تاکنون چند نفر از حجاج در مدینه ویزیت شدند؟

حج تمتع ۱۴۰۲ از سوم خردادماه آغاز شد و تاکنون تعدادی از حجاج به دلایل مختلف خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کردند، از این رو از شروع عملیات حج تا پایان شب گذشته ۷۲۹۲ مورد ویزیت تخصصی در مدینه منوره انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از روز سوم خردادماه و همزمان با اعزام حجاج به عربستان، ارائه خدمات متعدد از جمله خدمات پزشکی لازم در مجموعه‌های مختلف و مجموعه درمانی هلال‌احمر مکه و مدینه آغاز شد و تمام بخش‌های بیمارستان تخصصی هلال‌احمر در مکه مکرمه نیز فعال و متخصصان در حال ارائه خدمت به زائران هستند.

ارائه بیش از ۶۲ هزار خدمت بهداشتی به حجاج

سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از ارائه بیش از ۶۲ هزار خدمت درمانی و امدادی به حجاج ایرانی در مکه و مدینه طی ۲۱ روز گذشته خبر داد.

وی با اشاره به حضور و خدمات‌رسانی کادر بهداشت و درمان هلال‌احمر ایران در مراسم حج تمتع در کشور عربستان، افزود: از روز سوم خردادماه و همزمان با اعزام حجاج به عربستان تا پایان روز بیست‌وسوم خردادماه، ۶۲ هزار و ۹۵۴ خدمت بهداشتی و درمانی در مراکز هلال احمر ایران به حجاج ارائه شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: در این مدت در مجموع، ۱۵ هزار و ۵۲۷ مورد ویزیت عمومی در مجموعه هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی و ۲۳۹۹ نیز ویزیت پزشکان متخصص به حجاج ارائه شده است. همچنین ۳۲۵ مورد بستری اورژانس، ۴۰۶۷ مورد خدمات پاراکلینیکی، ۱۰۶۵۸ مورد خدمات نوار قلب، فشار خون و قند خون، تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی در مراکز درمانی ایران در مکه و مدینه به حجاج کشورمان ارائه شده است.

وی تعداد نسخ درمانگاه‌ها و داروخانه بیمارستان برای حجاج را ۲۸ هزار و ۶۷۱ مورد دانست و افزود: ۱۱۳۵ مورد امداد رسانی و انتقال بیماران به مراکز درمانی نیز از خدمات ارائه شده در این مدت بوده است؛ در حال حاضر ۲۱ زائر ایرانی در بیمارستان هلال‌احمر ایران و ۱۸ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.

انجام ۷۲۹۲ ویزیت تخصصی در مدینه منوره

ایاد بهادری منفرد، مسئول ستاد مرکز پزشکی مدینه منوره اظهار کرد: از شروع عملیات حج تا پایان شب گذشته ۷۲۹۲ مورد ویزیت تخصصی در مدینه منوره انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در این ایام بیماری‌های تنفسی، گرمازدگی، قلبی، دیابت، ضربه و مصدومیت در زمره بیشترین مراجعه‌ها به مرکز پزشکی مدینه منوره بوده است، افزود: از شروع عملیات حج ۱۴۰۲ تاکنون ۱۹ هزار و ۹۶۹ مورد خدمات درمانی و بهداشتی به زائران ایرانی در مدینه ارائه شده است.

مسئول ستاد مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه تصریح کرد: همچنین ۵۶ مورد انتقال بیماران به بیمارستان‌های سعودی صورت گرفته است و در حال حاضر سه نفر در این بیمارستان‌ها بستری هستند که دو نفر به دلیل بیماری قلبی و یک نفر نیز به دلیل شکستگی استخوان ران تحت درمان قرار دارد؛ همچنین سرم تراپی، تزریقات، پانسمان، بخیه زدن، گچ گیری، نوار قلب و بستری موقت برای زائران در مراکز این ستاد در مدینه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل و بیماری حادی در میان زائران ایرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خدمات پزشکی به زائران تا آخرین روز حضور آن‌ها در مدینه منوره ادامه دارد و امیدواریم شاهد صحت و سلامت زائران باشیم.

در حال حاضر ۵۹ هزار زائر ایرانی در سرزمین وحی حضور دارند

غلامرضا رضایی، رئیس ستاد مکه مکرمه اظهار کرد: زائران کشورمان شرایط مطلوبی دارند و اقدامات بر اساس برنامه ریزی‌ها در حال انجام است.

وی درباره آخرین آمار ورود زائران ایرانی به سرزمین وحی، افزود: کار انتقال زائران کشورمان که از سوم خردادماه آغاز شده است همچنان ادامه دارد و تاکنون ۲۵۹ پرواز به فرودگاه‌های مدینه منوره و جده صورت گرفته است؛ همچنین انتقال زائران ایرانی از ۲۱ ایستگاه پروازی انجام می‌گیرد که سهم انتقال زائران ایرانی به فرودگاه مدینه ۱۷۸ پرواز و به فرودگاه جده ۸۱ پرواز بوده است.

رئیس ستاد مکه مکرمه با بیان اینکه پروازهای زائران به مدینه منوره از سوم خردادماه آغاز شده است، گفت: پروازهای زائران به جده نیز از بامداد سیزدهم خردادماه آغاز شده است و این پروازها تا زمان تعیین شده ادامه دارد و زائران مدینه قبل از فرودگاه مدینه و زائران مدینه بعد از فرودگاه جده وارد عربستان می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار حدود ۵۹ هزار زائر کشورمان در این بازه زمانی وارد عربستان شده‌اند که این رقم بیش از ۶۷ درصد زائران کشورمان است.

رضایی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار مدنظر حدود ۴۹ هزار نفر در مکه مکرمه حضور دارند و نزدیک به ۱۰ هزار نفر نیز در مدینه النبی هستند که این با گذشت زمان بر تعداد زائران مکه مکرمه در روزهای آتی افزوده می‌شود.

وی در خصوص اقدامات واحد امداد و راهنمایی گفت: حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ راهنمایی و امداد به زائران صورت گرفته است، همچنین ۸۱ مورد اشیا مفقود شده گزارش شده که ۶۸ مورد آن یافت شده است.

رئیس ستاد مکه مکرمه شرایط عمومی زائران کشورمان را مطلوب دانست و تاکید کرد: تمام اقدامات بر اساس برنامه ریزی‌ها و تدابیر اندیشیده شده پیش می‌رود.

کد خبر 667074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.