تعیین و تکلیف پرونده ۵۰ هزار ایثارگر زیر ۵ درصد

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی با اشاره به حجم عظیمی از ورود پرونده‌ها به بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید موظف است به پرونده‌هایی که طبق شورای پزشکی نیروهای مسلح مجروحیت دارند، جانبازی پنج درصد اعطا کند که ۵۰ هزار نفر از این افراد را پذیرش کرده‌ایم و بخش عمده مشمول پنج درصد شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از دفاع‌پرس، محمود پاکدل در نشست امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم خردادماه_ با اصحاب رسانه، با تاکید بر اینکه هر خدمتی که ارائه می‌کنیم با رعایت تکریم و عزتمندی است تا بتواند مشکلی از مشکلات ایثارگر را حل و نیازی را برطرف کند به ارائه آماری از ایثارگران پرداخت و اظهار کرد: ۲۲۸ هزار و ۶۲۸ شهید در بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده دارند که هفت هزار و ۴۳۵ نفر از آنان، بانوان هستند.

وی افزود: ۶۲۸ هزار و ۵۰ جانباز داریم که هفت هزار و ۶۷۰ تن از آنان از بانوان بوده و ۵۴۴ هزار و ۵۶۶ تن در قید حیات هستند. مجموع ایثارگران و خانواده‌های تحت پوشش ۴ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳۰۷ تن و سه میلیون ۴۱۴ هزار و ۷۳۱ تن در قید حیات هستند. ۴۳ هزار و ۴۴۵ آزاده داریم که ۳۸ هزار و ۲۳۳ تن در قید حیات هستند.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید ادامه داد: جانبازان ۷۰ درصد، هشت هزار و ۲۴۷ تن هستند که شهدای زنده محسوب می‌شوند و براساس آئین‌نامه با فوتشان پرونده شهادتشان فعال می‌شود.

وی یکی از چالش‌های بنیاد شهید را تأمین اعتبار قوانین مصوب دانست و افزود: در سال ۱۴۰۰ از بین قوانین موجود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای قوانین ایثارگری نیاز داشتیم که بودجه ما ۳۱ هزار میلیارد بود. تلاش‌های نمایندگان و دولت باعث شد در ۲ سال اخیر افزایش‌های خوبی داشته باشیم که عموماً در حوزه معیشت و حقوق و دستمزد مصرف شده است.

۲۰ هزار میلیارد سهام شرکت‌های دولتی به بنیاد شهید اختصاص پیدا کرده است

پاکدل تصریح کرد: سال گذشته آنچه تخصیص پیدا کرد بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن شامل سهام شرکت‌های دولتی در اختیار بنیاد شهید بود که در مسیر فروش آن هستیم و در صورت تحقق بخش عمده دیون ایثارگران را پرداخت خواهیم کرد.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امسال ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای بنیاد شهید تصویب شده که ۹ هزار میلیارد تومان هم باید برای افزایش پاداش پایان خدمت منظور می‌شد لذا مجموعاً ۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: قانون بودجه و حالت اشتغال بر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حاکم شده است. بسیاری از قوانین مثل تبدیل وضعیت، استخدام، مسکن و تأمین داروهای مورد نیاز ایثارگران زیرساخت‌هایش فراهم نشده، اما به بنیاد شهید محول شده است. با وجود تلاش‌هایی که اخیراً شده تعدادی از مواد قانونی ضامن اجرایی ندارند که همکارانم با کمک کمیسیون حقوقی مجلس با دولت، موظف به تهیه پیش‌نویس‌ها شدند تا برای تصویب به مجموعه دولت ارسال کنیم.

تعیین و تکلیف پرونده ۵۰ هزار ایثارگر زیر پنج درصد

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی با اشاره به حجم عظیمی از ورود پرونده‌ها به بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید موظف است به پرونده‌هایی که طبق شورای پزشکی نیروهای مسلح مجروحیت دارند، جانبازی پنج درصد اعطا کند که ۵۰ هزار نفر از این افراد را پذیرش کرده‌ایم و بخش عمده مشمول پنج درصد شدند.

پاکدل با اشاره به برخی تغییرات ساختاری سازمانی خاطرنشان کرد: هدف عمده، واگذاری امور اجرایی و تصدی‌گری به سازمان‌ها و مؤسسات وابسته و استان‌ها است تا ستاد استان‌ها بیشتر به امور سیاست‌گذاری و نظارت اقدام کنند. در سند تحول دولت چند نکته در حوزه ایثارگران وجود داشت که از جمله آن ضعف در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بی‌عدالتی نسبت به خدمات بود که سعی کردیم نواقص را برطرف کنیم. در این ساختار به سمت مردمی‌سازی فعالیت‌ها به‌خصوص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

روند بازنشستگی ایثارگران امسال با قدرت ادامه پیدا می‌کند

وی در خصوص پرداختی‌های سال گذشته بنیاد شهید به ایثارگران گفت: برای اولین بار سال گذشته پاداش بازنشستگی را عملی کردیم. ۱۴ هزار و ۴۷۰ ایثارگر به مبلغ سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش گرفتند. امسال این روند ادامه پیدا خواهد کرد و تعداد زیادی را بازنشسته می‌کنیم. تغییرات حقوق و دستمزد بازنشستگی با توجه به آئین‌نامه کمک معیشت را پرداخت خواهیم کرد. البته که شرمنده والدین شهدا هستیم، چرا که سه ماه به خاطر ابهام در مصوبه قانونی نتوانستیم مستمری را افزایش دهیم.

پاکدل با اشاره به آماری از مراجعه ایثارگران به بنیاد شهید تصریح کرد: بالغ بر ۷۵ هزار مکاتبه و مراجعه از ایثارگران در میز خدمت دریافت کرده‌ایم که مدت پاسخگویی به حداقل زمان ۱۴ روز رسیده است و با توجه به مراجعه معکوسی که ما در سفرها داشتیم، بالغ بر ۲۰ درصد مراجعات به ستاد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: ۱۲۰ هزار گفت‌وگو در سامانه «گفتینو» صورت گرفته است. سامانه دیدار را داریم که در قالب آن خواسته‌های خود را مطرح کنند.

کد خبر 667906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.