تحقق مقصد خلاق گردشگری با اعمال رویکرد ساختارمدار

شهرها به سبب امنیت و دارا بودن امکانات زیرساختی به عنوان یک مقصد امن مورد توجه تعداد زیادی از گردشگران هستند و امروزه برنامه‌ها و رویکردهای متفاوتی به منظور رونق مقاصد گردشگری شهری مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تولید درآمد در اقتصاد ملی، حالت پیچیده‌تری به خود گرفته است و با وجود پیشرفت‌های تکنولوژی و افزایش سطح رفاه اجتماعی، می‌توان به این نکته پی برد که شهروندان اشتیاق زیادی به هزینه و صرف درآمدهای اضافی خود از طریق سیاحت و سفر دارند؛ بنابراین درآمدزایی از این طریق برای شهرها و کشورها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

برخلاف باور عموم، جاذبه‌های گردشگری تنها محدود به وجود مکان‌های فاخر تاریخی نمی‌شود، بلکه فرآیندها و رویدادهای جاری در یک شهر نیز نقش مهمی در برندسازی و رونق آن دارد. امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ‌ها حیاتی و اهمیت پیدا کردن زمان اوقات فراغت موجب افزایش رویدادهای عمومی، جشن‌ها و سرگرمی‌ها شده است. در حال حاضر دولت‌ها از رویدادها به عنوان بخشی از استراتژی در توسعه اقتصادی، سازماندهی ملت و بازاریابی مقصد استفاده می‌کنند.

شهرهای امروزی به‌واسطه دارا بودن جاذبه‌ها و تأسیسات گردشگری فراوان، تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود جذب می‌کنند؛ بنابراین بسترسازی، شناسایی جاذبه‌ها و منابع در مرحله نخست ارزیابی می‌شود و اولویت‌بندی به منظور تبدیل شدن به مقصد گردشگری ضروری به نظر می‌رسد.‌

تحقق مقصد خلاق گردشگری با اعمال رویکرد ساختارمدار

مقصد خلاق گردشگری با رویکرد ساختارمدار

علی‌اکبر بنی‌اسدی، کارشناس و فعال گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین منابع درآمدی و اشتغال‌زایی مورد توجه بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته است و در این راستا برنامه‌ریزی‌های استراتژیک انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و قانونی یکی از مهم‌ترین ابتکارات در راستای دستیابی به گردشگری محسوب شده و از گردشگری خلاق به عنوان یک رویکرد جدید در توسعه پایدار شهری نام برده می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان می‌کند: در گردشگری خلاق، گردشگر با مشارکت در فعالیت‌های جامعه محلی و برقراری تعامل با فرهنگ آن، تجربه جدیدی را فرامی‌گیرد که بسیار باارزش است، در این نوع گردشگری، گردشگر با درک دیدار پیشینه تاریخی، آثار هنری و صنایع‌دستی، تجربه فرهنگ مردم و مکان گردشگری و مشارکت فعال را کسب‌می‌کند و وجود خلاقیت در جوامع محلی و مقاصد گردشگری بیش از پیش احساس می‌شود.

بنی اسدی اضافه می‌کند: اگر در فرایند گردشگری به دنبال کسب منافع اقتصادی و محیط‌زیستی در راستای توسعه پایدار هستیم، خلاقیت می‌تواند با ارائه محصول خلاق گردشگری راه را هموار کند و جوامع را در این مسیر سوق دهد.

تحقق مقصد خلاق گردشگری با اعمال رویکرد ساختارمدار

ارائه باکیفیت‌ترین خدمات با هدف مدیریت مقاصد گردشگری

وی تاکید می‌کند: سازمان جهانی یونسکو، گردشگری خلاق را فراهم کردن فرصت‌هایی برای مشارکت گردشگر با جوامع محلی و کسب یک تجربه معتبر، همراه با یادگیری مشارکتی (‌فعالیت‌های گوناگون مقصد همچون ساخت صنایع‌دستی، آشپزی و دیگر فعالیت‌های خلاقانه تعریف می‌کند.

این فعال حوزه گردشگری تصریح می‌کند: یکی از مراحل مهم در صنعت گردشگری، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مقصد با هدف بهره‌برداری متناسب و مطلوب است، در این زمینه می‌توان به تجربه جهانی در قالب فرآیند مدیریت مقصد اشاره کرد که مورد تأیید سازمان جهانی جهانگردی نیز قرار دارد. اهمیت مدیریت مقصد زمانی بیشتر می‌شود که مقاصد گردشگری برای ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به گردشگران به رقابت می‌پردازند.

