پارکلت‌هایی که فضاهای عمومی بریتانیا را متحول کردند

پارکلت‌ها امروزه محبوبیت بسیار بالایی در شهرها دارند زیرا از جنبه‌های مختلف می‌توانند کیفیت زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار دهند، ضمن این‌که در بهبود مدیریت شهری نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارکلت‌ها (Parklet) یا همان فضاهای کوچک شهری که به جای پارکینگ‌ها برای احداث فضاهای عمومی شهری احداث می‌شوند، با طراحی‌های متفاوت در نقاط مختلف دنیا توسعه می‌یابند، با این حال آن‌چه میان همه آن‌ها تقریباً مشترک است این‌که چنین پارک‌های کوچکی اغلب فضایی به اندازه یک اتومبیل را در بر می‌گیرند و با هدف کاهش ترافیک خودرویی در شهرها توسعه می‌یابند. این پارک‌های جیبی اغلب شامل میز و صندلی‌هایی برای سرو خوراکی یا نوشیدن قهوه است و در بیشتر موارد در پوشش‌هایی سبز محصور می‌شود. فضاهای سبز کوچک شهری که در بسیاری از نقاط دنیا به "پایان رانندگی در معابر شهری" شهرت یافته است، از طریق کمک به کاهش عبور و مرور خودروها در خیابان‌ها، در به حداقل رساندن وقوع سوانح خیابانی و همچنین کاهش انتشار کربن بسیار اثربخش است و از این طریق نیز به بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر می‌شود.

پارکلت‌هایی که فضای عمومی بریتانیا را متحول کردند

اگرچه حدود ۲۰ سال از پیدایش پارکلت‌ها در جهان می‌گذرد، با این حال این فضاهای سبز از زمان ظهور تاکنون ویژگی‌های مشترک و اولیه خود یعنی محصور کردن فضای پارک یک یا نهایتاً دو خودرو را حفظ کرده، ضمن این‌که حضور همه آن‌ها به بهبود کیفیت هوا و نشاط شهروندان منجر شده است. در ادامه به معرفی شگفت‌انگیزترین پارکلت‌های جهان می‌پردازیم که همگی در بریتانیا قرار دارد و با طراحی منحصربه‌فرد خود توانسته است در تشویق مدیران سایر نقاط دنیا به توسعه چنین فضاهایی در شهرهای خود نقش مهمی ایفا کند.

پارکلت‌های پیش‌ساخته Cyclehoop

پارکلت‌های پیش‌ساخته Cyclehoop اولین پارک کوچک بریتانیا به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۵ در منطقه هکنی لندن (Hackney) نصب شد. مدیر اجرایی این پارکلت ادعا کرده است که با الهام از مفهوم پارکلت از سان‌فرانسیسکو به عنوان مرکز ظهور آن‌ها، یکی از فضاهای کوچک بدون استفاده هکنی را به مکانی برای استراحت مردم در منطقه‌ای پرتردد تبدیل کردند. احداث این فضای کوچک، توسعه پوشش‌های سبز را در محیط اطراف به دنبال داشت و زمینه را برای تردد ایمن عابران پیاده و دوچرخه‌سواران فراهم آورد. جالب است بدانید که صاحبان فروشگاه‌های کوچک، کافه‌ها و رستوران‌های منطقه مدعی شده‌اند که از زمان ظهور Cyclehoop رونق قابل‌توجهی را در کسب و کار خود تجربه کرده‌اند چراکه همه روزه بر تعداد بازدید کنندگانی افزوده می‌شود که به بهانه گذراندن اوقات فراغت خود در پارکلت پیش‌ساخته شهر، از فروشگاه‌های منطقه نیز دیدن و خرید می‌کنند.

پارکلت‌هایی که فضای عمومی بریتانیا را متحول کردند

پارکلت Cyclehoop پس از چند سال از محل استقرار اولیه خود به فضای دیگری در منطقه هکنی منتقل شد که وزن سنگین و فضای نسبتاً بزرگ‌تر آن نسبت به سایر پارکلت‌ها، مستلزم یافتن مکانی با بیشترین سازگاری برای آن بود. همین ویژگی‌ها باعث شد مدیران لندن بعضی از بخش‌های آن مانند پایه پارکلت را حذف کنند و به کاهش فضای استفاده شده برای نیمکت‌ها و دوچرخه‌سواری بپردزاند تا امکان حمل آن به سایر مناطق را تسهیل کنند چرا که این پارکلت سیار از همان ابتدای ساخت با هدف نصب در مناطق مختلف ایجاد شد.

