راه‌اندازی اتاق‌های شهری مخصوص معتادان در بلژیک

شارلوای بلژیک با هدف ارائه جایگزین‌های ایمن‌تر برای فضاهای عمومی غیربهداشتی، کاهش خطر مصرف بیش‌ از حد مواد مخدر تحت‌تأثیر محیط و در دید نبودن استفاده از آن توسط مصرف‌کنندگان در ملأعام به ایجاد اتاق‌های کم‌خطر سیار برای معتادان اقدام کرده است تا مانع الگوبرداری شهروندان با مشاهده آن‌ها شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات شهری شارلوا در بلژیک با اشاره به این موضوع که بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر در شرایط اجتماعی و اقتصادی بسیار نامطمئنی قرار دارند و برخی از آن‌ها به صورت کارتن‌خواب ساکن خیابان‌های شهر هستند، از ایجاد اتاق‌های مصرف کم‌خطر سیار با تجهیزات استریل خبر دادند که به مصرف‌کنندگان مواد مخدر راهی برای استعمال مواد در یک محیط امن و بهداشتی ارائه دهد.

معتادان این شهر در شرایط بهداشتی نامناسبی زندگی می‌کنند که احتمال بیمار شدن و انتقال آن به دیگران را افزایش می‌دهد. همچنین وجود مصرف‌کنندگان مواد در شهر، خطر ترویج مواد مخدر به‌دلیل استفاده در انظار عموم و احتمال برانگیخته شدن حس کنجکاوی کودکان را به‌دنبال دارد. علاوه بر این، رها کردن ابزار استعمال مواد در خیابان‌ها، در کنار افزایش بیماری‌ها چهره ناخوشایندی به شهر می‌دهد.

راه‌اندازی اتاق‌های شهری مخصوص معتادان در بلژیک

طبق گفته مقامات، هدف از ایجاد اتاق مصرف کم‌خطر ترویج مصرف مواد مخدر نیست، در عوض قرار دادن فرصتی در اختیار مصرف‌کنندگان برای حفظ حریم خصوصی است و به کاهش خطر مصرف بیش از حد مواد تحت‌تأثیر محیط و شرایط کمک می‌کند. این اقدام در عین حال از فضاهای عمومی و فراگیری چگونگی استعمال مواد مخدر توسط دیگران یا کنجکاو شدن کودکان و نوجوانان در این زمینه محافظت می‌کند. از سوی دیگر کارکنان این اتاق‌ها می‌توانند کیفیت مواد مورد استفاده را مورد آزمایش قرار دهند تا از احتمال وقوع مشکلات سلامتی بیشتر پیشگیری شود.

اتاق‌های مصرف کم‌خطر سیار یک پروژه مشارکتی میان شهرداری و یک سازمان غیردولتی با هدف کمک به معتادان به مواد مخدر است و در همکاری با دفتر دادستان عمومی محلی از انجام تخلفات در آن جلوگیری می‌شود. این پروژه برای دولت محلی شارلوا هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو در بر دارد. چنین ابتکاری سومین تأسیسات بلژیکی در نوع خود پس از ابتکارات مشابه در لیژ و بروکسل خواهد بود و نکته منحصربه‌فرد در آن قابلیت جابه‌جایی اتاق‌ها به‌شمار می‌رود به طوری‌که کاربران در دورترین نقاط شهری نیز می‌توانند به آن دسترسی پیدا کند. طبق بیانیه‌ها قرار است ساخت و استقرار اتاق‌ها در سال ۲۰۲۴ به پایان برسد.

راه‌اندازی اتاق‌های شهری مخصوص معتادان در بلژیک

کد خبر 664789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.