زنان در اولویت طرح‌های شهری باشند

یک کارشناس شهرسازی گفت: نبود احساس امنیت در فضاهای باز عمومی شهرها موجب کاهش سرزندگی و حضورپذیری شهروندان و گردشگران می‌شود، از این نظر زنان نسبت به مردان آسیب‌پذیرتر هستند؛ لذا باید در اولویت طرح‌ها و برنامه‌های شهری قرار گیرند.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه امنیت یکی از اصلی‌ترین نیازهای اجتماعی و انسانی قلمداد می‌شود و در برنامه‌ریزی‌های شهری به امنیت زنان به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های کیفی توجه خاصی شده است.

وی افزود: امنیت اجتماعی در فضاهای باز شهری برای صنعت گردشگری به عنوان یکی از شاخص‌های پر اهمیت معرفی شده است، چراکه تصویر ذهنی که نسبت به هر فضا وجود دارد موجب توفیق یک شهر در جذب گردشگر می‌شود و در طولانی مدت می‌تواند بر اقتصاد یک کشور تأثیرگذار باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: افزایش احساس امنیت زنان موجب می‌شود رونق فضاهای گردشگری می‌شود و افزایش استقبال زنان زمینه را برای افزایش کیفیت فضاهای شهری فراهم می‌کند.

علی‌اصغری ادامه داد: مؤلفه‌های کالبدی فضا موجب افزایش حس امنیت زنان در فضاهای باز گردشگری می‌شود؛ ارائه مؤلفه‌های مؤثر کالبدی بر احساس امنیت زنان و آزمودن آن‌ها در فضاهای باز حائز اهمیت است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین فضاهای عمومی شهر بوستان‌ها است که به نظر می‌رسد معضلات مدرنیته در آن بیشتر از مزیت‌ها است، در این کلان‌شهرها پرسه‌زنی و وقت‌گذرانی در پارک گریزگاهی مهم برای فرار از بیگانگی است؛ لذا طراحی آن باید با دقت بیشتری انجام شود.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: احساس امنیت به عنوان یکی از اصول طراحی فضاهای شهری مدنظر برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار دارد، نبود احساس امنیت در فضاهای باز عمومی شهرها موجب کاهش سرزندگی و حضور پذیری شهروندان و گردشگران در فضا می‌شود، از این نظر زنان نسبت به مردان آسیب‌پذیرتر هستند و احساس نبود امنیت می‌کنند؛ لذا در صورت نبود شرایط حضور کمرنگ‌تری خواهند داشت.

علی‌اصغری گفت: رشد شهرها و افزایش جمعیت سبب تغییر ساختار و نبود تعادل میان کالبد شهر و طبیعت می‌شود و افزایش نیاز افراد به مکان‌های عمومی را جهت گذران اوقات فراغت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کد خبر 658105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.