۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
برقِ خورشید، اصفهان را می‌گیرد

انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های حذف انرژی‌های فسیلی است و برای کل جهان نامحدود است؛ ایران نیز یکی از کشورهای مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است که در بین شهرهای آن، کلانشهر اصفهان با ۳۰۰ روز آفتابی و تابش میانگین پنج ساعت در روز، برای استفاده از انرژی خورشیدی بسیار مناسب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی، نوعی درآمد پایدار محسوب می‌شود و یکی از مهمترین مزایای استفاده از آن کاهش هزینه‌ها و حتی فروش برق اضافه تولیدی است و توانسته به‌خوبی جایگزین استفاده از انرژی‌های فسیلی شود و هر روز توسعه پیدا کند.

سیستم‌های انرژی خورشیدی نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد و استفاده از آن هزینه‌های تحمیلی بر کشور و جامعه را به‌شدت کاهش می‌دهد، از این رو برای استفاده از انرژی‌های نو و کاهش انتشار گازهای آلاینده، می‌توان انرژی را از طریق کاهش دی اکسید کربن و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی تأمین کرد.

میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر است و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را دارا است که کشور ایران در این کمربندی واقع شده است؛ ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و برخورداری از بادهای موسمی مناسب، یکی از کشورهای مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و از جمله معدود کشورهای دنیا است که دارای شدت انرژی بالاتر از سطح متوسط جهانی بوده و شهر اصفهان نیز به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از این انرژی مطلوب است.

در واقع ایران، بازار آینده انرژی است و زمینه‌های سرمایه‌گذاری فراوانی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در آن وجود دارد؛ استفاده از این انرژی پاک و بدون اثرات مخرب زیست‌محیطی نیازمند برنامه‌ریزی، حمایت و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم است که مدیریت شهری ششم اصفهان در این راستا مشوق‌های خوبی در نظر گرفته است تا این کلانشهر را به یک «شهر خورشیدی» تبدیل کند.

یکی از مصوبات لایحه درآمد پایدار که سال گذشته برای عوارض و بهای خدمات شهرداری این کلان‎شهر تصویب شد، کاهش پرداخت عوارض برای ساختمان‌هایی بود که بعضی الزامات محیط زیستی را برای کاهش مصرف انرژی خود از جمله گاز، برق و کاهش مصرف آب و استفاده دوباره و بهینه از آن دارد.

برقِ خورشید، اصفهان را می‌گیرد

تأمین برق کل مجموعه شهرداری اصفهان تا ۶ سال آینده به‌صورت تجدیدپذیر

سیدامیر سامع، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: شهرداری حدود ۳۰ مگاوات قدرت نصب شده انرژی تجدیدپذیر دارد و به‌عنوان نخستین شهرداری‌های کشور از سال ۱۳۸۵ برای ترویج استفاده شهروندان از انرژی خورشیدی، پنل‌هایی را در بوستان‌ها نصب و پس از آن به ساختمان‌های شهرداری نیز تسری پیدا کرد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر حدود دو مگاوات انرژی تجدیدپذیر شامل ۷۰۰ کیلووات انرژی الکتریکی بادی و حدود ۱.۳ مگاوات برق خورشیدی تولید می‌شود که این میزان تا پایان سال جاری به حدود سه مگاوات خواهد رسید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مصرف برق مجموعه شهرداری این کلان‌شهر حدود ۲۰ مگاوات است، تصریح می‌کند: در سال‌جاری با تولید سه مگاوات، به حدود ۱۵ درصد خواهیم رسید که سعی می‌کنیم تا شش سال آینده برق کل این مجموعه به‌صورت انرژی تجدیدپذیر با نصب توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی و تبدیل پسماند به انرژی، تأمین شود.

وی خاطرنشان می‌کند: عوائد حاصل از فروش برق تجدیدپذیر نیز در یک صندوق ذخیره و مبالغ آن برای توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مصرف می‌شود.

سامع تصریح می‌کند: اگر بتوانیم هر سال تعدادی خانه‌ها را از طریق ارائه تسهیلات کم‌بهره به نصب پنل‌های خورشیدی ترغیب کنیم، تا چند سال آینده می‌توانیم به حدود ۸۶ هزار منزل برسیم و در صورتی‌که هر خانه پنج تا ۱۰ کیلووات انرژی تولید کند، اصفهان می‌تواند شهری باشد که تمام انرژی آن به‌صورت تجدیدپذیر تولید شود و این نقطه آرمانی خوبی است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: جلساتی پیرامون این موضوع با حضور استاندار و معاونان وی، اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان شهرداری برگزار و مقرر شد صنایع نیز طبق رسالت خود اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد تا با جمعی از سرمایه‌گذاران، مسئولان شهری، استانی و شهروندان بتوانیم اصفهان را به‌نقطه‌ای برسانیم که میزان مصرف انرژی حاصل از سوخت فسیلی آن به‌حداقل برسد.

وی می‌افزاید: بودجه‌ای برای تولید انرژی خورشیدی تمام سازمان‌ها و مناطق شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده است که پیگیری و به‌صورت حتمی انجام می‌شود اما در زمینه نصب پنل خورشیدی روی بام منازل، اقدام داوطلبانه‌ای است که شهروندان انجام می‌دهند و تسهیلات باید از سوی مؤسسات بانکی تأمین شود و صنایع نیز حمایت کنند.

سامع با تاکید بر اینکه طبق قانون، صنایعی که هوای شهر را آلوده می‌کنند باید جرایمی بپردازند، می‌گوید: اگر صنایع این جرایم را بپردازند، باز هم هوا آلوده می‌شود اما شهرداری درصورتی‌که مبلغی در این زمینه دریافت کند، در حوزه‌های حمل‌ونقل پاک، فضای سبز و تولید انرژی تجدیدپذیر هزینه خواهد کرد.

