اگر این فضاهای باز شهری با پوشش گیاهی و درختان سبز آن نبود، به مراتب آلودگی بیش از هر زمان دیگری سیمای این زیباشهر را کدر و خاطر مردمان و میهمانانش را مکدر می‌کرد.

وی افزود: با وجود تغییرات اقلیمی، بحران‌های طبیعی، قطع جریان دائمی آب در رودخانه زاینده‌رود و شرایط قرارگیری پهنه جغرافیایی شهر اصفهان به مراتب وضعیت آب و هوایی بغرنج‌تر نیز خواهد بود، کما اینکه خدمات شهری در حال حاضر نیز برای حفظ و نگهداشت فضاهای سبز شهری با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو است و برای تأمین آب مورد نیاز این حجم و گستره پوشش درختان و گیاهان موجود در شهر اصفهان هزینه‌های هنگفت و تلاش‌های شبانه‌روزی سنگینی را انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هرچند گام‌های مهمی در مدیریت مصرف آب و تغییر در الگوی کاشت با استفاده از گونه‌های گیاهی مناسب با اقلیم اصفهان و کاشت درختان کم آب‌بر در فضای سبز این شهر برداشته شده است اما با وجود وضعیت پایدار جوی در کم‌بارشی و ناپایداری ذخایر آبی زیرزمینی و بحران شدید منابع آبی، مدیریت شهری بر آن شد تا با تمام توان و بضاعت مالی خود به کمک فناوری‌های نوین و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال ایجاد راه کارهای راهبردی برای تأمین آب مورد نیاز جهت پایداری پهنه‌های فضای سبز شهر باشد و علاوه بر حفظ سرانه به افزایش و گسترش آن نیز بیندیشد.

وی خاطرنشان کرد: از ۵۳۰۰ هکتار عرصه فضای سبز شهر اصفهان، حدود ۳۷۰۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است و از این میزان نیز ۱۲۴۸ هکتار در منطقه ناژوان قرار دارد که فقط ۲۴۸ هکتار آن در اختیار شهرداری و مابقی در دست اشخاص است و ۶۹۱ هکتار عرصه فضای سبز نیز در شرق و ۱۲۰۰ هکتار نیز در کمربند فضای سبز شهر اصفهان قرار دارد.

حیدری با بیان اینکه برآورد میزان آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان سالانه ۵۸ میلیون متر مکعب است که تأمین چنین حجم از آب برای زنده نگه داشتن حیات سبز گیاهی اصفهان در شرایط کنونی در عمل ناممکن به نظر می‌رسد، اظهار کرد: در این راستا با توجه به محدودیت بودجه و منابع مالی شهرداری، پروژه‌های مشارکتی برای احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب و پساب در شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان جهت آبیاری پایدار و حفظ فضای سبز شهر برنامه‌ریزی و اقداماتی در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها با همکاری و همراهی معاونت خدمات شهری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در حال پیگیری و انجام است.

وی اضافه کرد: احداث اولین تصفیه‌خانه پساب با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با مدل مشارکتی B.O.O در شمال شهر اصفهان از جمله این اقدامات بود تا به این طریق بخشی از فضای سبز آن منطقه از شهر با این روش تحت پوشش آبیاری قرار گیرد.

تلاش برای تنوع بخشیدن به سبد فرصت‌های سرمایه‌گذاری

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان ادامه داد: احداث تصفیه‌خانه تکمیلی پساب سپاهان‌شهر به ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و بهره‌برداری از آن برای آبیاری و حفظ فضاهای سبز جنوب شهر اصفهان از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، فرصت‌هایی برای احداث تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب در شمال شهر منطقه حبیب‌آباد به ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه، بخش جنوب منطقه آبشار به ظرفیت ۲۴۰ لیتر بر ثانیه و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب ناژوان به ظرفیت ۶۰ لیتر بر ثانیه به سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان ارائه شد که با تدوین و تکمیل اسناد مربوطه جهت اعلام فراخوان در حال آماده شدن برای جذب و شناسایی سرمایه‌گذار بخش خصوصی به ویژه مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

حیدری تصریح کرد: علاوه بر اجرای سنتی مشارکت و سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز مسکن که آورده شهرداری زمین و مجوزهای لازم از قبیل پروانه ساخت و عوارض بوده است، در سال‌های اخیر در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تلاش شد تا برای تنوع بخشیدن به سبد فرصت‌های سرمایه‌گذاری با هدف بهره‌برداری هرچه بیشتر از توان در اختیار بخش خصوصی حقیقی و حقوقی متخصص در سایر موضوعات مرتبط با عمران شهری نیز استفاده حداکثری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری از سوی مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوعی با موضوعات گوناگون شهری شناسایی شده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، موضوعات دسته‌بندی و در سه بازه زمانی به ترتیب اولویت اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: آن دسته از فرصت‌های ارائه شده که اسناد آن تکمیل، بی‌نقص و بدون هرگونه ابهامی است، در بازه زمانی تابستان اعلام فراخوان و ادامه فرایندهای مربوطه پیگیری خواهند شد و آن دسته از فرصت‌هایی که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد تا پایان تابستان تعیین تکلیف و در صورت رفع مشکلات و شفافیت در انجام پروژه جهت ادامه فرایند در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که برای ادامه مراحل بعدی نیازمند صرف وقت بیشتر جهت تحلیل و بررسی‌های لازم است که پس از آماده شدن در زمستان به فراخوان گذاشته خواهد شد.

کد خبر 668360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.