تعطیلی شنبه ها اجرا می شود؟ + جزییات

پس از فراز و نشیب‌های فراوان سرانجام، طرح تعطیلی شنبه ها و کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته، در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ۱۵ سال پیش بود عمده کشورهای اسلامی و ممالک حوزه خلیج فارس برای جبران زیان اقتصادی و علمی و بهره‌مندی بیشتر از تعاملات بین‌المللی و فرامنطقه‌ای، در اقدامی واحد و مشترک، روزهای تعطیلات پایان هفته خود را از «پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر دادند، تا با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ شوند. تصمیمی که با وجود تبادلات نفتی و تجاری و حتی وارداتی این کشورها از کشورهای غربی به نظر درست می‌رسید و همراهی مردم را هم به دنبال داشت.

حالا پس از تعیین تکلیف تغییر نکردن ساعت تابستانه و زمستانه از ابتدای سال جاری، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر خود با حضور معاون سازمان اداری و استخدامی کشور، نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته و تعطیلی روز شنبه موافقت کرده است.

تعطیلی شنبه ها اجرا می شود؟ + جزییات

پیشنهاد دولت در لایحه ارائه شده ۴۲.۵ ساعت کار در هفته بود و در قانون فعلی ۴۴ ساعت است که کمیسیون اجتماعی تصویب کرد هر هفته ۴۰ ساعت و در هر روز هشت ساعت کار باشد که از ساعت هفت صبح تا ۱۵ خواهد بود.

محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه مجلس و یکی از طراحان مسئله تطبیق و تنظیم تعطیلات پایان هفته در این رابطه گفته است: ساماندهی تعطیلات پایان هفته موجب تنظیم بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای، جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری و خسران کشور در این حوزه خواهد شد.

وی معتقد است: یک روز تعطیل که جمعه باشد به‌واسطه مسائل دینی، اجتناب‌ناپذیر و صحیح است، اما تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفاً نیاز به یک عزم و اصلاح دارد.

پیرهادی با توجه به برخی ایراداتی که از سوی جمعی نسبت به جایگزین شدن تعطیلی روز شنبه به جای تعطیلی مرسوم پنجشنبه‌ها در کشور بیان می‌شود، گفت: بسیاری از افراد از گشایش کار فعالان اقتصادی در تعامل با دنیا بی‌اطلاع هستند و طبیعی هم هست؛ چراکه درگیر این موضوع نبوده و نیستند، اما وظیفه مسئولان و نخبگان است که در این باره روشنگری کنند، تا اشخاصی که به جایگزینی شنبه به جای پنجشنبه ایراد وارد می‌کنند، اقناع شوند.

وی این را هم گفته که تأکید دولت بر تعطیلی سراسری پنجشنبه‌ها، به دلیل نیمه‌تعطیل بودن قاطبه ادارات دولتی در این روز در کنار تعطیلی روز جمعه سبب بروز نگرانی‌هایی در میان فعالان اقتصادی شده است، چرا که منجر به افزایش شمار روزهای مسکوت در تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای از سه روز به چهار روز می‌شود.

تعطیلی شنبه‌ها تصمیم درستی است

حسین رجایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تعطیلی روزهای شنبه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل طرح تعطیلی روزهای شنبه، به دلیل بهبود ارتباطات و تبادلات بین‌المللی به‌ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری است.

وی افزود: در کشور ایران پنجشنبه و جمعه روزهای تعطیل هفته است؛ در کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس روز جمعه و شنبه تعطیل است و عمده کشورهای اروپایی شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در کشور ما تعطیلات به‌ویژه برای شهرهای بزرگ از چهارشنبه عصر و پس از پایان ساعت کاری اداری آغاز می‌شود، افزود: در این زمان علاوه بر تعطیلی ایران در روز پنجشنبه، کشورهای خلیج فارس جمعه و شنبه و کشورهای غربی و شرقی شنبه و یکشنبه تعطیل هستند؛ با وجود این در طول هفته می‌توانستیم فقط سه روز با دیگر کشورها در حوزه تبادلات اقتصادی و ارتباطات سیاسی و تجاری ارتباط بگیریم.

