سرطان‌های شایع بین مردان کدام است؟

متخصص اورلوژی گفت: سرطان پروستات از جمله سرطان‌های بسیار شایع و سرطان مثانه از سرطان‌های غالب در بین گروه مردان است و در مقابله با بروز این نوع بیماری‌ها قدم اول پیشگیری است.

امیر بهنام‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بروز سرطان‌های شایع دستگاه ادراری تناسلی در بین مردان اظهار کرد: سرطان پروستات از جمله سرطان‌های بسیار شایع و سرطان مثانه از سرطان‌های غالب در بین گروه مردان است، به‌طور معمول در مقابله با بروز این نوع بیماری‌ها قدم اول پیشگیری است به دلیل اینکه هم کم‌هزینه‌تر است و از بروز بار مالی و احساسی به دوش خانواده در مراحل بعدی هم جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه در این نوع سرطان‌ها رعایت سبک زندگی سالم به افراد توصیه می‌شود، افزود: افراد باید از تغذیه مناسبی استفاده کنند و از مصرف فست‌فودها خودداری کنند و داشتن یک فعالیت فیزیکی حداقل و ورزش مناسب و منظم را مد نظر داشته باشند.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز سرطان پروستات نکته حائز اهمیت این است که فرد رژیم غذایی کم‌چربی داشته باشد و از مصرف سیگار و دخانیات اجتناب کند، برای پیشگیری سرطان مثانه نیز توصیه می‌شود فرد در بخش عوامل محیطی از مصرف سیگار، دخانیات و تریاک اجتناب کند.

وی به افرادی که به واسطه شغلی در تماس با مواد شیمیایی خاصی مانند فلزات سنگین، صنایع چرم‌سازی، رنگ‌سازی، پتروشیمی و نفت هستند، توصیه کرد: از لوازم محافظتی کافی و لازم استفاده کنند تا حداقل تماس را با این مواد و سموم داشته باشند، همچنین نوشیدنی و مایعات بیشتری را استفاده کنند تا این سموم از بدن آنها دفع شود و کمتر درگیر این معضلات شوند.

غربالگری و ارزیابی‌ها برای سرطان پروستات

بهنام‌فر خاطرنشان کرد: قدم بعدی در رابطه با پیشگیری این است که افراد بتوانند با مراجعه زودهنگام سرطان‌ها را به موقع و در مراحل پایین‌تری تشخیص دهند تا با ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین اقدامات، روند درمان آنها انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در رابطه با سرطان پروستات مسئله غربالگری وجود دارد که تست خونی پی‌اس‌ای (PSA) برای بیمار انجام می‌گیرد، گفت: هر فرد از ۴۵ تا ۵۵ سالگی مطابق باید تحت نظر پزشک معالج مورد ارزیابی‌های متناوب سالانه یا دو سال یک بار قرار گیرد تا به سنین ۷۰ و ۷۵ سالگی برسد.

متخصص اورلوژی ادامه داد: این ارزیابی کمک می‌کند تا سرطان‌های پروستات در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود و روند درمان بیمار با درمان‌های مؤثرتر و کم عارضه‌تری دنبال شود.

وی در خصوص بروز سرطان مثانه اظهار کرد: افراد وجود خون در ادرار را جدی بگیرند، به خصوص خونی که به صورت واضح دیده شده یا خونی که در آزمایش به شکل میکروسکوپی گزارش داده می‌شود.

بهنام‌فر گفت: با بیان اینکه اگر افراد سابقه مصرف سیگار، دخانیات یا ریسک فاکتوری از لحاظ مشاغل خاص دارند، لازم است بدانند این مسئله مهم است و به متخصصان اورولوژیست مراجعه کنند تا در مراحل ابتدایی بیماری آنها تشخیص داده شود و با ساده‌ترین اقدام درمان مناسب برای آنها انجام گیرد.

کد خبر 667916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.