تصویب جزئیات برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان تا پایان خردادماه

موضوع اوقات فراغت به‌عنوان یکی از نیازهای جامعه به ویژه بین دانش‌آموزان کمتر مورد توجه است، درحالی‌که اوقات فراغت متن زندگی و موضوعی اساسی و مهم در تربیت نسل جوان است، لذا مسئولان ذی‌ربط در آموزش و پرورش به دنبال برنامه‌ریزی در این زمینه هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غنی‌سازی اوقات فراغت موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که پس از گذراندن اوقات تحصیلی و مطالعه مستمر و فشار ذهنی ناشی از گذراندن آزمون‌ها و امتحانات، تعطیلات تابستانی بهترین فرصت در تأمین بخشی از نیازهای جسمی و روحی کودکان، جوانان و نوجوانان بسیار خوشایند و لذت‌بخش است و تعدادی از دستگاه‌های متولی در این امر به فراخور مسئولیت خود سرگرم برنامه‌ریزی برای این قشر هستند.

گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده که نهادهای متولی به‌منظور گذران مناسب این ایام به فکر برنامه‌ریزی برای جوانان باشند. نتایج بررسی‌های «سازمان ملی جوانان» نشان می‌دهد ۵.۴۳ درصد جوانان کشور، سازمان‌های مسئول اوقات فراغت را می‌شناسند و ۵.۵۶ درصد دیگر شناختی از این دستگاه‌ها ندارند. طبق استانداردهای بین‌المللی، تعداد روزهای فراغت در کشورهای دیگر ۸۰ روز در سال و این رقم در کشور ما ۹۰ روز است.

اوقات فراغت، تعریف و گستره بسیاری دارد و تنها مخصوص ایام خاصی نیست، اما در تابستان برای قشر دانش‌آموز و دانشجو به دلیل تعطیلی سیستم آموزشی و فرهنگی کشور، اهمیت خاصی دارد، بنابراین چگونگی گذران اوقات فراغت، بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع است که استفاده مطلوب از این اوقات می‌تواند تأثیر مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

برپایی ١٠ هزار پایگاه تابستانی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: ١٠ هزار پایگاه تابستانی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان برپا خواهد شد و سعی بر این است که این پایگاه‌های تابستانی افزایش پیدا کند.

وی اعلام کرد: «امسال ١٠ هزار پایگاه تابستانی برای اوقات فراغت دانش آموزان خواهیم داشت و انشاالله کارگروه ملی آن را بزودی تشکیل می‌دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «تلاش می‌کنیم این پایگاه‌های تابستانی را افزایش دهیم، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، تربیتی، مهارتی در سرتاسر مدارسی که بعنوان پایگاه انتخاب می‌شود، انجام می‌پذیرد.» «سیاست ما در دوره مدیریت جدید این است به بهسازی امور مدارس بپردازیم.»

مهم‌ترین و اساسی‌ترین محور اوقات فراغت دانش‌آموزان اردو است

مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از تصویب جزئیات برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان تا پایان خرداد امسال خبر داد.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون دانش‌آموز در شهرستان‌های استان تهران تحصیل می‌کنند که ۱۰ درصد آنها از اتباع هستند، اظهار کرد: سال تحصیلی پایان شهریور به انتها می‌رسد اما به لحاظ عرفی، پایان خرداد را انتهای سال تحصیلی می‌دانند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: تمرکز ما در بازه خرداد، برگزاری باشکوه امتحانات، تصحیح سوالات امتحانی و اعلام نتایج است و بعد از آن هم برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان مدنظر است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت از اول تیر ماه آغاز می‌شود، اضافه کرد: در خصوص اوقات فراغت برنامه‌های‌های اولیه با نهادهای مربوط انجام شده است و جلسه ستاد اوقات فراغت با حضور استاندار تا قبل از پایان خرداد برگزار می‌شود و جزئیات برنامه‌ها به تصویب خواهد رسید که مهم‌ترین و اساسی‌ترین محور، اردو است و تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده است.

