توجه ویژه به جایگاه زنان با تصویب لایحه ارتقای امنیت

بیستم فروردین‌ماه امسال بود که کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار در مجلس شورای اسلامی پس از حدود ۱۲ سال در راستای مطالبات بیش از سه دهه گذشته رهبر معظم انقلاب برای تصویب یک قانون جامع حمایت از زنان، به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در دیدار با جمعی از بانوان فعال اجتماعی و اساتید حوزه و دانشگاه عراق با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در امر جهاد تبیین، اظهار کرد: بین ایران و عراق مفاهیم و باورهای مشترک زیادی وجود دارد که می‌توان از فرصت طلایی اربعین، برای تقویت این اشتراکات و تشکیل شبکه بسیار مستحکمی که بتواند به شکل عمیقی اتحادآفرینی کند، بهره‌مند شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون زمان جهاد تبیین بین‌المللی فرا رسیده است، افزود: جهاد تبیین به خصوص برای ما بانوان برای نشان دادن الگوی زن مسلمان و مقابله با تهدیدهای کشورهای غربی، امری ضروری است و تبیین و نشر اصول و عقاید با فنون جدید، زبان گویا و شیوا و اسلوب جذاب، لازمه اثرگذاری بر دنیای امروز است، لذا باید به زبان جدید با جهان سخن گفت که این امر بسیار جدی و مهم است، اما در این موضوع به جهت ضعف رسانه‌ای عقب هستیم که البته قابل جبران است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به حفظ کرامت زن در اسلام و توجهات ویژه رهبر معظم انقلاب در جلوگیری از وقوع هرگونه ظلم به زنان ایران و جهان بر مسئله وحدت، افزود: تقویت وحدت بین کشورهای اسلامی از دغدغه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود و دولت‌های اسلامی باید از کلام امام خمینی (ره) که اکنون در آستانه سالروز ارتحال آن بزرگ‌مرد تاریخ هستیم، درس بگیرند که صدر وصیت ایشان حفظ وحدت بود.

وی افزود: مسائل بسیاری از جمله فقر، بازار و اشتغال بانوان وجود دارد، اما مهم‌تر از همه تأمین و ارتقای امنیت بانوان است که باید در سطح دو کشور اجرایی شده و از تعرض به زنان جلوگیری شود که جمهوری اسلامی ایران این مسئله مهم را در حوزه زنان به جد پیگیری می‌کند و نمونه اخیر آن تصویب لایحه ارتقای امنیت بانوان در مجلس شورای اسلامی بود که می‌توان این موارد را در کشورهای دوست و همسایه نیز جهت احترام به مسئله امنیت بانوان دنبال کرد.

تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان، پاسخی به مطالبات رهبر معظم انقلاب در سه دهه اخیر

بیستم فروردین‌ماه امسال بود که کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از حدود ۱۲ سال به تصویب رسید. این لایحه پاسخی به مطالبات بیش از سه دهه رهبر معظم انقلاب و نیز بانوان برای تصویب یک قانون جامع حمایت از زنان است.

این لایحه با تمرکز بر بازدارندگی و پیشگیری، ارتقای امنیت روانی و جسمانی زنان در محیط خانه، کار و اجتماع را هدف قرار داده و برای رسومات نادرست گذشته مانند خون‌بس نیز جرم‌انگاری‌هایی صورت گرفته است.

حمایت از حریم خصوصی بانوان در مقابل ضابطان قانونی، امکان استفاده از اذن قاضی برای خروج زنان از کشور در موارد ضروری، مجازات شوهری که همسر خود را از خانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود، جرم تلقی شدن اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هر کسی از جمله ولی و قیم از دیگر اهداف این لایحه است.

کمیسیون اجتماعی مجلس به دنبال به سرانجام رساندن این لایحه است

در آخرین خبر از وضعیت این لایحه، ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی درباره لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار» اظهار کرد: این موضوع در جلسه کمیسیون اجتماعی مطرح است. بند اول آن برطرف شده و در دستور قرار دارد تا در نهایت به صحن علنی ارسال شود.

وی با اشاره به تلاش قوه قضائیه در به سرانجام رسیدن این لایحه افزود: این لایحه اکنون در مجلس قرار دارد و کمیسیون قضائی مجلس نیز در این‌باره با کمیسیون اجتماعی مشارکت دارد و ما نظر این کمیسیون را نیز دریافت کرده‌ایم. هماهنگی همه قوا در تدوین لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار» نمود دارد و کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به شدت به دنبال به سرانجام رساندن این لایحه است.

همکاری قوه قضائیه در لایحه امنیت زنان

همچنین پروین صالحی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی درخصوص لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار» اظهار کرد: این لایحه بسیار مهمی است که بعد از ۱۲ سال در این دوره صحن مجلس مطرح شد و کلیات آن به تصویب رسید و جزئیات نیز در دست بررسی است. امید است این لایحه بتواند رفع نیازهای بانوان جامعه را تسریع کند. قوه قضائیه در تدوین این لایحه همکاری خوبی داشته است و امیدوارم در ادامه مسیر در بررسی جزئیات بتوانیم از مشاوره خوب آن استفاده کنیم تا حداکثر بستر حمایت‌های حقوقی، پیشگیرانه و تشویقی را نسبت به بانوان جامعه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه احترام به حقوق بانوان در این لایحه دیده شده است، افزود: این اقناع‌سازی از رویه درست باید انجام شود تا با حفظ حرمت در روند مناسب با گفت‌وگوی منطقی در چارچوب اخلاق موضوع حل و فصل شود.

کد خبر 664100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.