۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
قیمت نان افزایش پیدا کرد؟

آن‌طور که نایب‌رئیس انجمن علوم و فنون غلات می‌گوید، به‌رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت نان در دو سال اخیر افزایش پیدا نکرده است که این موضوع علاوه بر به خطر انداختن سلامت نان، افزایش ضایعات را نیز به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمزمه افزایش قیمت نان از هفته گذشته در کشور شنیده می‌شود، به طوری که در یک اقدام، اتحادیه نانوایان مشهد اعلام کرد که قیمت نان در این شهر با مصوبه کارگروه آرد و نان استانداری افزایش پیدا کرده است.

همچنین بر اساس آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شده است و در فضای مجازی دست به دست می‌شود، قیمت نان در استان مرکزی نیز متناسب‌سازی شده است.

در اصفهان نیز آن‌طور که مسئولان صنفی نانوایان اعلام کرده‌اند، قیمت نان تا حدودی افزایش پیدا کرده است که از نظر نانوایان این میزان تناسبی با افزایش هزینه‌ها ندارد.

به‌تازگی نیز احمد وحیدی، وزیر کشور در واکنش به انتشار برخی اخبار پیرامون افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها اظهار کرد که در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم.

دولت سیزدهم در راستای طرح هوشمندسازی یارانه نان و با هدف ساماندهی بازار آرد و جلوگیری از قاچاق آن از سال ۱۴۰۱ تاکنون قیمت جدیدی برای نان اعلام نکرده است اما آرد به قیمت دولتی در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد. همچنین بر اساس میزان نانی که هر نانوا در طول روز به فروش می‌رساند، درصدی از فروش به عنوان پاداش و برای تشویق نانوایان، توسط دولت به حسابشان واریز می‌شود.

بسیاری از استان‌های کشور نانوایان دو تا چهار سال است نرخ جدید نگرفته‌اند

در این زمینه محمدرضا خواجه، نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: درست است که وزیر کشور اعلام کرده است افزایش قیمت نان صحت ندارد اما در بسیاری از استان‌های کشور نانوایان دو تا چهار سال است نرخ جدید نگرفته‌اند، در صورتی که قیمت هزینه‌های جاری و پرسنلی آنها طبق مصوبه دولت افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: بنابراین قیمت نان باید بر اساس تورم سالانه و آنالیز کارشناسی نان تنظیم و ابلاغ شود. با افزایش ۱۰ درصدی پاداش واریزی نانینو در سال ۱۴۰۲ نمی‌توان پاسخگوی هزینه‌های جاری و پرسنلی یک نانوایی بود.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون دولت نرخ جدیدی برای نان اعلام نکرده است. در طرح هدفمندسازی یارانه نان، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تصمیم گرفته شد که به جای افزایش قیمت نان، ۱۰ درصد فروش نانوا در یک طرح تشویقی هر شب به حساب وی واریز شود. این میزان در بهمن‌ماه همان سال به حدود ۲۵ درصد رسید.

خواجه اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰ درصد به این واریزی اضافه و اعلام شد که ۴۰ درصد فروش نانوا در پایان هر روز به حساب او واریز می‌شود، در صورتی که نرخ نان هر سال باید متناسب با افزایش نرخ هزینه‌های جاری و پرسنلی ترمیم شود اما این کار طی دو سال اخیر انجام نشده است.

افزایش ۴۰ درصدی پاداش نانوایان صحت دارد؟

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد مدعی است افزایش ۱۰ درصدی واریزی سامانه نانینو برای جبران هزینه‌های نانوایان کافی است و این در حالی است که اگر این موضوع صادق بود، نانوایان نسبت به وضعیت موجود گلایه‌مند نبودند.

نایب‌رئیس انجمن علوم و فنون غلات گفت: در بیشتر استان‌ها همچون خراسان رضوی و مرکزی قیمت نان بر اساس مصوبه کارگروه‌های آرد و نان استانی هرچند بسیار کم، افزایش پیدا کرده است.

خواجه اضافه کرد: در حالی مسئولان اعلام می‌کنند ۴۰ درصد به پاداش نانوایان افزوده شده که این پاداش نسبت به سال گذشته فقط ۱۰ درصد تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: نرخ نان باید هر سال متناسب با تورم سالانه ترمیم شود، در غیر این صورت سلامت نان به خطر می‌افتد و آمار ضایعات نان نیز بالا می‌رود. اینکه دولت اعلام می‌کند ۴۰ درصد به پاداش نانوایان افزوده است، ادعایی بیش نیست و این پاداش نسبت به سال گذشته فقط ۱۰ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 666093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.