بهرامی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ۱۱۰ هزار تا ۱۱۵ هزار کلاس اولی در سال تحصیلی جدید در شهرستان‌های استان تهران تحصیل کنند، افزود: با توجه به اینکه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از بهمن سال گذشته آغاز شد، در حال حاضر بخش اعظم سنجش کلاس اولی‌ها انجام شده است؛ از خانواده‌هایی که هنوز سنجش فرزندان خود را انجام نداده‌اند درخواست داریم زودتر برای واکسیناسیون و سنجش اقدام کنند.

وی با اشاره به موضوع ساماندهی نیروی انسانی، گفت: ساماندهی نیروی انسانی، کلاس درس و معلم و چگونگی طراحی‌ها از فروردین آغاز شده است و پیش‌نویس نسخه ساماندهی نیروی انسانی را با مناطق بررسی کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره ساماندهی دانش‌آموزان اتباع، اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش در دو هفته قبل، استاندار تهران از اداره‌کل اتباع استانداری خواستند تا طرح آموزشی تربیتی اتباع را آماده کنند تا در جلسه آخر خرداد ارائه و مصوب شد.

وی افزود: برای تدوین این طرح، نیازهای‌مان در حوزه هویتی، قومیتی و آموزشی با اداره کل امور اتباع مطرح شده است و اگر تا هفته آخر خرداد آماده شود، در جلسه مطرح و مصوب می‌شود.

اوقات فراغت یکی از مهم‌ترین محمل‌های تربیت دانش‌آموزی است

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: امسال انتظار این است که حداقل ۴۰۰ هزار نفر در برنامه اوقات فراغت شرکت کنند، اما اگر بخواهیم محقق شود، یکی از مهم‌ترین راهکارها، مشارکت سازمان و تشکل‌های دانش‌آموزی در بحث اوقات فراغت است.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت یکی از مهم‌ترین محمل‌های تربیت دانش‌آموزی است و بعضی رشدهایی که حتی در آموزش رسمی نیز اتفاق نمی‌افتد، در زمان فراغت حاصل می‌شود، اظهار کرد: جذابیت و انعطاف‌پذیری فعالیت‌های اوقات فراغت را دو عنصر مهم برای مورد استقبال قرار گفتن برنامه‌های اوقات فراغت است برای مثال در کنار کلاس قرآن، باید برنامه‌های هنری و ورزشی نیز تدارک دید تا جذابیت کلاس‌ها برای دانش‌آموز افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: بکارگیری گروه‌ها و تشکل دانش‌آموزی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های فرهنگی و مذهبی می‌تواند سبب افزایش کیفیت فعالیت‌های اوقات فراغت شود و آموزش و پرورش و این تشکل‌ها می‌توانند مکمل کار یکدیگر باشند.

وی درباره لزوم ارتباط ویژه با مساجد در فعالیت‌های اوقات فراغت کم‌توجهی به مسجد توسط بعضی نهادهای فرهنگی مختلف، این مکان را مکانی ویژه در تمدن اسلامی دانست که محور بسیار از فعالیت‌ها در صدر اسلام بود، تاکید کرد: محل حکومت پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) در مسجد بوده و در ابتدای انقلاب نیز مسجد محوریت یافت و تشکیل مراکز قرض‌الحسنه، اعزام به جبهه و حل و فصل مشکلات خانوادگی در مسجد انجام می‌شد.

ابراهیمی با اشاره به ظرفیت مساجد برای فعالیت‌های فرهنگی، گفت: مدارس نزدیک به مسجد باید از ظرفیت مساجد برای برگزاری برنامه‌های مختلف بهره‌مندی کرده و مراکز فرهنگی همجوار مسجد نیز باید از ظرفیت مدارس برای فعالیت استفاده کنند.

