ماراتن انتخابات ترکیه، در ایستگاه پایانی

در حالی که قرار است امروز شاهد برگزاری راند دوم ماراتن انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری ترکیه باشیم، بیشتر نظرسنجی‌ها از پیروزی آسان « اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور بر «کمال قلیچدار اوغلو» سخن می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز دو هفته از برپایی مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گذشته و دومین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری برای شهروندان ترک از صبح امروز در حال برگزاری است.

در دور اول هیچ‌کدام از دو نامزد اصلی یعنی رجب طیب اردوغان (۴۹.۵۲ درصد آرا) و کمال قلیچدار اوغلو (۴۴.۸۸ درصد آرا) نتوانستند حد نصاب لازم را برای تصاحب عنوان ریاست‌جمهوری کسب کنند، لذا کمپین‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دو ائتلاف جمهور و ملت یک بار دیگر در یک بازه زمانی محدودتر دو هفته‌ای دست به کار شدند تا شانس دوباره خود را در جلب اعتماد شهروندان امتحان کنند.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رأی دادن در انتخابات همزمان ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آن‌ها در خارج از کشور ترکیه به سر می‌برند.

طبق اعلام و تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رأی در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل ترکیه و نیز همه صندوق‌های خارج از این کشور، فردا پس از اتمام مراحل رأی‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

ماراتن انتخابات ترکیه، در ایستگاه پایانی

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، در حالی امروز در حال برگزاری است که هردو نامزد برای جذب حداکثری آرا تلاش کردند. همچنین در حالی که همسایه شمال غربی ایران با بحران تورم دست و پنجه نرم می‌کند، اردوغان، به شبکه سی‌ان‌ان ترکیه گفت: «اقتصاد، نظام بانکی و مالی ما کاملاً قوی است. در همین حال، برخی از کشورهای عربی منطقه و برخی دیگر به نظام بانکی ما پول تزریق کردند؛ این اتفاق به‌تازگی روی داد و هر چند برای مدتی کوتاه، باری از دوش بانک مرکزی و بازار برداشت.»

آنکارا در سال‌های اخیر حدود ۲۸ میلیارد دلار قرارداد سوآپ ارزی با امارات متحده عربی، قطر، چین و کره جنوبی امضا کرده است که گمان می‌رود بیشتر آن در ذخایر بانک مرکزی ترکیه باشد. شهروندان ترکیه درحالی به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند که بیشتر نظرسنجی‌ها از پیروزی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی این کشور، حکایت می‌کنند.

چند روز پیش سنان اوغان، سیاستمدار ملی‌گرای افراطی ترکیه که در دور اول با بیش از پنج درصد آرا، سوم شد نیز از رجب طیب اردوغان حمایت کرد. اردوغان چند روز قبل، پیروزی کمال قلیچدار اوغلو، نامزد ائتلاف ملت و رقیب خود در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را به معنی پیروزی آمریکا خواند.

ماراتن انتخابات ترکیه، در ایستگاه پایانی

وی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه دی و سی. ان. ان. ترک گفته بود: پیروزی رقیب من به معنی موفقیت نزول‌خواران لندن‌نشین، شرکت‌های آمریکایی و تروریست‌ها خواهد بود.

اردوغان و تداوم حضور ترک‌ها در سوریه

نامزد ائتلاف جمهور این را هم گفته بود که "رقیب ما می‌گوید باید از شمال سوریه خارج شویم؛ در حالی که این راهبرد نادرست است."

شواهد پیش از برگزاری انتخابات به‌ویژه پس از رخداد زلزله بزرگ این کشور، نشان می‌دهد که در صورت پیروزی هر کدام از دو رقیب اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در یکشنبه آتی، در هر حال، اقتصاد این کشور، برای خروج از بحران تورم بی‌سابقه، شانس و امید چندانی ندارد.

ماراتن انتخابات ترکیه، در ایستگاه پایانی

پیروزی احتمالی اردوغان در انتخابات

ابراهیم فراهانی، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همانگونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد اردوغان پیروز انتخابات ترکیه شد. طبق پیش‌بینی‌ها وی ۴۹ درصد آرا را نیاز داشت پس برنده انتخابات بود مگر اینکه اتفاق خاصی رخ می‌داد.

وی تصریح کرد: در دور دوم سنان اوغان از اردوغان حمایت کرد اما در مقابل حزب ظفر که حامی محرم اینچه بود، حمایت از قلیچدار اوغلو را در پیش گرفت. در این مرحله بدیهی‌ترین پیش‌بینی افزوده شدن دو درصد رأی به سبد هر کدام از نامزدها بود.

این کارشناس مسائل ترکیه درباره احتمال تغییر بزرگ در نتیجه انتخابات اظهار کرد: اگر هشت میلیون رأی دهنده‌ای که در دور نخست رأی نداده‌اند، در این مرحله پای صندوق‌ها بیایند و رأی بدهند، تأثیر زیادی در روند انتخابات ترکیه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات ترکیه، در ایستگاه پایانی

وی گفت: اگر حامیان و طرفداران اردوغان که در مرحله اول رأی داده‌اند در این دور از انتخابات پای صندوق‌ها حاضر نشوند همچنین هشت میلیون نفری که رأی نداده‌اند برای ساقط کردن اردوغان به قلیچدار اوغلو رأی دهند، می‌توان گفت تغییرات زیادی را در میدان انتخابات ترکیه شاهد خواهیم بود. این همان برگ برنده است که البته هنوز هم شرایط برای این تغییر و تحول پیش نیامده است.

به گفته فراهانی، بخشی از آرای ترک‌ها در سبد سنان اوغان جای گرفت؛ این گروه افرادی بوده‌اند که تصمیمی برای شرکت در انتخابات نداشتند و در مرحله اول هم که رأی داده‌اند، به دو گزینه غیر از اردوغان و اوغلو رأی داده بودند.

وی تاکید کرد: رای‌های خاکستری در مرحله دوم انتخابات ترکیه اهمیت زیادی دارد، هر چند چیزی قطعی نیست اما فقط پنج درصد امکان اینکه قلیچدار اوغلو رأی بیاورد وجود دارد.

کارشناس امور ترکیه درباره واکنش‌های خبرگزاری آناتولی به انتخابات اخیر اظهار کرد: آناتولی یک رسانه و خبرگزاری دولتی است و مدیرانش اطمینان دارند که اردوغان برنده انتخابات است پس خط مشی آنان نیز به این سمت و سو خواهد بود. در واقع هر کدام از خبرگزاری‌های دولتی با توجه به دولتی که سر کار می‌آید رفتار و اخبارشان تغییر می‌کند و این تغییر رفتار به دلیل پیروزی اردوغان است.

وی تاکید کرد: با پیروزی اردوغان، سیاست خارجی تنش‌آمیز در قفقاز افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 663735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.