فعلا خودرو نخرید / رانت بازار از بین رفته است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: هنوز زمان خرید خودرو فرانرسیده است، چرا که برخی پیش‌بینی می‌کنند دلار بیش از این مقدار کاهش پیدا کند.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال‌های گذشته خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. حتی در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ که عرضه خودرو بیشتر از تقاضا بود، قیمت‌ها بیش از یک مقدار مشخص کاهش پیدا نکرد، چرا که قیمت تمام‌شده و ارزش خودروها نسبت به دلار مشخص است. اکنون در بازار قیمت‌ها با معادل دلاری تعیین می‌شود و نمی‌توان گفت این کار صحیح است یا خیر.

وی افزود: این اتفاق در بازار طلا و سکه نیز می‌افتد، به‌نحوی که حتی با عرضه گسترده سکه و حراج آن در بازار نیز قیمت سکه کاهش پیدا نکرد. این واقعیت بازار است که قیمت‌ها از یک حد کمتر نخواهد شد. برخی معتقدند قیمت پراید باید کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد اما قیمت تمام‌شده این خودرو بسیار بیشتر از این مقدار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: افراد معمولی که در سال‌های اخیر خودرو خریده‌اند تا ارزش پولشان از بین نرود، باید مراقب باشند در این هیجانات بازار خودروهای خود را به فروش نرسانند. در چنین زمان‌هایی دلالان از فضای بازار استفاده می‌کنند؛ با توجه به اینکه مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه کند، نمی‌توان به شرایط بازار اعتماد کرد.

کاکایی افزود: امید است اخبار خوب در هفته‌های آتی منجر به تثبیت بازار و ادامه روند کاهشی حتی در طولانی‌مدت شود. هنوز زمان خرید خودرو فرانرسیده است، چرا که برخی پیش‌بینی می‌کنند دلار تا ۴۵ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.

وی اظهار کرد: اقدامات دولت برای کاهش قیمت دلار منجر به بهبود نگاه‌ها به آینده اقتصاد کشور و کاهش قیمت دلار شده است که در پی آن قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کرد. فروش گسترده خودرو در سامانه یکپارچه منجر شد قیمت‌ها بیش از این مقدار افزایش نداشته باشد. حتی در ادامه شاهد حواله‌فروشی خواهیم بود و با توجه به افزایش ریسک بازار، مردم حواله خودروهای داخلی را نیز به فروش می‌رسانند. بیشتر مردم برای کسب سود در این طرح شرکت کردند و با کاهش قیمت خودرو بسیاری از مردم از خرید این خودروها منصرف می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین با اشاره عرضه خودروهای چینی در بورس تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس کالا قیمت‌ها را متعادل می‌کند. ما نیازمند آزادسازی قیمت‌ها هستیم. با حذف قرعه‌کشی‌ها رانت موجود در بازار خودرو از بین رفته است. با نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار خودرو بهتر است قیمت‌گذاری دستوری حذف شود.

کد خبر 667582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.