عملیات زیرسازی اتوبان آقابابایی به اتمام رسید+ فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: عملیات آسفالت مسیر امشب توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که پس از تائیدیه فنی طرح و بررسی پلیس راهور بازگشایی محور انجام شود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آخرین وضعیت عملیات ترمیم ریزش اتوبان شهید آقابابایی، اظهار کرد: پس از ۴۸ ساعت تلاش عوامل اجرایی و فنی شرکت آب و فاضلاب و همکاری عوامل اجرایی شهرداری اصفهان سازمان‌های خدمات موتوری و آتش‌نشانی، پلیس راهور و هماهنگی‌های انجام شده توسط استانداری و فرمانداری شهرستان اصفهان، مراحل بازگشایی مسیر لوله فاضلاب، هدایت جریان فاضلاب، اتصال لوله به منهول و تعویض ۱۲ متر لوله آسیب‌دیده در عمق ۱۲ متری، عملیات پرسازی حفره و ترانشه با انتقال بیش از ۱۰۰ کامیون خاک و مصالح تثبیت، محل در محور جنوب شمال اتوبان شهید آقابابایی به اتمام رسید.

اتمام عملیات زیرسازی به‌طور کامل / شهرداری امشب مسیر را آسفالت می‌کند+ فیلم

وی افزود: عملیات آسفالت مسیر امشب توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان انجام خواهد شد و پیش بینی می‌شود که پس از تائیدیه فنی طرح و بررسی پلیس راهور بازگشایی محور انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در اثر این حادثه حدود ۱۵ میلیارد ریال هزینه انجام عملیات بازسازی و خسارات وارده برآورد شده که البته خسارات ناشی از ترافیک و خسارات غیرمستقیم وارده قابل محاسبه نیست.

وی خاطرنشان کرد: ریزش و نشست خاک زیر خط لوله باعث شکستگی و نشتی آب از لوله شده و به تدریج خاک‌های اطراف لوله طی زمان طولانی شسته شده بود و باعث ایجاد حفره زیر آسفالت اتوبان و وقوع این حادثه شد.

شیشه‌فروش اظهار کرد: مقرر شد تیم فنی شرکت آب و فاضلاب، با همکاری مراکز علمی و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، جهت بررسی حادثه و تأثیر فرونشست زمین در ایجاد حادثه گزارشی تهیه کنند و سازمان زمین‌شناسی نتایج تعیین نرخ فرونشست زمین در این محدوده را بررسی و اعلام کند.

وی با اشاره به مطالعات اثرات فرونشست زمین در دشت اصفهان و پهنه شهری اصفهان از طریق مشاور توسط شهرداری اصفهان، گفت: این مطالعات با هدف بررسی مناطق تحت تأثیر و ارائه راهکارهای عملیاتی برای پیشگیری و کنترل این پدیده در حال تکمیل است.

اتمام عملیات زیرسازی به‌طور کامل / شهرداری امشب مسیر را آسفالت می‌کند+ فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: با توجه به اینکه مطالعات اولیه در خصوص وضعیت فرونشست زمین توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برای دشت اصفهان برخوار تهیه شد، مقرر شد اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های کاهش خطر توسط سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص یابد.

وی ادامه داد: در خواست استان تسریع در تخصیص اعتبار مصوب به استان برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار پیشنهادی مرکز تحقیقات است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: همچنین جهت احیای آبخوان‌ها و جبران کسری منابع آب زیر زمینی، لازم است وزارت نیرو به‌صورت ویژه در جهت اجرای طرح‌های تأمین آب استان و احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تأمین حقابه‌های قانونی زیست محیطی و کشاورزی زاینده رود اقدام و از بارگزاری‌های غیر قانونی و خارج از ظرفیت حوضه ابریز خودداری شود.

وی اظهار کرد: جریان دائمی زاینده‌رود می‌تواند تا حدی در جهت تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش اثرات فرونشست زمین تأثیرگذار باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: وقوع این حادثه و حوادث مشابه می‌توانست خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند که باید برنامه‌های پیشگیری و کنترل فرونشست زمین به‌صورت ملی برای استان اجرایی و مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این رابطه تأمین اعتبارات مورد نیاز استان برای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب، اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده‌رود، بررسی موضوع فرونشست زمین در جلسات شورای عالی آب و کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، با تدوین برنامه‌های حمایتی و اجرایی ملی برای کاهش خطر و پیشگیری از تشدید آثار این پدیده در استان اصفهان مورد درخواست استان اصفهان است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: با مطالعات انجام شده از ۳۵ دشت مطالعاتی استان ۲۹ دشت استان مواجه با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شده و در دشت‌های اصفهان، برخوار، مهیار، دامنه، کاشان، گلپایگان، نجف‌آباد، اردستان، شهرضا، فلاورجان و بادرود اثرات فرونشست زمین ناشی از تخلیه آب‌های زیرزمینی آشکار شده و باعث بروز خسارت به بخشی از اراضی کشاورزی، راه‌ها، مدارس و اماکن مسکونی شده است.

کد خبر 665649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.