لشکر کربلا چگونه شکل گرفت؟/ فرمانده اصفهانی که خودش یک تپپ بود

سردار مرتضی قربانی می‌گوید: چون من با نیروهایم در محاصره آبادان در خط ایستگاه ۷ و ۱۲ عملیات انجام داده بودم، به من اعتماد کردند و آقامحسن با مشورت حسن باقری، غلامعلی رشید و رحیم صفوی، تیپ کربلا را به عنوان نخستین تیپ رسمی سپاه تشکیل داد و من را به فرماندهی آن منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «تیپ کربلا به فرماندهی سردار مرتضی قربانی، نخستین تیپ سپاه بود که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت.

این تیپ که بعدها به لشکر کربلا ارتقا یافت، از ابتدای تشکیل تا انتهای دفاع مقدس یک فرمانده داشت و او هم مرتضی قربانی بود. یک اصفهانی که گذشته از چند ماه اول تشکیل تیپ کربلا، از تابستان سال ۱۳۶۱ فرمانده‌ای یگانی را برعهده داشت که از دو استان مازندران و گیلان نیرو می‌گرفت! خود حاج‌مرتضی می‌گوید: «من زمانی که حکم فرماندهی را گرفتم فقط خودم بودم و کاغذی که به دستم داده بودند. حسین خرازی با چند نفر از جمله ابوشهاب با هم بودند ولی من خودم بودم و خودم. فقط یک ماشین اواز غنیمتی داشتیم که از محاصره آبادان آورده بودم.

بعد از اینکه از جلسه گلف بیرون آمدم، توی حیاط گلف و پای پله‌ها حکم را چند بار زیر لب خواندم و با خودم گفتم: من فرمانده تیپ شده‌ام! حالا نیروها و وسایلش کو؟

خجالت کشیدم که در جلسه قرارگاه جنوب این مسئله را بگویم. اصلاً این اخلاق را نداشتم که بگویم حالا که فرمانده تیپ شده‌ام نیروها و اداوت من کو؟ اگر در قرارگاه این مطلب را می‌گفتم فرماندهان به هم می‌ریختند و بر تصمیمشان اثر می‌گذاشت.

چون من با نیروهایم در محاصره آبادان در خط ایستگاه ۷ و ۱۲ عملیات انجام داده بودم، به من اعتماد کردند و آقامحسن با مشورت حسن باقری، غلامعلی رشید و رحیم صفوی، تیپ کربلا را به عنوان نخستین تیپ رسمی سپاه تشکیل داد و من را به فرماندهی آن منصوب کرد.

به هر حال انتظار زیادی از من داشتند و روی من حساب باز کرده بودند. خودشان می‌گفتند که مرتضی خودش یک تیپ است. چنین چیزهایی می‌گفتند. وقتی حکم فرماندهی تیپ را به من دادند با خودم خدایا این چه وضع و حکمتی است؟! فرمانده تیپ!»

لشکر کربلا چگونه شکل گرفت؟/ فرمانده اصفهانی که خودش یک تپپ بود

در ماه‌های اول، نیروهای هر تیپی از نقاط مختلف ایران بودند. چنانچه تیپ کربلا گردان‌هایی از قم، اصفهان، تهران و دیگر نقاط کشورمان داشت اما مدتی بعد قرار می‌شود هر تیپی به استان یا منطقه‌ای از کشور واگذار شود و تیپ ۲۵ کربلا هم به استان‌های مازندران و گیلان واگذار شد.

سردار قربانی در همین خصوص هم می‌گوید: «اوایل فرماندهی و ارکان تیپ کربلا از بچه‌های اصفهان بودند. با احتساب این تیپ، استان اصفهان سه یگان عمده‌ی کربلا، امام حسین (ع) و نجف اشرف را داشت. با تقسیم‌بندی سپاه برحسب مناطق، تیپ کربلا به منطقه سه کشوری که شامل استان‌های مازندران و گیلان بود واگذار شد. (گلستان آن موقع جزو استان مازندران بود). در عملیات رمضان (تیر سال ۶۱) پشتیبانی تیپ کربلا را دادند به استان‌های شمالی. من همچنان فرمانده این تیپ بودم و تا پایان دفاع مقدس در همین مسئولیت انجام وظیفه کردم.»

تیپ کربلا به محض تشکیل در سه عملیات بزرگ طریق‌القدس، فتح‌المبین و الی‌بیت‌المقدس شرکت کرد. فتح خرمشهر یک تکان اساسی برای این تیپ بود! چرا که آن‌ها صرفاً در محور شلمچه ۴۰۰ شهید دادند که در یک مورد، ۴۵ نفر از بچه‌های زواره اصفهان یک‌جا به شهادت رسیدند.

با فراز و فرودهای بسیار، تیپ کربلا که بعد از عملیات محرم (اواخر پاییز ۶۱) تبدیل به لشکر شده بود، تقریباً در تمام عملیات بزرگ و تأثیرگذار دفاع مقدس شرکت کرد و غالباً به عنوان لشکر خط‌شکن به نبردهای بزرگ و سنگین ورود می‌کرد. اوج این حضور را باید در عملیات والفجر ۸ یا همان فتح فاو بدانیم که نیروهای این لشکر به عنوان نخستین رزمنده‌های ایرانی قدم به شهر فاو گذاشتند و پرچم گنبد امام رضا (ع) را بر مناره مسجد فاو به اهتزاز درآوردند.»

کد خبر 667574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.