چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد؟

هرساله یکی از دغدغه‌های اصلی والدین، ثبت‌نام در مدارس سال آینده است، اما افزایش ناگهانی قیمت‌های نجومی مدارس غیرانتفاعی در حالی است که هنوز میزان افزایش قیمت‌ها از وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها که بحث پیش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی و شهریه نجومی آن‌ها مطرح است، دغدغه بزرگی برای اولیایی که فرزندانشان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، ایجاد شده است. شهریه‌هایی که گاه تا چهار برابر نیز افزایش یافته و بسیاری از اولیا را به سمت انتقال دانش‌آموزان از مدارس غیرانتفاعی به دولتی برده است، اما مسئله اصلی این است که هزینه‌ها چقدر افزایش می‌یابد؟ و تعیین افزایش‌ها بر کدام مبنایی انجام می‌شود؟ بر این اساس پس از روزها و هفته‌ها دغدغه‌های والدین برای ثبت‌نام فرزندان در مدارس غیردولتی با هزینه‌های علی‌الحساب و علاوه بر آن چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد.

پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی قانونی است / ‏‬ برای سال تحصیلی جدید، سه شهریه مصوب، فوق‌برنامه و مکمل را اعلام می‌کنیم

احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مشارکت‌های مردمی درباره موضوع مدارس غیردولتی از تدوین الگوی جدید شهری تا ساماندهی نیروی انسانی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی، اظهار کرد: شهریه مدارس در سال تحصیلی پشت سر گذاشته، از دو میلیون تومان شروع شده و تا ۳۷ میلیون تومان خواهد رسید.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فوق برنامه‌ها و برنامه‌های مکمل را هم لحاظ کنیم شهریه مدارس از دو میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۵۰ میلیون تومان خواهد رسید. این شهریه‌ها برای دانش‌آموزان مدارس مختلف لحاظ شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: حدود ۱۵ هزار مدرسه شهریه زیر ۱۵ میلیون تومان دارند. حدود ۱۱ هزار مدرسه شهریه زیر ۱۰ میلیون تومان دارند. تعداد مدارسی که شهریه بالای ۴۰ میلیون تومان دارند به ۵۰ مدرسه هم نمی‌رسد. مدارس کمی هستند که شهریه‌های آن‌چنانی می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بر اساس الگوی شهریه هر مدرسه شهریه خاص خود را خواهد داشت، گفت: امروز ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی داریم و تعیین شهریه از طریق سامانه ویژه این موضوعانجام می‌شود، بارگذاری شاخص‌ها توسط مدیر و مؤسس مدرسه صورت می‌گیرد و تأییدیه در سطح استان انجام می‌شود و از طریق سامانه، وزارت آموزش و پرورش در سازمان مدارس غیردولتی نظارت جدی بر این موضوع و تعیین شهریه خواهد داشت و شهریه مدرسه را در صورت صحت شاخص‌ها و امتیازات تأیید می‌کند. به محض تأیید مدرسه و شهریه مصوب، مؤسس و مدیر مدرسه موظف است بر روی درب ورودی مدرسه این شهریه مصوب را نصب کنند و از طریق کد مدرسه اولیای گرامی می‌توانند شهریه مدرسه را در سامانه ببینند. حتی بدون داشتن کد مدرسه، می‌توانند اسم مدرسه را جست‌وجو کنند تا میزان شهریه مجاز برای آن مدرسه را ببینند.

محمودزاده با بیان اینکه ۱۵۰ شاخص برای رتبه‌بندی و امتیازدهی به مدارس غیردولتی در نظر گرفتیم، گفت: هر کدام از این شاخص‌ها امتیاز خاص خود را دارند. در طول سال تحصیلی که پشت سر گذاشتیم تمام این شاخص‌ها در همه مدارس غیردولتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و حداقل و حداکثرهایی برای مدارس در نظر گرفته شده است. یک مدرسه به صورت حداقلی باید ۲۰ درصد از شاخص‌های مد نظر را محقق کرده باشد. اگر در مدرسه‌ای با بررسی متوجه شدیم که کیفیت آموزش و کیفیت مسائل تربیتی آن نسبت به سال قبل پایین‌تر شده باشد یا ملاک‌های ما را رعایت نکرده باشد حتی احتمال کاهش شهریه برای سال جاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها دریافت هزینه شهریه مدرسه اجباری است و پرداخت خدماتی دیگر همچون پول ناهار و سرویس ایاب و ذهاب اجباری نخواهد بود افزود: اولیا از مدرسه درخواست سرویس ایاب و ذهاب داشته باشند یا بخواهند مدرسه برای دانش آموزان ناهار و میان وعده فراهم کند از جمله موارد توافقی با مدارس است. از همه خواهش می‌کنیم که در گزارشات شهریه مربوط نشود و اولیا هم هزینه این موارد را با هزینه شهریه مدرسه جدا کنند. در بسیاری از موارد شهریه‌های ۶۰ میلیونی ۷۰ میلیونی با احتساب این موارد بوده است.