به گفته وی، اگر فردی کار بانکی، اداری و مالی داشته باشد روزهای تعطیل در ایران نمی‌تواند کاری از پیش ببرد اما همان روزها، در کشورهای عربی تعطیل نیستند.

رجایی تاکید کرد: با اجرای این طرح در اولین گام با کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس همراه می‌شویم. همچنین فاصله ما با دیگر کشورها و با تعطیلاتشان کمتر می‌شود. در این صورت خواهیم توانست حداقل یک روز به مراودات بین‌المللی در بخش‌های مختلف اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تعطیلی روزهای شنبه موافقان و مخالفان جدی در مجلس یازدهم دارد، اظهار کرد: نظر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها بنابر همین دلایلی که عنوان شد، مثبت است.

نماینده مردم لنجان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با کمتر شدن ساعات کاری در طول هفته در حدود چهار ساعت کاری، تصریح کرد: این موضوع قابل توجیه است، چرا که امروز کارمندان دولت در ظاهر هشت ساعت در محل کار حضور دارند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ساعت کار واقعی و مفید در برخی ادارات و سازمان‌ها زیر یک ساعت است.

به گفته وی، سرجمع با اعمال قانون جدید، یک کارمند در روز کمتر از یک ساعت کاهش ساعت کاری دارد که وجود بازدهی پایین برخی کارکنان و دستگاه‌ها همچنین مصرف انرژی و صرفه‌جویی، اعمال تعطیلی بیشتر هیچ آسیبی به راندمان کار نخواهد زد.

تعطیلی شنبه ها اجرا می شود؟ + جزییات

رجایی اظهار کرد: رویکرد باید به این سمت و سو باشد که حتی اگر ساعت کار کارکنان کمتر شد، بهره‌وری و استفاده از ساعات موجود حضور کارمندان بیشتر شود. در حقیقت باید این مهم تقویت شده و کیفی‌سازی ساعات کار لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه شمار زیادی از سازمان‌ها و ادارات وقت و هزینه ناهار دارند، افزود: حدود یک ساعت و بیشتر از زمان کاری این بخش از کارمندان صرف مقدمات و موخرات این امور می‌شود، بنابراین اگر دو روز تعطیل داشته باشیم، اما پنج روز کاری را با بهره‌وری بالا سپری کنیم، از نظر برخی هزینه‌ها و صرفه‌جویی انرژی و ارتباطات با دیگر بخش‌ها و کشورها به نفع ما و اقتصاد ملی خواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد تعطیلی شنبه‌ها تصمیم درستی است که کمیسیون موافقت کرده است، ادامه داد: طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی در صورت تأیید مجلس این قانون اعمال خواهد شد. پیش‌بینی شده است که به احتمال زیاد تصویب این طرح به اواخر فصل تابستان برسد، مگر اینکه هیئت‌رئیسه در فوریت به آن رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه هنوز نمایندگانی هستند که مواضع مشخصی ندارند، تصریح کرد: مخالفان طرح، دیدگاه مذهبی به این موضوع دارند و معتقدند شنبه‌ها روز تعطیل رسمی یهودیان است یا پنجشنبه‌ها مراسم مذهبی و سر زدن به آرامستان‌ها مرسوم است و به همین دلایل با آن مخالفت می‌کنند اما از نظر سیاسی و اقتصادی روی تعطیلی شنبه‌ها نظر مثبتی دارند.

کد خبر 666937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 42
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    11 4
    طرح خوبیه خدا کنه نماینده های محترم مجلس به اندازه مای عادی عقلشون برسه و تصویبش کنند
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    2 7
    سلام من مخالفم لطفا لغو شود... خداحافظ
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    2 7
    اگرمرگ براستکبار می گوئیم پس چراهمه َسبک زندگیمان رامثل آنهامی کنیم؟ بهتراست برای مسائل اقتصادی و بانک‌ها راه بهتری پیداکنیم وتمام ارگانها ومردم رادرگیراین ایده های یهودپسندنکنیم.
  • Hossain IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    1 6
    مرگ بر آمریکا