لزوم تقویت فرهنگ اهدای خون در جوانان / از منظر نیروی انسانی در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم

در دیدار مدیرکل اهدای خون استان اصفهان و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان اصفهان به مواردی از جمله احداث پایگاه انتقال خون در فریدن و استقرار کانکس اهدای خون در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیان دهراب پور؛ مدیرکل انتقال خون استان اصفهان، در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان دارای ۱۱ مرکز خون‌گیری است و ۱۸۷ نیروی فعال در استان مشغول خدمت‌رسانی هستند. استان اصفهان دومین استانی است که نیروهای انسانی آن متحمل فشار کاری شدید می‌شوند و استان از منظر نیروی انسانی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

وی با بیان اینکه اعتبارات جاری استان اصفهان بسیار ضعیف و اداره کل انتقال خون ارگانی است که بودجه استانی دارد، افزود: به طور کلی، استان اصفهان دارای اعتبار جاری ضعیف و نیروی انسانی نامتناسب است و ۷۰ مرکز درمانی متقاضی فراورده‌های خونی و بیشتر آنها در ارتباط با دانشگاه علوم‌پزشکی هستند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های ضعیف ، شاهد روندی رو به رشد در این اداره هستیم و در دو ماهه ابتدایی سال جاری میزان پاسخگویی این اداره به مراکز درمانی از لحاظ RBC، صددرصد بوده است.

وی با اشاره به توزیع ۹۵ درصدی فرآورده‌های خونی در سال گذشته، ادامه داد: میزان ضایعات این اداره در سال گذشته برابر با ۲.۶ درصد بوده و به این معنی است که بهترین استفاده از فرآورده‌های درخواستی بیمارستان‌ها صورت گرفته و میزان ضایعات این استان به نسبت میانگین کشوری، پایین است.

دهراب‌پور گفت: ۱۳۷ هزار واحد خون در سال گذشته در استان اصفهان اهدا شد و تخمین زده می‌شود که سال جاری این عدد به ۱۶۷ هزار واحد برسد و نیازمند افزایش ۲۳ هزار واحد خونی اهدایی به‌رغم اعتبارات ضعیف این اداره هستیم.

وی با اشاره به در نظر گرفتن جذب دو نیروی کار در تیرماه، اضافه کرد: مواردی همچون احداث مرکز اهدای خون در فریدن و تأمین نیروی انسانی لازم برای پایگاه خوانسار باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اینکه مهم‌ترین شاخص اهدای خون، اهدای خون جوانان است، نیازمند نصب کانکس انتقال خون در محوطه دانشگاه به منظور گسترش فرهنگ اهدای خون در جوانان هستیم.

لزوم تشویق شهروندان به اهدای خون و توجه مسئولان به این امر

شاهین شیرانی؛ رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان نیز در این دیدار، اظهار کرد: انتقال خون یکی از پایه‌های اصلی طبابت و وجود آن لازم است. موضوع اهدای خون، موضوعی مردمی است و اعتمادسازی باید مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم تشویق شهروندان به اهدای خون و توجه مسئولان به این مهم، افزود: داشتن تعاملات گسترده با مراجع تصمیم‌گیری به خصوص مجلس شورای اسلامی باید مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پایان این دیدار رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در خصوص تعاملات اداره کل انتقال خون استان با دانشگاه، ساخت پایگاه اهدای خون در شهرستان فریدن، تأمین نیروی انسانی و استقرار کانکس انتقال خون در محوطه دانشگاه قول مساعد دادند.

کد خبر 664314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.