روایت امید؛ ایثارگری بی‌منت مردم ایران در اهدای خون

در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا اهدای خون به‌صورت پولی و در ازای دریافت جایگزینی انجام می‌شود، اهدای خون در ایران به صورت صددرصد داوطلبانه و بدون دریافت هیچ وجهی از سوی مردم ایثارگر و خیرخواه کشور انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا اهدای خون به‌صورت پولی و در ازای دریافت جایگزینی انجام می‌شود، اهدای خون در ایران به صورت صددرصد داوطلبانه و بدون دریافت هیچ وجهی از سوی مردم ایثارگر و خیرخواه کشور انجام می‌گیرد.

براساس اعلام مدیرعامل سازمان انتقال خون در سال گذشته، ایران در وضعیت اهدای خون بر اساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، بهترین موقعیت را در جهان دارد.

در حالی شاخص کشوری اهدای خون در ایران به ازای یک هزار نفر جمعیت اکنون بیش از ۲۶ در هزار است که شاخص معیار اهدای خون براساس استانداردهای جهانی، به ازای یک هزار نفر جمعیت در کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا حدود ۱۶ و در کشورهای دارای در آمد بالا حدود ۳۱ در هزار نفر جمعیت است.

از سوی دیگر به دلیل انجام جراحی‌های تخصصی زیاد، تعداد بالای بیماران خاص، آمار زیاد حوادث جاده‌ای و… مصرف خون نیز در کشور ما بالا است، اما آزمایشات لازم روی آن انجام می‌شود تا بیماران دچار مشکلات دیگری به واسطه دریافت خون نشوند.

آمارها می‌گوید هر روز هزاران نفر در دنیا به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کنند. تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی، زنان باردار هنگام زایمان، بیماران سرطانی که شیمی درمانی یا اشعه درمانی می‌شوند و بیماران تالاسمی و هموفیلی از عمده‌ترین گروه‌هایی هستند که یا به طور موردی یا به دلیل شرایط خاص شأن برای داشتن یک زندگی نسبتاً طبیعی مجبورند تمام عمر به طور منظم خون یا فرآورده‌های خونی دریافت کنند.

براساس گفته کارشناسان، هر فرد بالغ با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا شش لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ سی سی تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی‌اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.

بر اساس اطلاعات موجود، اهدای خون همچنین می‌تواند در کشف بیماری‌های نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می‌تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

افزایش ۹.۳ درصدی آمار اهدای خون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰

به گفته بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون، در سال گذشته دو میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۹۲ واحد خون اهدا شد و بررسی‌های آماری مربوط به سال گذشته نشان می‌دهد مردم فداکار و ایثارگر کشورمان با همتی بالاتر و مشارکت بیشتر سبب افزایش ۹.۳ درصدی آمار اهدای خون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شدند.

روایت امید؛ ایثارگری بی‌منت مردم ایران در اهدای خون

ضرورت اهدای خون در چیست؟

سعید اصغریان، مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیست‌وچهارم خردادماه که روز جهانی اهداکنندگان خون است، یک روز ارزشمند و قابل تقدیر برای سازمان انتقال خون است، چرا که فرصت مناسبی برای تقدیر از اهداکنندگان خون کشور است که با ایثار خود به ازای هر واحد خون جان سه نفر را نجات می‌دهند.

وی افزود: بهتر است نگاه ویژه‌ای به اهداکنندگان خون داشته باشیم و این روز در میان مردم و مسئولان و هم‌وطنان بیشتر از قبل اهمیت داده شود، اگر قدردانی از اهداکنندگان بیشتر شود، می‌توان خدمات بیشتری را به نیازمندان خون داشته باشیم.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: اگر خللی در تأمین خون برای مراکز درمانی پیش آید، چالش جدی برای آن‌ها به وجود می‌آید و اتاق‌های عمل غیرفعال می‌شود و جان بیماران نیازمند به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: با توجه به مردم ایثارگر و ارزشمندی که در کشور داریم، اهدای خون به‌صورت داوطلبانه است و بدون دریافت ریالی ایثار می‌کنند و این مسئله برای ما بسیار اهمیت دارد.

اصغریان تصریح کرد: امید است بتوانیم آنقدر که در شأن مردم است، از آن‌ها تقدیر کنیم و منابعی در اختیار ما قرار بگیرد که حمایت‌های ما در شأن آن‌ها باشد.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی، سومین استان تولیدکننده خون و فرآورده‌های خونی کشور است و دومین مصرف‌کننده خون و فرآورده خونی در کشور است و علت آن نیز مشخص است.

اصغریان اظهار کرد: با توجه به اینکه در جوار ملکوتی امام رضا (ع) هستیم، تنها تأمین‌کننده خون برای مردم استان خراسان رضوی نیستیم، بلکه مردم از سراسر کشور و حتی سایر کشورهای دنیا به مراکز درمانی استان به‌ویژه مشهد مراجعه می‌کنند و خدمات دریافت می‌کنند.

