مقارنه ماه و عطارد را از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ساعت ۰۳:۵۴ لحظاتی قبل از طلوع خورشید (ساعت ۰۴:۵۵) عطارد در فاصله کمی از افق شرقی قابل رصد است.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با رویدادهای نجومی شنبه _بیست‌وهفتم خردادماه_ اظهار کرد: ماه و سیاره عطارد در وضعیت مقارنه قرار خواهند گرفت و ماه با عبور از موقعیت چهار درجه و ۱۸ دقیقه قوسی شمال عطارد ۲۸ روزه خواهد شد. از موقعیت رصدخانه لارستان، این دو جرم در آسمان صبحگاهی حضور خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: تقویم نجومی ۱۴۰۲ (بخش چهاردهم) + دانلود جدول

وی افزود: ساعت ۰۳:۵۴ لحظاتی قبل از طلوع خورشید (ساعت ۰۴:۵۵) عطارد در فاصله کمی از افق شرقی قابل رصد است. تنها قمر سیاره ما با روشنایی نزدیک به یک درصد ساعت ۰۳:۵۳ صبح طلوع می‌کند و ساعت ۱۸:۲۴ غروب می‌کند. ماه با قدر ۸.۳- و عطارد با قدر ۰.۸ - در صورت فلکی ثور خواهند درخشید. این دو جرم در فاصله زاویه‌ای ۱۵ درجه از خورشید، خواهند بود پس رصد این مقارنه دشوار است. به علت نزدیکی به خورشید به هیچ عنوان سعی نکنید این پدیده را با ابزار رصد کنید.

ماه در حضیض خورشیدی

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: شنبه ساعت ۱۶:۵۶ ماه به نزدیکترین فاصله خود از خورشید -۱/۰۱۳۳ AU- می‌رسد. این پدیده تقریباً با عبور ماه نو از موقعیت مقارنه خورشیدی اتفاق می‌افتد. در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله ۱.۰۱۵۹ AU از خورشید قرار خواهد گرفت . فاصله بین زمین و ماه ۰/۰۰۲۶ AU (۳۹۴ هزار کیلومتر) خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: شنبه _بیست‌وهفتم خردادماه_ ماه ۲۸ روزه در صورت فلکی ثور کمی قبل از خورشید ساعت ۰۳:۵۳ طلوع و ۱۸:۲۴ غروب می‌کند. طبق قانون اول کپلر در مکانیک سماوی، مدار همه سیارات به دور خورشید بیضی شکل است و خورشید روی یکی از کانون‌های مدار بیضی قرار دارد. با توجه به این قانون و به دلیل اینکه خورشید در مرکز بیضی قرار ندارد، سیارات در مسیر حرکت خود به دور خورشید گاهی به آن نزدیک و گاهی از آن دور می‌شوند. طبق تعریف به نزدیک ترین فاصله هر جرم از مرکز چرخش حضیض و به دورترین فاصله آن از مرکز چرخش اوج می‌گوییم.

آغاز حرکت بازگشتی زحل

بیژنی با اشاره به اینکه سیاره زحل با شروع حرکت بازگشتی، حرکت معمول خود به سمت شرق را در میان صورت‌های فلکی متوقف کرده و به جای آن به سمت غرب حرکت می‌کند، تصریح کرد: حرکت برگشتی سیارات، پدیده‌ای است که تمام سیارات خارجی منظومه شمسی (سیارات بعد از زمین در منظومه شمسی) به طور دوره‌ای، چند ماه قبل از رسیدن به مقابله دچار آن می‌شوند. (مقابله در نجوم کروی موقعیتی است که یک جرم آسمانی مثلاً یک سیاره بیرونی، از دید ناظر زمینی نسبت به خورشید در نقطه مقابل قرار می‌گیرد، به‌نحوی‌که جرم آسمانی مذکور با زمین و خورشید در یک خط و زمین در میانه آن دو قرار می‌گیرد).

وی گفت: حرکت برگشتی ناشی از حرکت زمین به دور خورشید است. همانطور که زمین به دور خورشید می‌چرخد، چشم انداز ما تغییر می‌کند و این موضوع باعث تغییر موقعیت ظاهری اجرام در آسمان از یک سو به سوی دیگر با یک دوره یک ساله می‌شود. برخلاف آنچه به نظر می‌رسد زحل خلاف مدار خودش حرکت نمی‌کند بلکه حرکت رو به عقب و رو به جلو آن با توجه به ستارگان پس زمینه بر اثر حرکت مداری زمین است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اظهار کرد: طی هفته‌های بعد، زحل هر شب چهار دقیقه زودتر طلوع می‌کند و با نزدیک شدن به مقابله، به تدریج در آسمان شامگاهی قبل از بامداد قابل مشاهده می‌شود.

رصد خوشه ستاره‌ای M6

و ی افزود: خوشه ستاره‌ای پروانه‌ای (6405M6، NGC ؛ mag 4.2) در صورت فلکی عقرب در موقعیت خوبی برای رصد قرار گرفته و حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. خوشه پروانه یک خوشه ستاره‌ای باز است که فاصله‌ی ان از زمین حدود ۱۶۰۰ سال نوری ست.

بیژنی با اشاره به اینکه علت نام گذاری NGC6405 شباهت آن به پروانه است، گفت: خوشه‌های ستاره‌ای به دسته‌ای از ستاره‌ها گفته می‌شود که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، معمولاً هم جنس و هم سن هستند و از یک سحابی مادر متولد می‌شوند. این خوشه، بین ساعت ۲۲:۰۸ تا ۰۲:۳۵ قابل مشاهده خواهد بود. بدین صورت که زمانی که تا ارتفاع ۱۸ درجه از افق جنوب شرقی شما فاصله گیرد قابل رصد خواهد بود و۲۳:۵۰، ۳۰ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید سپس ساعت ۰۲:۳۵ در افق جنوب غربی غروب خواهد کرد. خوشه پروانه در مکان‌های کاملاً تاریک با چشم غیر مسلح، با دقت زیاد قابل رصد خواهد بود.

کد خبر 667548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.