محمودزاده با اشاره به اینکه در مدارس غیردولتی نظارت جدی وجود دارد؛ گفت: معلمان باید ۴۴ ساعت در هفته در مدارس حضور داشته باشند و متناسب با آن ۴۴ ساعت بیمه و حقوق داشته باشند. بخشی از توانمندسازی معلمان به موضوع بیمه و حقوق این افراد باز می‌گردد که هیچ‌گونه اجحافی برای معلمان غیر دولتی وجود نداشته باشد ما به دنبال این هستیم که متناسب با قانون کار معلمان طبق ساعاتی که در مدارس حضور دارند هم بیمه خود را دریافت کنند و به همان میزان ساعاتی که حضور دارند برشی از ۴۴ ساعت برایشان لحاظ شود. در مورد توانمندسازی معلمان هم برای اولین بار بحث گزینش و صلاحیت معلمان در نظر گرفته شده است تا هر کسی که می‌خواهد در مدارس غیردولتی تدریس کند باید صلاحیت عمومی آن را داشته باشد.

وی با بیان اینکه زمان گزینش معلم از یک دوره ۱۵ روزه به دوره ۶ ماه تغییر کرده است؛ اظهار کرد: هم معلمی که در سال‌های گذشته گزینش شده بودند و هم معلمان ورودی جدید باید با گزینش وارد مدرسه شوند. معلم بدون گزینش دیگر در مدارس نخواهیم داشت. در کنار این موضوع بحث رشته‌های مرتبط تحصیلی هم وجود داشته باشد و معلم باید متناسب با استانداردهای معاونت آموزش ابتدایی در رشته مرتبط تحصیل کرده باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کارت صلاحیت ورود به مدرسه، گفت: این کارت از ابتدای سال تحصیلی جاری صادر خواهد شد. باید ۳۶۰ ساعت همراه با ۲۴ ساعت دوره آموزشی در حوزه صلاحیت‌های عمومی، دانش تخصصی، دانش تربیتی و عمل تربیتی همراه با صلاحیت حرفه‌ای گذرانده شود، این دوره‌ها با هماهنگی دانشگاه تربیت معلم، مجموعه مؤسسات غیردولتی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام شده است تا در سطح کشور این دوره‌ها برگزار شود.

شهریه مدارس غیردولتی هنوز اعلام نشده است

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه تاکنون برای مدارس غیردولتی شهریه جدیدی اعلام نشده است، اظهار کرد: مبنای ثبت‌نام برای مدارس غیردولتی شهریه سال گذشته است و متعاقب با اعلام شهریه، دریافتی باید متناسب با آن صورت گیرد و بیشتر نباشد.

وی با بیان اینکه معتقدیم که بهترین مدرسه برای دانش‌آموز نزدیک‌ترین مدارس به محل زندگی آنها است تا از دغدغه سرویس و دیگر مسائل به دور باشند، اظهار کرد: ثبت‌نام‌های دوره ابتدایی مدارس استان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از یکم خردادماه آغاز شده است.

دریافت شهریه مکمل و هزینه‌های جنبی از دانش‌آموزان پیش از اعلام مصوبه شهریه ممنوع است

علی حمیدی، رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس قانون اعلام شد که تا زمان ابلاغ شهریه جدید، ملاک دریافت شهریه از دانش‌آموزان شهریه مصوب سال گذشته است و مدارس حق دریافت هیچ‌گونه شهریه مکمل و هزینه‌های جنبی را نخواهند داشت.

وی یکی از دغدغه‌های اولیا هنگام ثبت‌نام در مدارس غیردولتی را موضوع شهریه‌ها دانست و افزود: بر اساس ضوابط و چهارچوب‌های تعریف شده در وزارتخانه و سایت امور مشارکت‌ها و بر اساس مؤلفه‌های هر مدرسه تعیین می‌شود.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به زمان‌بر بودن فرایند تعیین شهریه مدارس غیردولتی، افزود: پس از وارد کردن اطلاعات و بررسی آن‌ها، در نهایت شهریه هر مدرسه تا پایان تیرماه اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس این موضوع و به منظور جلوگیری از ایجاد سردرگمی برای اولیا، مطابق قانون اعلام شده که تا زمان ابلاغ شهریه جدید، ملاک دریافت شهریه از دانش‌آموزان شهریه مصوب سال گذشته است و مدارس حق دریافت هیچ‌گونه شهریه مکمل و هزینه‌های جنبی را نخواهند داشت.

حمیدی تاکید کرد: شهریه سال تحصیلی جدید به‌زودی و در سه پوستر جداگانه شهریه مصوب، شهریه مکمل و شهریه تابستانی اعلام خواهد شد که تنها پرداخت شهریه مصوب اجباری است و پرداخت شهریه‌های مکمل و تابستانه به تصمیم خانواده‌ها برای استفاده از این خدمات مدرسه بستگی دارد.

وی آغاز ثبت‌نام مدارس غیردولتی را تابع ضوابط و مقررات ستاد ثبت‌نام دانست و گفت: هرگونه ثبت‌نام قطعی پیش از ارسال بخشنامه ثبت‌نام خلاف ضوابط و مقررات است.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: مدارس غیردولتی حق برگزاری آزمون ورودی برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول را ندارند و تنها برای پایه دهم امکان برگزاری آزمون ورودی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اولیا در صورتی که با تخلفی در زمینه ثبت‌نام یا دریافت شهریه مواجه شدند می‌توانند با مراجعه به کارشناسان مشارکت‌های مردمی اداره آموزش و پرورش ناحیه یا منطقه محل سکونت خود، نسبت به طرح شکایت و پیگیری آن اقدام کنند.

کد خبر 668080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.