حکمرانی مشارکت‌مبنا باید عملیاتی شود/ساختار و مکان باشگاه شهراندیشان هنوز مشخص نیست

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حکمرانی مشارکت‌مبنا را باید عملیاتی کنیم، گفت: در جامعه مشارکت را به حضور در انتخابات‌ها تقلیل می‌دهند، اما آحاد جامعه به نسبت حضور و نقشی که دارند، علاقه‌مند به تصمیم‌سازی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه بیست‌ویکم خردادماه_ در نطق میان دستور نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این روزها مسئله‌ای گفته می‌شود که البته واقعیت آن با آنچه بیان می‌شود فاصله دارد و آن بحران «اعتماد عمومی» است.

وی با بیان اینکه بحران اعتماد عمومی، در رسانه‌ها مورد توجه نیست و حتی اگر باشد نیز بخشی از جامعه آن را نمی‌بینند، افزود: گفتن از سوی یک عضو شورا کافی نیست، لذا اگر با هم اجماع داشته باشیم می‌توانیم موفق شویم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اعتماد عمومی به مؤلفه حکمرانی وابسته است که ابعاد مختلفی دارد؛ در این سال‌ها مسئله حکومت‌ها اعتماد عمومی بوده است که به شیوه حکمرانی آن‌ها مربوط می‌شود.

وی با اشاره به داده‌محوری در حکمرانی که تحت عنوان حکمرانی داده مبنا از آن یاد می‌شود، تصریح کرد: حکمرانی بدون توجه به ثبت داده‌ها هدر دادن انرژی است، بنابراین اگر جای وزارت کشور بودم، به‌جای انرژی گذاشتن روی اساسنامه سازمان‌ها، روی نرم‌افزارها و سامانه‌هایی که مورد نیاز شهرسازی‌ها است وقت می‌گذاشتم.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه حکمرانی داده از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: نرم‌افزار را باید تولید کنیم تا داده به سمت وزارت کشور برود و در این مسیر، حکمرانی اصلاح و بهینه شود، اما سازمان‌های ما به این بلوغ نرسیده‌اند؛ گفتن از این موارد رسالت و وظیفه ما است تا بتوانیم گذاری از سمت حکمرانی سنتی به مدرن داشته باشیم.

وی با اشاره به حکمرانی مشارکت مبنا گفت: این مشارکت در سطوح مختلف تعریف می‌شود؛ در جامعه ما مشارکت را به حضور در انتخابات‌ها تقلیل می‌دهند اما آحاد جامعه بسته به حضور و نقشی که دارند، علاقه‌مند به تصمیم‌سازی هستند، لذا اینجا از طرح شهربان صحبت می‌کنیم که در این راستا معاون شهردار باید پاسخگو باشد، چراکه باید حکمرانی مشارکت مبنا را عملی کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: درباره باشگاه شهراندیشان مرتب حرف زده می‌شود، اما چند ماه است ساختار و مکان آن مشخص نیست در حالی که ایجاد این باشگاه به این دلیل است که شهروند روی هر لایحه شورا اعلام نظر کند؛ اگر در امر دست‌یابی به نظرات نخبگان شهر اقدام نکنیم، به این شهر اجحاف کرده‌ایم.

وی افزود: از طیف شهروندی تا شهرداری سه کاراکتر می‌توانیم مشخص کنیم که شامل شهربانی، شهر اندیشی و شهریاری است؛ شهریار کسی است که ما با همکاری می‌کند اما در حوزه‌های حرفه‌ای شهریاران حواسشان به این موضوع نیست که علاوه بر منافع شخصی، منافع عمومی شهر نیز مدنظر قرار دارد.

نباتی‌نژاد اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی چهار ماه قبل مصوب کرد که خانه خیرین ایجاد شود اما گزارش انجام آن هنوز اعلام نشده است. در قالب این خانه قرار بود شهریاری را به‌نفع نیازهای شهر هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری هم سرنوشت هستند، افزود: در این راستا از شهردار اصفهان درخواست می‌کنیم که طرح‌ها را پیگیری کند، زیرا آنچه می‌تواند تجلی رویکرد امروز باشد، بررسی طرح‌ها است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این سوال مطرح است که چرا کلید واژه باشگاه شهراندیشان فقط از زبان من باید خارج شود و دیگر همکاران این واژه را در دیالوگ‌های خود تکرار نمی‌کنند؟

کد خبر 666457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.