پارکلت‌های مریستم

از زمان شیوع بیماری کووید -۱۹ همواره بر تعداد مدیران شهری افزوده شده است که به سرمایه‌گذاری برای توسعه پارکلت‌ها در شهرهای خود پرداخته و از این طریق توانسته‌اند به رونق اقتصادی مراکز تجاری کمک کنند، ضمن این‌که افراد با اطمینان خاطر بیشتری از احتمال ابتلاء به کرونا به صرف غذا در پارکلت‌های نصب شده در بیرون از کافه‌ها و رستوران‌ها مشغول شده‌اند.

گروهی از محققان اهل بریتانیا به توسعه نوعی پارکلت به نام مریستم (Meristem) پرداخته‌اند که بعضی از آن‌ها دارای فضای نشستن و بعضی دیگر نیز فاقد آن است و در عوض صفحه‌هایی چوبی را شامل می‌شود که می‌تواند گروه‌های مشتری را از هم جدا نگه دارد. در همه این پارکلت‌ها، پوشش‌های سبز به زیبایی تمام تعبیه شده و جالب این‌که بعضی از آن‌ها حتی بام سبزی را برای سرریز کردن آب باران و پیشگیری از ورود آن به فضای زیرین در بر گرفته است. نصب پنل‌های خورشیدی از دیگر ویژگی‌های مهم اغلب پارکلت‌های مریستم به‌شمار می‌رود که نیروی لازم را برای شارژ وسایل الکترونیک کاربران فراهم می‌آورد و به واسطه همین ویژگی از محبوبیت بالاتری در میان شهروندان بریتانیایی برخوردار است.

پارکلت‌هایی که فضای عمومی بریتانیا را متحول کردند

پارکلت‌هایDIY (خودت انجام بده)

یکی از شهروندان اهل هکنی به نام برندا در سال ۲۰۱۷ از این‌که به علت نداشتن خودروی شخصی نمی‌توانست از فضای پارک مقابل محل سکونت خود بهره ببرد، بسیار احساس ناراحتی می‌کرد و به استدلال خود، برای این‌که حق خود را از سایر همسایه‌ها بگیرد و از فضای مقابل محل سکونت خود سود ببرد، فضای سبز کوچکی را به نام "خلیج پارکینگی" طراحی کرد و به نصب صندلی‌هایی در آن پرداخت که همین امر به تشکیل یک کمپین رسانه‌ای برای حمایت از ایده جالب او منجر شد. جذابیت ایده شهروند لندنی، مدیران را به توسعه پنج پارکلت مشابه و دائمی در سراسر هکنی سوق داد که بعداً در لیست بهترین پارکلت‌های بریتانیا و جهان قرار گرفت و در طراحی آن‌ها از دیدگاه برندا مبنی بر توسعه پارکلت‌ها بر اساس نیازهای شهروندان و با همکاری آنان بهره گرفته شده است.

از نظر برندا، پارکلت‌ها باید در تمام خیابان‌های یک شهر متناسب با نیازهای شهروندان وجود داشته باشد که البته وی رسیدن به این هدف را مستلزم صرف هزینه بالایی می‌داند. وی بر این باور است که یک پارکلت نباید با هدف رونق اقتصادی مراکز تجاری یا کاهش تردد خودروها طراحی شود، بلکه مدیران در طراحی آن‌ها باید بیش از هر مؤلفه دیگری بر کاربری آن برای مردم تمرکز کنند.

پارکلت‌هایی که فضای عمومی بریتانیا را متحول کردند

پارک‌های جیبی

برخی از طراحان شهری با الهام از پارکلت‌ها به ایجاد فضاهای سبز کوچکی در شهرها پرداخته‌اند که متفاوت با پارکلت‌ها، که اغلب به طور موقت نصب می‌شود، فضاهایی را برای همیشه به خود اختصاص می‌دهد. این فضاهای سبز کوچک که پارک‌های جیبی نام دارد، مردم را به حضور در خود و برقراری تعاملات اجتماعی دعوت می‌کند و از آن‌جا که نسبت به پارکلت‌های دیگر، فضای بزرگ‌تری را در بر می‌گیرد، می‌تواند شامل فضاهایی برای نصب تجهیزات بازی کودکان و سایر موارد مشابه باشد.

پارک‌های جیبی مشابه با پارکلت‌ها در فضاهایی سبز محصور شده است، اما متفاوت با آن‌ها اغلب دارای مسیرهایی هرچند کوچک برای دوچرخه‌سواری است، ضمن این‌که نیمکت‌های بیشتری را نیز در بر می‌گیرد.

منطقه والتام فورست لندن بهترین نمونه پارک‌های جیبی جهان را در خود جا داده است که طراحی آن‌ها به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن با فضای اختصاص یافته سازگاری دارد.

پارکلت‌هایی که فضای عمومی بریتانیا را متحول کردند

کد خبر 665163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.