مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نکاتی را در مورد اجرای سند تحول و اجرای قانون رتبه بندی معلمان مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه علنی امروز _سه‌شنبه نهم خردادماه_ مجلس شورای اسلامی بررسی رأی اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست / برای رتبه بندی معلمان برنامه جدیدی ارائه نشده است

سیدعلی موسوی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن خداقوت به رئیس جمهور در مورد گزینه پیشنهادی دولت، اظهار کرد: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمی‌تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است، افزود: وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است که در سوابق آقای صحرایی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: به آقای رئیس جمهور توصیه می‌کنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند تا آموزش و پرورش درجا نزند.

موسوی ملکان یادآور شد: رتبه بندی معلمان مهم‌ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر می‌رسد ایشان قصد دارد همان بی برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است.

وی با برشمردن مسائل آموزش و پرورش نظیر تکریم جایگاه معلمان، کاربردی کردن سند تحول، تقویت مدارس دولتی، افزایش فعالیت‌های تربیتی، بازنگری در کتب درسی، جبران کمبود معلم، اهتمام به ارتقا کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و شهریه‌های نجومی مدارس غیردولتی، عنوان کرد: در این مسائل انتظار داشتیم برنامه کاربردی‌تری ارائه می‌شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم تاکید کرد: در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید که آیا موافق طبقاتی شدن آموزش در کشور بوده یا خیر.

موسوی افزود: متأسفانه وزیر پیشنهادی در طول دوره سرپرستی خود نتوانسته که با بدنه آموزش و پرورش ارتباط خوبی بگیرد و این نبود محبوبیت کار را برای ایشان سخت خواهد کرد لذا با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی آقای صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم می‌توانست گزینه مناسب‌تری معرفی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: برای اینکه التزام عملی خود را به ولایت فقیه نشان داده باشم تشخیص مخالفت یا موافقت خود را به عهده همکاران می‌گذارم و ایرادات بی مورد نمی‌گیرم.

مشکلات آموزش و پرورش با رفت و آمد افراد حل‌شدنی نیست

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختارها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمی‌شود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چاره‌ای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی خطاب به صحرایی ادامه داد: آقای صحرایی، علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟

خضریان تصریح کرد: شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جز حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

آقای صحرایی؛ برنامه شما برای دغدغه‌های مالی معلمان و آسیب‌های اجتماعی پیرامون دانش آموزان چیست؟

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه، در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: ابتدا آنکه باید بگویم جناب آقای مخبر شما به عنوان نماینده رئیس جمهور بهتر است سخنان نمایندگان را گوش دهید تا بتوانید نکات مهم را به آقای رئیسی منتقل کنید، دوم آنکه رئیس جمهور باید زودتر از این زمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می‌کرد، چرا که وزارتخانه‌ای مهم و کلیدی است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم با بیان حدیثی از امام صادق (ع) به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان چه برنامه‌ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه پرورشی طی ۲ سال گذشته که از ریاست آقای رئیسی می‌گذرد، با وجود آنکه شعارهای بسیاری در این رابطه داشتند، چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: دوستان به من گفتند فراکسیون به آقای صحرایی رأی داده و شما نیز باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی‌شود سوالات تخصصی خود را نپرسم.

رحیمی مظفری بیان کرد: متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می‌شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه‌ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می‌دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش آموز، واقعاً مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه می‌شود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامه‌ای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی ها.

وی در ادامه افزود: آقای صحرایی چگونه می‌خواهید دغدغه معلمان را در حوزه‌های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته‌اید؟

کد خبر 664305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.