راه‌اندازی موزه «هنرهای دستی و سنتی اصفهان» در تالار تیموری

صنایع‌دستی گنجینه فرهنگی یک ملت است که امروز به دلیل توسعه صنایع مدرن، مورد بی‌مهری قرار گرفته است. ضرورت چنین مجموعه‌ای در شهر اصفهان که دارای دو عنوان شهر جهانی و شهر خلاق صنایع‌دستی است، بیش از گذشته حس می‌شود؛ شهرداری اصفهان قرار است موزه «هنرهای دستی و سنتی اصفهان» را راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز صنایع‌دستی ایران علی‌رغم فراز و نشیب‌های فراوانی که طی دوران‌ها پشت سر گذاشته و با توجه به بی‌مهری‌هایی که به آن شده، توانسته است در زمره باارزش‌ترین هنرهای کاربردی جامعه قرار گیرد و نه‌تنها از جنبه‌های فرهنگی بلکه از جهات اقتصادی و اجتماعی نیز احترام و توجه را به خود جلب کند، به‌طوری‌که بسیاری از صاحب‌نظران، ایران را یکی از سه قطب مهم صنایع‌دستی آسیا و جهان می‌دانند و از نظر تنوع شاید ایران در صدر تمام کشورها قرار داشته باشد.

از طرفی با توجه به اینکه صنایع‌دستی و سنتی یک کشور دربرگیرنده مجموعه‌ای از مفاهیم و ارزش‌های هنری، فرهنگی، اجتماعی آن است و ترویج و گسترش آن نقش بسزایی در فرهنگ و حتی اقتصاد مردم دارد، بنابراین توجه به این هنرصنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. از سال ۱۹۷۰ میلادی کشورهای گوناگون جهان به تأسیس موزه صنایع‌دستی اقدام کرده‌اند که متأسفانه جای خالی آن را در کشورمان حس می‌کنیم. لازم به ذکر است که موزه صنایع‌دستی با نمایشگاه آثار صنایع‌دستی تفاوت‌های اساسی دارد و باید این دو را از یکدیگر تفکیک کنیم.

همچنین صنایع‌دستی گنجینه فرهنگی یک ملت است که امروز به دلیل توسعه صنایع مدرن، مورد بی‌مهری قرار گرفته است. پس ضرورت چنین مجموعه‌ای در شهر اصفهان که دارای دو عنوان شهر جهانی و شهر خلاق صنایع‌دستی است، لازم و ضروری است. ضمن اینکه موزه هنر صنایع‌دستی قابلیت انتقال تجربیات، رموز و فنون تولیدی به‌صورت سینه‌به‌سینه و طبق روش استاد و شاگردی و نیز به شیوه‌آموزش مدون را دارد.

ضرورت تأسیس موزه صنایع دستی در اصفهان

علیرضا خواجه‌احمدعطاری، رئیس دانشگاه هنر اصفهان درباره اهمیت نقش صنایع‌دستی در معرفی شاخص‌های یک جامعه اظهار می‌کند: یکی از جنبه‌های مهم کاربرد صنایع‌دستی جنبه فرهنگی آن است، چراکه آثار صنایع‌دستی حامل نقوش و فرم‌هایی است که یک شهر، کشور و ملت با آن شناخته می‌شود، همان‌طور که در خصوص هنر معماری، همه با سبک معماری ایران یا به‌صورت خاص‌تر اصفهان آشنا هستند، از همین رو می‌توان گفت این شهر در جهان به‌عنوان " شهر گنبدهای نیلگون" مشهور است. این مسئله در صنایع‌دستی نیز صدق می‌کند و نقوش به‌کاررفته در شاخه‌های مختلف این صنعت، دارای بار فرهنگی است.

