مالیات دخانیات در سال جاری چند برابر شد؟

مالیات دخانیاتی که برای سال جاری تصویب شده است نسبت به مالیات قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای سیگار دو برابر، برای تنباکوی تولید داخل به طور تقریبی پنج برابر و برای تنباکوی وارداتی ۳.۵ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مالیات نخی برای سیگار در سال ۱۴۰۲ در حالی تصویب شد که این تصمیم با رقم‌های بالاتر، برای بودجه ۱۴۰۱ با مخالفت‌هایی مواجه و در نهایت منتفی شده بود.

بر این اساس از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان (برند) بین‌المللی ۱۰۰ تومان و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰ هزار تومان به‌عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۸۰۰ تومان و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان وارداتی ۳۵ هزار تومان به عنوان حقوق ورودی دریافت شد.

موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته است؛ تولیدکنندگان معتقدند افزایش مالیات سیگار منجر به افزایش قاچاق می‌شود، اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بارها اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و معتقد است افزایش مالیات منجر به کاهش مصرف دخانیات می‌شود.

چالش مالیات بر دخانیات ادامه دارد

بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به افزایش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی مالیات بر مبنای نرخ خرده‌فروشی محصولات دخانی، اظهار کرد: البته در مالیات بر ارزش افزوده هنوز بحث اجرایی شدن قانون بر مبنای نرخ خرده‌فروشی را نداریم و حلقه آخر خرده فروشی در زنجیره توزیع، مالیات بر ارزش افزوده نمی‌دهد و این خود یک چالش است.

وی درباره وضعیت مالیات بر دخانیات در قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، افزود: مبلغی که برای امسال مصوب شد ۵۰ تومان به ازای هر نخ سیگار با نشان ایرانی، ۱۰۰ تومان به ازای هر نخ با نشان بین‌المللی، ۸۰۰ تومان به ازای هر نخ سیگار وارداتی، ۲۰ هزار تومان برای هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی تولید داخل و ۳۵ هزار تومان برای تنباکوی وارداتی است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: البته از آنجایی که واردات سیگار در کشور انجام نمی‌شود، مالیات این بخش به صورت عملی منتفی است و دولت از این بخش درآمدی نخواهد داشت مگر اینکه به صورت موردی، سیگار خاصی وارد کشور شود. ارزش درآمدی این تبصره حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه برآورد شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع مالیاتی که برای سال جاری تصویب شده است نسبت به مالیات قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای سیگار دو برابر، برای تنباکوی تولید داخل به طور تقریبی پنج برابر و برای تنباکوی وارداتی ۳.۵ برابر شده است.

ولی‌زاده با اشاره به اینکه تصویب مالیات ویژه دخانیات در قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، افزایش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی مالیات بر مبنای نرخ خرده‌فروشی محصولات دخانی را به همراه داشته است، اضافه کرد: از سوی دیگر نرخ‌های مالیات بر ارزش افزوده نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز در اجرای تبصره یک بند (ت) ماده ۲۶ قانون با افزایش ۵ واحد درصد به میزان ۳۵ درصد برای سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی؛ ۵۰ درصد برای سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین‌المللی؛ ۷۵ درصد برای سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی؛ ۲۰ درصد برای توتون خام وارداتی و ۴۵ درصد برای توتون فرآوری شده وارداتی (خرمن توتون) رسید.

فروش سیگار به صورت نخی چالش مهم مالیات بر ارزش افزوده است

وی با بیان اینکه چالش مهم مالیات بر ارزش افزوده در فروش نخی سیگار است، ادامه داد: این روند نشان‌دهنده افزایش میزان مالیات است، اما در مالیات بر ارزش افزوده هنوز بحث اجرایی شدن قانون بر مبنای نرخ خرده‌فروشی را نداریم و حلقه آخر خرده‌فروشی در زنجیره توزیع، مالیات بر ارزش افزوده نمی‌دهد و این خود یک چالش است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: در این راستا سال گذشته با اتاق اصناف و وزارت صمت به این توافق رسیدیم که هماهنگی لازم برای الزام به فروش دخانیات از طریق پوزه‌ای مخصوص در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی برای عاملان فروش دخانیات انجام شود تا انتظار قانون‌گذار در دریافت مالیات بر مبنای نرخ خرده‌فروشی نیز محقق شود.

وی ادامه داد: ما به صورت رسمی از سازمان امور مالیاتی درخواست کردیم با توجه به نرخ‌های مصوب محصولات دخانی، متوسط نرخ مالیات دخانیات بر مبنای قیمت خرده‌فروشی اعلام شود و حمایت لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی برای عاملان فروش دخانیات انجام شود.

کد خبر 663705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.