چقدر تا خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی فاصله داریم؟

«خودکفایی در بخش کشاورزی به ویژه در تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم در اقتدار و استقلال کشور تاثیر به‌سزایی دارد و در این بخش باید توجه به مواردی از جمله تامین درآمد مناسب از طریق تولید محصولات استراتژیک برای کشاورز و سوددهی مطلوب مدنظر قرار گیرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با سیاست‌های اجرا شده در رژیم پهلوی، ایران در جزئی‌ترین اقلام غذایی به بیگانگان وابسته بود ولی با پیروزی انقلاب ایران اسلامی به پیشرفت‌های زیادی دست یافت. حضرت امام (ره) بارها دغدغه تأمین محصولات اساسی مورد نیاز جامعه در داخل کشور را داشتند، چرا معتقدند بودند این امر، لازمه استقلال اقتصادی و به تبع آن استقلال سیاسی است.

کشاورزی در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و احادیث متعددی در رابطه با کشاورزی و اهمیت این شغل وجود دارد. یکی دیگر از دلایل توجه حضرت امام (ره) به کشاورزی اهمیت آرمانی فقر زدایی و برقراری عدالت اجتماعی بوده است.

مسئولان باید دنبال بهبود معیشت کشاورزان بوده و در کنار آن به رشد تولید نیز توجه کنند. درصورتی که کشاورز توانمندتر بوده و آموزش ببیند هم رشد تولید خواهیم داشت و هم اینکه معیشت کشاورزان بهبود خواهد یافت.

رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) چهاردهم تیرماه ۱۳۶۸ در دیدار و بیعت جمعی از اصناف تهران و روستاییان کشور با رهبر انقلاب ضرورت رسیدن به خود کفایی در امر تغذیه مردم را یادآور شدند و به لزوم سرمایه گذاری دولتی و مردمی در امر کشاورزی تأکید کردند.

ایران اسلامی در مسیر خودکفایی تولید محصولات کشاورزی

عوض علیزاده مقدم، معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های آتی در وزارت جهاد کشاورزی، ارتقای ضریب خودکفایی در کالاهای اساسی خواهد بود، البته نمی‌توان در همه کالاها خودکفا شد، اما در کالاهای اساسی و استراتژیک مسئله خودکفایی و خوداتکایی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین برنامه برای کاهش تلفات و ضایعات بخش کشاورزی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشاورزی، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر کشورهایی که از استقلال و امنیت غذایی برخوردار است به هیچ عنوان تحت تأثیر و سلطه بیگانگان قرار نمی‌گیرد و هر جا با قدرت‌نمایی ابرقدرت‌ها روبرو می‌شویم؛ یکی از دلایل این امر وابستگی غذایی آن کشورها است.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با بیان اینکه هر زمان قیمت محصولات کشاورزی هزینه تولید کشاورز را پوشش بدهد و سود منطقی نیز در کنار آن باشد، تولید افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به ۱.۵ میلیون تن گندم به کشور وارد کردیم که نشان می‌دهد حرکت در مسیر خودکفایی به معنای تأمین امنیت غذایی و ملی ایران است و از هدر رفت ۳ تا ۴ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز _سه‌شنبه سی‌ام خردادماه_ مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی بر وزارتخانه جهاد کشاورزی از ریل‌گذاری برای تأمین امنیت غذایی مردم نهاد، کشاورزی دانش بنیان و رشد تولید به عنوان چهارمین جهت‌گیری گفت و اظهار کرد: که بر این اصول تأکید دارم، اول آنکه در تمامی ارکان بخش کشاورزی به غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا شویم، دوم آنکه به‌روزترین فناوری بومی و تجربه شده کشور و جهان را وارد زنجیره‌ها کنیم و اما در خصوص جهت‌گیری دوم یعنی رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور باید بگویم خواهران و برادران عزیز سال‌هاست که رهبر فرزانه انقلاب در خصوص خودکفایی محصولات اساسی توصیه‌های جدی می‌فرمایند، اما آمار و اطلاعات حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی است.

وی افزود: تولید تصادفی و بی‌برنامه نمی‌تواند ضامن امنیت غذایی پایدار باشد ضمن آنکه فقط در همین ۶ سال اخیر، درصد خودکفایی برای گندم ۲۵ درصد، برنج ۲۲ درصد، شکر ۵۴ درصد و جو ۳۱ درصد است و به عبارتی گاهی خودکفا و گاهی واردکننده بزرگ بوده‌ایم و شرمنده‌ام که بگویم در حال حاضر درصد خودکفایی در روغن و ذرت دانه‌ای کمتر از ۱۰ درصد است و دسترسی به امنیت غذایی پایدار با روش‌های رایج گذشته امکان‌پذیر نیست.

ایران اسلامی در مسیر خودکفایی تولید محصولات کشاورزی

علیرضا میرصالح مهابادی، دکترای تخصصی زراعت با بیان اینکه خودکفایی در بخش کشاورزی به ویژه در تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم در اقتدار و استقلال کشور تأثیر به‌سزایی دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این بخش باید توجه به مواردی از جمله تأمین درآمد مناسب از طریق تولید محصولات استراتژیک برای کشاورز و سوددهی مطلوب همچنین توجه به شرایط آب و هوایی کشور و میزان آبی که در دسترس کشاورزان قرار دارد، داشته باشیم.

وی می‌افزاید: جلوگیری از تخریب خاک، محیط زیست و منابع طبیعی از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد؛ درصورتی که فقط مباحث خودکفایی را مدنظر قرار داده و درآمد کشاورز مدنظر قرار نگیرد کشاورز قرار موضوع به‌صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد و چه بسا منابع از بین می‌رود. استفاده مطلوب و مناسب از منابع آب و خاک از طریق سیستم‌های آبیاری تحت فشار افزایش میزان عملکرد در واحد سطح را در پی خواهد داشت.

این دکترای تخصصی زراعت خاطرنشان می‌کند: نباید به خودکفایی فقط به صرف تولید نگاه کنیم بلکه باید به این نکته دقت کنیم که تولید به چه قیمتی انجام می‌شود تا نهایت تولید پایداری داشته باشیم. در صورتی که بخواهیم در زمینه تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم باید به تولید پایدار محصول بیاندیشیم و نگاهی بلند مدت به این موضوع داشته باشیم.

وی کاهش وابستگی در بخش کشاورزی را جزو اولویت‌ها می‌داند و می‌گوید: کشورهای سلطه‌گر برای استفاده ابزاری از دیگر کشورها از این حربه استفاده می‌کنند و محصولات استراتژیک را در اختیار آنها قرار نمی‌دهند تا تحت نظر سلطه‌گران قرار گیرند. در صورتی که به‌صورت ویژه به خودکفایی می‌اندیشیم باید به سمت تولید محصولات کشاورزی استراتژیک حرکت کرده و در عین حال سعی کنیم برای تولید منابع را برای آیندگان حفظ کنیم.

کد خبر 667927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.