صنایع‌دستی یک صنعت فانتزی بوده است

معاون صنایع‌دستی با اعتقاد بر اینکه صنایع‌دستی از طریق تولید به اشتغال کمک می‌کند، گفت: صنایع دستی خانواده‌محور است و سن و سال ندارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، در مراسمی که امروز_ شنبه بیست و هفتم خردادماه_ در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، اجرای پروژه‌ای جدید در حوزه صنایع دستی به صورت رسمی اعلام شد.

گفته شده است که در فاز اول این پروژه، برای دو هزار هنرمند در پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ایلام اشتغال ایجاد خواهد شد.

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست اظهار کرد: صنایع‌دستی تولید می‌کند و از طریق تولید به اشتغال کمک می‌کند و این اقتصاد هویت‌بنیان نقش مهمی در تولید اشتغال دارد در حالی که در برخی از صنایع با تولید باعث از بین رفتن اشتغال شده‌اند.
وی اضافه کرد: ما نزدیک به ۳۰۰ محصول داریم و حوزه‌های اقلیمی ما مزیت‌های رقابتی خاصی دارند و ظرفیت‌های فراوانی برای حوزه زنجیره تولید تا فروش وجود دارد که با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توان در حوزه اشتغال فعالیت‌های بسیار زیادی انجام داد کما اینکه صنایع دستی خانواده‌محور است و سن و سال ندارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر به صنایع‌دستی نگاه خوبی نشده و هیچ وقت نگاه به این حوزه به‌عنوان یک زنجیره ارزش‌آفرین نبوده است؛ درحالی که آسیب‌شناسی این حوزه و توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی می‌تواند به ایجاد اشتغال کمک کند. ما نیار به بازوهای اجرایی داریم تا در حوزه اشتغال به ما کمک کنند و چه بازوی کمکی بهتر از بنیاد علوی می‌توان پیدا کرد. با توجه به سیاست‌های مهندس ضرغامی نسبت به کاهش تصدی‌گری، استفاده از ظرفیت‌های نهادهایی مثل بنیاد علوی می‌تواند به ایجاد چرخه سودآوری و اشتغال برای حوزه صنایع‌دستی کمک کند.
وی گفت: ایجاد اشتغال مولد می‌تواند به ایجاد ایمان و امید در جامعه که از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است کمک کند.
جلالی در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهم در اجرای این پروژه تمرکز بر بافته‌های داری است که دارای ظرفیت‌های فراوانی است. صنایع‌دستی یک صنعت فانتزی بوده و برای برگرداندن این صنعت به جایگاه اصلی آن نیازمند تلاش همه‌جانبه و همکاری نهادهای مختلف هستیم.

وی افزود: بوم‌گردی‌ها یک ظرفیت بسیار مناسب برای معرفی و عرضه محصولات صنایع‌دستی است. ما سه هزار واحد بوم‌گردی داریم که توجه به این واحدها می‌تواند به عرضه هرچه بهتر صنایع‌دستی کمک کند.
معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که صنایع‌دستی در حقیقت یک صنعت سبز و دوستدار محیط‌زیست است و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است تا شاهد رونق هرچه بهتر و بیشتر باشد.

ورود بنیاد علوی به حوزه صنایع دستی

وحید خاوه‌ای، مدیرعامل بنیاد علوی نیز در این مراسم گفت: در بنیاد علوی یک مأموریت اصلی داریم و آن هم توانمندسازی در حوزه اشتغال است که در این‌باره اولویت ما مناطق محروم است. دو برنامه اصلی داریم که یکی مسکن محرومان و دومی موضوع اشتغال با هدف ایجاد درآمد پایدار است که با هدف جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ انجام می‌شود.

وی افزود: بنای بنیاد علوی درباره مشاغل خرد و خانگی است چرا که قرار است به تک تک افراد خدمات ارائه دهیم. یکی از حوزه‌های مهم در ایجاد مشاغل خرد، حوزه صنایع‌دستی است و یکی از مسائلی که باید در این حوزه باید به آن توجه کرد نگهداری و توسعه رشته‌های صنایع‌دستی است. یکی از اقدامات مهم در حوزه صنایع‌دستی نوسازی صنایع‌دستی است از این رو بنیاد علوی برای این موضوع اعلام آمادگی می‌کند و آماده حمایت و پشتیبانی از این طرح هستیم.

مدیرعامل بنیاد علوی ادامه داد: صنایع‌دستی از نسل گذشته به نسل جدید رسیده است ما موظف هستیم ضمن حفظ این صنعت هویت‌بنیان در حوزه اشتغال و توسعه رشته‌های صنایع‌دستی کمک کنیم.

محمدحسین عسکرپور، مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی نیز در این نشست اظهار کرد: ایجاد اشتغال برای دو هزار نفر در استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام و سیستان و بلوچستان از اهداف این طرح است البته ظرفیت ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی بیش از ۱۰۰ هزار نفر است.

فرزاد اوجانی، مدیرکل دفتر حمایت از صادرات صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: با اجرای این پروژه، کارآفرینی و ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی رونق می‌گیرد با این حال یک نکته مهم در اجرای این پروژه توجه به تأمین مواد اولیه است و شرکت مجری این طرح باید نسبت به تأمین مواد اولیه توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: در حوزه صادرات و بازرگانی استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که یکی از آن‌ها سوغات زیارت است. ما در این باره با بنیاد علوی آمادگی کامل برای همکاری داریم.

ویدا توحدی، مدیرکل دفتر حمایت از آموزش و ترویج نیز در این نشست گفت: توجه به آموزش در هر حوزه اهمیت دارد و در اجرای این پروژه به طور حتم آموزش نقش مهمی در اجرای بهتر آن دارد از این رو تمرکز بر روی آموزش در حوزه اشتغال اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش ایمنا در این نشست همچنین سیدجواد موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، هادی شاه‌وردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی و مدیران بنیاد علوی به بیان و ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

کد خبر 667684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.