آبادیران آغازگر نهضت توجه به ظرفیت‌های مناطق محروم است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور گفت: آبادیران بستری فراهم آورده است تا بردارهای کوچک هم‌راستا شوند، در یک مسیر قرار گیرند و ضمن هم‌افزا شدن توانمندی‌ها و ارتقای منابع، توسعه را شتاب بخشند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، روح‌الله دهقانی در آئین آغاز به کار نخستین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدایی آبادیران، با اشاره به ایجاد بستری برای تعامل و هم‌افزایی بخش‌های دولتی و خصوصی در مسیر شناخت ظرفیت‌های نهفته مناطق کم‌تر برخوردار اظهار کرد: این اتفاق مبارک که با حضور جمع عزیز و ارزنده‌ای از دانشمندان، نخبگان، فناوران، صاحبان شرکت‌های دانش بنیان، نهادهای دولتی و خصوصی فعال در حوزه محرومیت‌زدایی شکل گرفته، آغازگر یک جریان مستمر و جدی برای شناخت ظرفیت‌های مناطق محروم و توسعه این مناطق به یاری فناوری، نوآوری و کوشش جهادی خواهد بود.

وی برنامه ملی آبادیران را یک نهضت بزرگ در پیوند میان فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق با همراهی و مشارکت بیش از ۲۸ دستگاه دولتی و خصوصی دانست و افزود: این حرکت که در قالب برنامه ملی آبادیران آغاز می‌شود یک هم‌راستایی و همراهی همه نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در آبادانی ایران و ارتقای مناطق محروم است که با ارکان دانش، فناوری و نوآوری ترکیب شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، هم‌افزایی و همدلی دستگاه‌های دولتی و خصوصی را یک ویژگی بارز این برنامه ملی دانست و افزود: ذات همراه شدن و کنار هم قرار گرفتن در این برنامه ملی، یک اتفاق ارزشمند است و آبادیران، بستری فراهم آورده است تا بردارهای کوچک هم‌راستا شوند، در یک مسیر قرار گیرند و ضمن هم‌افزا شدن توانمندی‌ها و ارتقای منابع، توسعه را شتاب بخشند.

دهقانی با اشاره به رسالت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان افزود: استانداردسازی اشتغال و تولید و به صرفه سازی هزینه‌های ایجاد اشتغال با کمک به کارگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک را دنبال می‌کنیم. مبتنی بر تاکید مصرانه مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی شدن اقتصاد به‌طوری‌که مردم ثمرات آن را در اشتغال زندگی و سفره‌هایشان ببینند، یکی از اولویت‌های اصلی برنامه آبادیران، استفاده از ظرفیت‌های بومی مناطق محروم و ایجاد اشتغال است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های سرشار اقتصادی و انسانی نهفته در مناطق محروم گفت: مناطق محروم ما نه در ظرفیت‌های سرزمینی محرومند که اتفاقاً در این حوزه بسیار بکر و دست‌نخورده و مملو از ظرفیت‌های شناخته نشده هستند. همچنین در ظرفیت‌های انسانی غنی هستند زیرا به واسطه زندگی پاک و سالم، سرشار از ظرفیت‌های انسانی خارق‌العاده‌اند. جوانان در محلات کمتر برخوردار با استعدادهای بالایشان اگرچه کم‌تر شناخته شده‌اند، اما در صورت کشف و پیوند به جریان علم و فناوری کشور، ارزش آفرین و تحول‌ساز خواهند بود.

وی افزود: اتفاقی که این برنامه رقم می‌زند، ایجاد و راه اندازی یک نهضت توجه نسبت به فرصت‌های سرزمینی موجود، پیوند این ظرفیت‌ها با توانمندی‌های دانشی و فناورانه کشور و استفاده از ظرفیت‌های سرشار انسانی و سرزمینی برای اشتغال، ارزش و آبادانی است.

دهقانی ابراز امیدواری کرد: این پیوند به ظرفیت‌های نهفته در مناطق با فناوری و نوآوری اشتغال در قالب برنامه ملی آبادیران برای آبادی ایران باشد.

در حاشیه این مراسم، سامانه تأمین مالی برای برنامه ملی آبادیران با محوریت ایجاد کسب‌وکارهای فناور در مناطق محروم رونمایی شد.

همچنین تأمین مالی برای اعطای ۴۰ دستگاه تبلت ویژه نابینایان با مشارکت دستگاه‌های شرکت‌کننده در برنامه ملی آبادیران محقق شد.

کد خبر 666924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.