وی می‌افزاید: یکی از مکان‌هایی که این بار فرهنگی در آن جلوه‌گر می‌شود و در معرض نگاه‌ها قرار می‌گیرد، موزه است. موزه علاوه بر اهمیتی که از لحاظ تاریخی دارد، راهی برای نگهداری این آثار محسوب می‌شود و در واقع چراغی است که گذشتگان برای آیندگان روشن گذاشته‌اند. برای چنین کار فرهنگی هرچه زودتر قدمی برداشته شود، به نفع اجتماع و شهر اصفهان است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه می‌دهد: اهمیت موزه صنایع‌دستی در دو جنبه خود را نمایان می‌کند؛ یکی پاسداری از آثار و دیگری برخورداری صنعتگران و هنرمندان از چنین آثاری به عنوان الگو. معمولاً آثاری که در موزه قرار می‌گیرد، خلاقانه، خاص و منحصربه‌فرد است، به همین دلیل الگوهای هنری محسوب می‌شود، بنابراین اگر قرار است جایی به‌عنوان میراث یک ملت انتخاب شود، موزه است و از این‌رو می‌توان لزوم ایجاد یک موزه مختص به صنایع‌دستی را بسیار مهم دانست.

وی اظهار می‌کند: برخی می‌گویند "در صنایع‌دستی استانداردی وجود ندارد" در صورتی‌که از نظر من این سخن اشتباه است، صنایع‌دستی نیز مانند هر صنعت دیگر استانداردهای ویژه خود را دارد. هنرمندان و نخبگان حوزه صنایع‌دستی با آثارشان، خود را جاودانه کردند و این جاودانگی‌ها در اصفهان وجود دارد. بدیهی است که بی‌توجهی به آن‌، فراموش‌شدن و از بین رفتن این آثار را در پی دارد، البته این را نکته هم نباید فراموش کرد که صنایع‌دستی نه‌فقط به اصفهان، بلکه به‌تمام شهرها تعلق دارد و ایجاد یک موزه صنایع‌دستی در هر شهری از ایران، لازم است.

سیاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تأسیس این موزه

کمال حیدری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌گوید: علی‌رغم آن که شهرداری اصفهان متولی هیچ‌یک از رشته‌های صنایع‌دستی نیست اما از آن جهت که هنر و صنایع‌دستی، جایگاه ویژه‌ای برای شهر اصفهان و شهروندان دارد و اصفهان، شهر جهانی صنایع‌دستی و خلاق از سوی یونسکو انتخاب شده است، سلسله ویژه‌برنامه‌هایی برای تجلیل از هنرمندان و حفظ و نگهداشت این هنر در این هفته از سوی شهرداری اصفهان تدارک دیده شده است.

وی می‌افزاید: درصدد راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی در شهر اصفهان هستیم که مقدمات آن صورت گرفته است و امید داریم این مجموعه اقدامات شروعی برای پاسداشت فخر دیار نصف جهان، یعنی صنایع‌دستی باشد و سیاست‌ها و اقدامات انجام‌گرفته در رابطه با این بخش منحصر به یک هفته جهانی صنایع‌دستی نباشد.

فعالیت موزه «هنرهای دستی و سنتی اصفهان» ذیل اداره هنری شهرداری

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون زمزمه‌های راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، می‌گوید: تاکنون هر موزه‌ای در ساختار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ایجاد شده، همچون موزه‌های هنرهای معاصر، گرمابه علیقلی‌آقا، عصارخانه شاهی، گرمابه شاهزاده‌ها و سایر موزه‌ها به اداره هنری این سازمان واگذار شده است و طبیعی است که موزه صنایع‌دستی اصفهان هم زیر نظر این اداره فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: تأسیس موزه صنایع‌دستی با عنوان موزه «هنرهای دستی و سنتی اصفهان» در کنار موزه هنرهای معاصر با فاصله چند متری از عمارت تیموری راه‌اندازی خواهد شد تا در آینده در کنار یکدیگر، مردم و مخاطبان خاص را در یک جهت جمع کند. در واقع این دو موزه به‌عنوان دو بال هنری در عرصه شهری نقش‌آفرینی خواهند کرد.

کد خبر 667029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.