بسته دروس مهارتی-اشتغال پذیری به دوره کارشناسی اضافه می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم مطابق با مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، برای اولین بار در کشور در دوره کارشناسی بسته دروس مهارتی- اشتغال‌پذیری را تعریف کرده و گذراندن این دروس برای دانشجویان کارشناسی اجباری است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رضا نقی‌زاده درباره زمینه تحول در محتوای رشته‌های تحصیلی و ارتقای توان مهارتی دانشجویان اظهار کرد: موضوع مهارت یکی از محورهای برنامه تحولی معاونت آموزشی وزارت علوم در یک‌سال اخیر است.

وی افزود: به منظور ارتقای توان مهارتی دانشجویان، برنامه تحولی ویژه برای رشته‌های کارشناسی پیش‌بینی شده است. معاونت آموزشی با درک این واقعیت که عمده انتقال مهارت به دانشجویان در دوره‌های تحصیلی کاردانی و کارشناسی رخ می‌دهد، این طرح تحولی را آغاز کرده است.

نقی‌زاده تصریح کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم مطابق با مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی، برای نخستین‌بار در کشور در دوره کارشناسی در کنار دروس عمومی، علوم پایه، تخصصی و اختیاری، بسته دروس مهارتی-اشتغال‌پذیری را به میزان سه تا ۱۵ واحد درسی تعریف کرده است. برای رشته‌های تحصیلی با رویکرد کاربردی این تعداد واحدها به ۱۵ و در رشته‌های نظری به هفت واحد درسی نزدیک می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: نکته قابل توجه در تعریف بسته‌های دروس مهارتی-اشتغال پذیری قرارگیری آن در مجموع تعداد واحدهای موجود دوره‌های کارشناسی در هشت نیمسال تحصیلی است و قرار نیست به تعداد واحدها و نیمسال‌های تحصیلی دانشجویان اضافه شود. نکته دیگر الزامی بودن این دروس برای دانشجویان است.

نقی‌زاده اظهار کرد: این دروس در چهار نوع تعریف شده‌اند که با توجه به نوع رشته تحصیلی و برنامه تدوین شده برای آن، تعدادی از این دروس در برنامه درسی تعریف می‌شود. دروس کاربینی، کارآموزی، کارورزی و مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی، چهار نوع درس تعریف شده برای بسته درسی مهارتی- اشتغال پذیری هستند که شرایط برگزاری آن‌ها نیز مشخص شده است. در این چهار نوع درس شیوه‌های جدید آموزشی با توجه به نوع رشته تحصیلی همچون امکان برگزاری به شیوه دو استادی (یک عضو هیئت علمی از دانشگاه و یک مدرس حرفه‌ای از صنعت و جامعه)، برگزاری در محیط کار با همکاری واحدهای دانش‌بنیان، فناور و صنعتی، بازدید از محیط‌های کاری و گذراندن پودمان‌های مهارتی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی‌کاربردی پیش بینی شده است.

۱۵۰۰ برنامه درسی بازنگری می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: هدف از تحول در محتوای رشته‌های تحصیلی روزآمدسازی دروس مطابق با دانش روز دنیا، کارآمدسازی و تطبیق با نیازهای آمایشی و ماموریتی دانشگاه‌هاست. برای انجام این مهم طرح تدوین و بازنگری ۱۵۰۰ برنامه درسی در دو سال تحصیلی پیش رو در دستور معاونت آموزشی قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح ملی به تحول در آموزش عالی در بخش آموزش‌های مهارتی منجر شود.

نقی‌زاده پیرامون اجرای این برنامه‌ها در دانشگاه‌ها گفت: با ابلاغ آئین‌نامه جدید تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی، پیش‌بینی این دروس در برنامه درسی تمام رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی (که پس از ابلاغ آئین نامه بازنگری یا تدوین شوند) الزامی است.

کد خبر 667874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.