بنی‌اسدی اظهار می‌کند: مدیریت مقصد، مدیریت هماهنگ تمام عناصر تشکیل‌دهنده یک مقصد است که شامل جاذبه‌ها، امکانات رفاهی، دسترسی، بازاریابی و مسائل قیمت‌گذاری می‌شود و با بهره‌گیری از عنصر خلاقیت می‌توان به خلاق شدن یک مقصد کمک بسیاری می‌کند. ارائه تجربیات خارق‌العاده و ارزشمند به گردشگران از زمانی که به مقصد می‌رسند تا زمانی که آنجا را ترک می‌کنند، بسیار مهم است.

وی ادامه می‌دهد: اگر تعریفی از مقصد گردشگری داشته باشیم شامل بازدیدکنندگان، جامعه محلی و زیرساخت‌های گردشگری است که تعامل میان این عناصر مجموعه‌ای از تأثیرات مثبت و منفی را خلق می‌کند. وجود چنین تأثیراتی نیازمند مدیریت دقیق مقصد است، به علاوه ارائه محصولات خلاق گردشگری، خدمات عمومی و خصوصی با رویکرد خلاق، تعاملات با جامعه محلی، محیط زیست و میهمان‌نوازی در کنار محیط خلاق و فرایندهای خلاق مقصد می‌تواند نقش پیشران داشته باشد.

تحقق مقصد خلاق گردشگری با اعمال رویکرد ساختارمدار

کشورهای توسعه‌یافته گردشگری دارای ساختارهای نظام‌مند مدیریت مقصد هستند

این فعال حوزه گردشگری تاکید می‌کند: بر مبنای آمار مستند سازمان‌های جهانی، ایران از برترین مقاصد دنیا از نظر ثروت و غنای تاریخی، فرهنگی و طبیعی است، اما در واقعیت گردشگری خارجی آن قوی نیست؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل وجود این معضل، دشواری بیش از حد همسو کردن ذی‌نفعان مرتبط با یک مقصد در قالب یک نهاد و ابتکار واحد است.

بنی‌اسدی خاطرنشان می‌کند: نبود باور عمومی نسبت به گردشگری و استانداردسازی نکردن مقاصد گردشگری با بهره‌گیری از منابع و جاذبه‌ها، نبود سیستم‌های دسترسی و ناوگان حمل‌ونقل در کنار تبلیغات ضعیف بین‌المللی موجب برخوردار نشدن مطلوب گردشگران از این مقصد شده است.

وی می‌گوید: بسیاری از مقاصد در کشورهای توسعه‌یافته گردشگری دارای ساختارهای نظام‌مند مدیریت مقصد هستند که در افزایش رقابت‌پذیری و پایداری مقاصد، بهره‌برداری بهتر و مسئولانه از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی یک مقصد گردشگری، پایداری گردشگری مقاصد در دراز مدت با اتخاذ راه‌حل‌های نوآورانه و بهبود در کارایی بسیاری از فرآیندهای آن، تسهیل تعامل بازدیدکنندگان با مقصد و جوامع محلی و تسهیل تعامل با تأمین کنندگان زنجیره گردشگری مقاصد در راستای افزایش کیفیت خدمات و محصولات، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

این کارشناس و فعال گردشگری اضافه می‌کند: در کشور ما تصمیم‌گیری برای آغاز این فرآیند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، جدا از وجود سازمان‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان‌های کشور که بیشتر نقش نظارتی دارند، شهرداری‌ها می‌توانند با دایر کردن یک سازمان مدیریت مقصد با عنوان سازمان توسعه گردشگری در کنار نقش نظارتی سازمان‌های متولی با بهره‌گیری از عنصر خلاقیت، زمینه حضور گردشگران را فراهم کنند.

تحقق مقصد خلاق گردشگری با اعمال رویکرد ساختارمدار

بنی‌اسدی تاکید می‌کند: با ایجاد و ارائه محصولات خلاق گردشگری، زمینه برای ایجاد محیط شهری و فرآیندهای خدماتی خلاق فراهم و منافع بخش خصوصی، بخش عمومی و جامعه محلی فراهم می‌شود.

وی اضافه می‌کند: با لحاظ رویکرد توسعه پایدار و حفظ و نگهداری از محیط زیست، به تحقق گردشگری پایدار، ایجاد مزیت رقابتی در مقاصد گردشگری، افزایش فرهنگ گردشگری و گردشگرپذیری و ایجاد و تقویت برند گردشگری کمک بسیاری می‌شود.

کد خبر 667578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.