برقِ خورشید، اصفهان را می‌گیرد

اصفهان تا افق ۱۴۱۰ شهر خورشیدی می‌شود

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح شهر خورشیدی در این کلان‌شهر اظهار می‌کند: با اجرای این طرح که از قبل در شورای گفت‌وگوی استان در اتاق بازرگانی مصوب شده و مدتی است که شهرداری اصفهان با همکاری استانداری آن را آغاز کرده است، به‌سمت شهرهایی خواهیم رفت که برق و انرژی خود را از انرژی پاک و خورشیدی دریافت می‌کند.

وی می‌افزاید: حدود ۱۵۰ هزار از ساختمان‌های شهر اصفهان قابلیت استفاده از این انرژی را دارد و برای این منظور و استقرار پنل خورشیدی به حدود ۱۵۰ متر مربع فضا در پشت‌بام نیاز داریم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: این کلان‌شهر با ۳۰۰ روز آفتابی و تابش میانگین پنج ساعت در روز از شهرهایی بوده که برای استفاده از انرژی خورشیدی، بسیار مناسب است، از این‌رو باید به‌سمت استفاده از انرژی خورشیدی حرکت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در سال نخست پنج درصد دیماند شهر اصفهان را با همکاری تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط تولید و در این راستا کارگروهی برای آن تشکیل و در این کارگروه، مقرر شد تا از انرژی خورشیدی استفاده کنیم.

بقایی خاطرنشان می‌کند: حدود دو هزار خانوار با ظرفیت هرکدام حدود ۱۰ کیلو وات نیروگاه خانگی پیش‌بینی شده است، لذا با همکاری بانک رسالت و وام بلندمدتی که این بانک به شهروندان می‌دهد، نصب خواهد شد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان می‌گوید: قرارداد خرید هزینه برق در شرکت توزیع برق بسته خواهد شد و در مجموع این موضوع یک سرمایه‌گذاری خوب برای خانواده‌ها به‌شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: افق برنامه تا ۱۴۱۰ بوده و پیش‌بینی شده است تا برق مورد نیاز شهر با همکاری و مشارکت مردم به‌وسیله انرژی خورشیدی تأمین شود.

بقایی با تاکید بر اینکه با این سرمایه‌گذاری خوب خانواده‌ها می‌توانند با تسهیلات وامی که دریافت می‌کنند، در سال نخست با اجرای آن در منازل خود یا بدون‌هزینه یا با هزینه بسیار کم از آن بهره برند و از سال‌های بعد، درآمد خوبی نیز کسب کنند، می‌گوید: شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه، پالایشگاه و سایر شرکت‌های مادر و بزرگ شهر و استان موظف شدند برای اجرای این طرح یاری‌رسان باشند و با گردش حساب برای افزایش امتیاز بانک رسالت گام بردارند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: در روزهای آینده اعلام خواهیم کرد که شهروندان از کجا و در کدام پلتفرم می‌توانند ثبت‌نام کنند و پس از آن مراحل گرفتن مجوز را انجام دهند تا امسال بتوانیم به عدد دو هزار خانوار برسیم.

برقِ خورشید، اصفهان را می‌گیرد

استفاده از انرژی خورشیدی در نگاه ملی توصیه نمی‌شود

مهدی ریاحی، کارشناس محیط زیست شهری اظهار می‌کند: در حال حاضر موجی از بحث استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر به راه افتاده است و بیشتر، کشورهای توسعه یافته تاکید بر استفاده از این انرژی را دارند که در این راستا کارخانه‌های تولید پنل‌های خورشیدی نیز از حمایت‌های مالی خوبی از طرف صندوق سازمان ملل برخوردار می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: تنها موضوعی که در سطح جهانی از حمایت مالی بالایی برخوردار است، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله انرژی خورشیدی است.

این کارشناس محیط زیست شهری با بیان اینکه در خصوص استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر ازجمله انرژی خورشیدی، سه نگاه جهانی، ملی و استانی وجود دارد، می‌گوید: در نگاه استانی می‌توان گفت هزینه حفظ و نگهداری پنل‌های خورشیدی به‌دلیل وجود ریزگردها در شهر اصفهان بسیار زیاد است، زیرا احیای پنل‌ها برای عبور اشعه خورشید مدام به پاکسازی نیاز دارد.

ریاحی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم به‌طور کل کشور ایران را در نظر بگیریم، این موضوع در بعد ملی توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: موضوع استفاده از انرژی‌های خورشیدی در نگاه استانی توصیه می‌شود اما در نگاه ملی اولویت‌های مهمتری نسبت به موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای جهان سوم وجود دارد.

این کارشناس محیط زیست شهری با ابراز خرسندی از اقدامات شهرداری اصفهان برای ایجاد تسهیلات ویژه جهت استفاده شهروندان از پنل‌های خورشیدی روی بام منازل معتقد است: در اصفهان می‌توان از این انرژی پاک به خوبی استفاده کرد، زیرا روزهای آفتابی در این کلانشهر زیاد است و پنل‌های جدید به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در شهرهای با تابش آفتابی کمتر نیز انرژی مورد نیاز را جذب کند.

ریاحی اضافه می‌کند: سازمان بهره‌وری انرژی چند سال پیش برای منازل مسکونی به این منظور تسهیلاتی ازجمله قبول ۵۰ درصد هزینه انجام این پروژه را ایجاد کرد و عده‌ای از شهروندان اصفهانی نیز از این موضوع استقبال کردند که البته در سال‌های بعد تکرار نشد اما در حال حاضر اقدامات تسهیل‌گرانه شهرداری اصفهان برای تحقق شهر خورشیدی قابل توجه است.

کد خبر 666674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.