روایت امید؛ ایثارگری بی‌منت مردم ایران در اهدای خون

تأمین خون زائران و مجاوران امام رضا (ع) همتی دوچندان می‌خواهد

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی ۶۳ مرکز درمانی را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: این سازمان، خون و فرآورده‌های خونی استان‌های مجاور را نیز تحت پوشش دارد.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی افزود: علاوه بر آن به دلیل علاقه مردم به امام رضا (ع) از کشورهای دیگر مانند عراق، افغانستان، کویت و… برای درمان به مشهد مراجعه می‌کنند و تأمین خون آن‌ها نیز برعهده این سازمان است.

وی اضافه کرد: کارکنان خدوم سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی نیز با نیت خیرخواهانه این بار سنگین را به دوش می‌کشند و نگاه جهادی آن‌ها و اینکه تأمین‌کننده خون زائران و مجاوران امام رضا (ع) هستیم، موجب همت دو چندان کارکنان شده است.

اصغریان گفت: همواره قدردان ایثار مجاوران و زائرانی که با اهدای خون به جان هموطنان خود کمک می‌کنند، هستیم، البته لازم است ظرفیت‌ها بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: به کمک مسئولان، خیران و مردم باید زیرساخت‌های بیشتری مهیا کنیم. در حال حاضر یک پایگاه امید در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) در خیابان شیرازی قرار دارد و از حضور زائران استقبال می‌کنیم، اما ظرفیت دارد که این پایگاه گسترش پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: آستان قدس، خیران و مسئولان مربوطه می‌توانند کمک کنند تا بتوانیم در شأن زائرانی که می‌خواهند اهدای خون داشته باشند، ما نیز خدمات بهتری ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال وضعیت ذخایر خونی خراسان رضوی مطلوب بوده و در حدی بوده است که به استان‌هایی که نیاز به خون دارند نیز منتقل شده است.

روایت امید؛ ایثارگری بی‌منت مردم ایران در اهدای خون

توزیع خون در کشور توسط شبکه ملی خون‌رسانی

زهره مسائلی، رئیس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میزان اهدای خون از سوی بانوان در استان اصفهان ۳.۲۲ درصد و میزان اهداکنندگان مستمر نیز حدود ۵۸ درصد در استان اصفهان است.

وی افزود: به فردی که طی یک سال حداقل دو بار اهدای خون داشته باشد، اهداکننده مستمر می‌گویند. تعدادی اهداکننده داریم که به‌صورت مرتب خون اهدا می‌کنند و ما نیز در زمان‌های نیاز یا پس از گذشت چند ماه با ارسال پیامک‌هایی به آن‌ها فراخوان می‌دهیم.

رئیس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون استان اصفهان گفت: زمانی که ذخیره خون در برخی از گروه‌ها بسیار کم شده باشد، تماس تلفنی با اهداکنندگان می‌گیریم و از آن‌ها درخواست می‌کنیم که برای اهدا به مرکز انتقال خون مراجعه کنند، برای مثال چند روز قبل میزان ذخیره خون AB منفی کم شده بود و همکاران ما با افرادی که سابقه خون دارند تماس می‌گیرند.

وی ادامه داد: سعی می‌شود اگر کسی برای بار اول جذب شد و اهدای خون انجام داد، سه الی چهار ماه پس از اهدای خون یک پیامک به او ارسال شود و انگیزه دیگری برای او ایجاد شود.

مسائلی با بیان اینکه وقتی کسی برای اولین بار خون اهدا می‌کند، بعد از سه تا چهار ماه می‌تواند دوباره خون اهدا کند، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم او را جذب کنیم به اهداکننده مستمر تبدیل خواهد شد.

وی در خصوص جایگاه مرکز انتقال خون استان اصفهان در کشور خاطرنشان کرد: استان اصفهان در سال‌های گذشته رتبه‌های سوم تا پنجم را داشته است و وضعیت به نسبت خوبی داریم.

رئیس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون استان اصفهان گفت: یک شبکه ملی خون‌رسانی در کشور داریم که به این صورت است که خون در شهرستان‌های مختلف تأمین می‌شود و اگر میزان مازادی داشته باشد به استان‌های دیگر نیز خون توزیع می‌کند که شبکه در کل کشور تأمین شود.

وی تصریح کرد: اصفهان به طور معمول در سال‌های مختلف حتی نیازهای خود را برطرف کرده و توانسته به استان‌هایی که اهدای خون کمتری دارند، نیز کمک کند البته سال گذشته اهدای خون به اندازه سال‌های قبل نبود که بتوانیم مقدار زیادی کمک کنیم اما سعی می‌شود در خود استان نیازها برطرف شود.

کد خبر 667015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.