وی اهمیت ساماندهی و برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌ای نداشته باشیم دیگران این کار را انجام خواهند داد، لذا برای این مسئله باید اهمیت ویژه‌ای قائل شویم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان هدف سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های دانش‌آموزی را مشارکت دانش‌آموز در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دانست و افزود: دانش‌آموز صاحب حق است که در تصمیم‌سازی‌ها نقش‌آفرین باشد، دانش‌آموزان بهتر می‌تواند نیازهای خود را تشخیص دهد که نمایندگان آنها که بخشی از سازمان دانش‌آموزی هستند می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

وی ادامه داد: امسال برنامه ویژه‌ای را برای اوقات فراغت دانش‌آموزان داریم، سال گذشته بیش از یک‌سوم دانش‌آموزان استان اصفهان معادل بیش از ۳۴۰ هزار نفر از یک میلیون دانش‌آموز از فرصت اوقات فراغت استفاده کردند.

ابراهیمی ادامه داد: امسال حداقل انتظار این است که ۴۰۰ هزار نفر در برنامه اوقات فراغت شرکت کنند، اما اگر بخواهیم محقق شود، یکی از مهم‌ترین راهکارها، مشارکت سازمان و تشکل‌های دانش‌آموزی در بحث اوقات فراغت است.

استقبال خوب دانش‌آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت تابستان پس از کرونا

مهدی نم‌نبات، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از مشارکت بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان در فعالیت‌های اوقات فراغت در تابستان سال گذشته خبر داد و گفت: حدود ۳۵۲ هزار و ۷۹۳ دانش‌آموز در این فعالیت‌ها شرکت کردند، بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان است که این آمار بر اساس تعداد ثبت‌نام‌کنندگان به دست آمد.

وی اظهار کرد: پس از دو سال تعطیلی فعالیت‌های تابستانی به دلیل کرونا، در سال گذشته برنامه تابستان داغ اجرا شد که مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۲۱۰۰ پایگاه تابستانی در سال گذشته، افزود: حدود ۲۸۲ پایگاه از این تعداد ثابت هستند به این معنا که در طول سال نیز به فعالیت ادامه می‌دهند اما فصل تابستان اوج برنامه‌های آنها است.

وی از مشارکت بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان در فعالیت‌های اوقات فراغت در تابستان سال گذشته خبر داد و گفت: حدود ۳۵۲ هزار و ۷۹۳ دانش‌آموز در این فعالیت‌ها شرکت کردند بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان است که این آمار بر اساس تعداد نفرات ثبت نام شده به دست آمده است.

نم‌نبات یکی از دلایل استقبال دانش‌آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت سال گذشته را اجرای طرح جبران عقب ماندگی تحصیلی دانست و اظهار کرد: در حوزه‌های پرورشی و پایگاه ثابت هیچ ابلاغ اعتباری از سوی مجموعه‌های دولتی اختصاص نیافت و تنها وزارت آموزش و پرورش ۳۰ میلیون تومان اختصاص داد که مبلغی بین پایگاه‌ها توزیع شد بنابراین بخش اصلی فعالیت‌ها با کمک‌های مردمی انجام شد.

وی بار اصلی برنامه‌های اوقات فراغت امسال را در حوزه پرورشی اعلام کرد و افزود: در زمینه فعالیت پایگاه‌ها و مدارس برخی فرایند و رویداد تعریف شده از جمله اینکه با توجه به فرارسیدن اعیاد و ماه محرم، اوقات فراغت امسال را تابستان ولایت نامگذاری کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان یکی دیگر از برنامه‌های اوقات فراغت را حمایت از مساجد معرفی کرد و ادامه داد: در ایام محرم سال گذشته ۱۹۲ مدرسه در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار گرفته و امسال نیز در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم علاوه بر اینکه تاکنون ۲۷۰ مدرسه در اختیار مجموعه‌های فرهنگی بسیج قرار گرفته است.

وی استفاده از مدارس برای انجام این فعالیت‌ها را باعث تقویت فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه‌های فرهنگی دارای مجوز در تابستان می‌توانند از امکانات مدارس استفاده کنند.

کد خبر 666475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.