اعزام ۵۱ کاروان از اصفهان به حج / کلاس‌های آموزشی رو به اتمام است

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی حجاج در حال اتمام است، گفت: تاریخ اولین پرواز هشتم خردادماه است و مدینه اول‌های ما مشرف خواهند شد. یکی از خصوصیات حجاج امسال، مسن بودن آن‌ها است و میانگین سن آن‌ها بالا است و لازم است خدمت‌رسانی بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام حسین اژدری امروز _جمعه پنجم خردادماه_ در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه اصفهان با اشاره به هفته حج و آغاز عملیات اعزام حجاج بیت‌الله الحرام، اظهار کرد: ثبت‌نام از دهم اسفندماه سال گذشته آغاز شد و حجاجی که تا پایان سال ۸۵ فیش داشتند، ثبت‌نام کردند. ۵۱ کاروان با ۷۳۹۰ حاجی از اصفهان مشرف به حج خواهند شد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی حجاج در حال اتمام است افزود: تاریخ اولین پرواز هشتم خردادماه است و مدینه اول‌های ما مشرف خواهند شد. یکی از خصوصیات حجاج امسال، مسن بودن آن‌ها است و میانگین سن آن‌ها بالا است و لازم است خدمت‌رسانی بیشتر شود.

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان ادامه داد: میانگین سن بالا کار مدیران ما را سخت‌تر می‌کند، با توجه به اینکه پزشک همراه نخواهیم داشت و گروه‌های پزشکی مستقر در مدینه و مکه خواهند بود، در این زمینه هم نیاز به دقت بیشتر است.

اژدری خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های حج امسال در اصفهان، استقبال زیاد مردم برای ثبت‌نام بود. با وجود شایعه‌پراکنی‌ها استقبال بسیار خوب بود و در ساعت‌های ابتدایی ظرفیت‌ها پر شد. حج نمونه بارز این است که دشمنان ببینند حرکت عظیم اعتقادی مردم و عمق باورهای دینی آن‌ها با قوت ادامه دارد.

وی با اشاره به ناراحتی مردم از جا ماندن از ثبت‌نام، گفت: مردم هزینه می‌کنند، می‌خواهند در گرما به حج بروند و با این حال اشتیاق فراوان برای آن دارد و این حرکت نظیری در دنیا ندارد.

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان با اشاره به اهمیت حج در کلام مقام معظم رهبری، افزود: در کلام مقام معظم رهبری شنیدیم که اگر حج نباشد قوام جامعه اسلامی فرو می‌پاشد، مردم از نقاط مختلف جهان برای به جا آوردن حج سفر می‌کنند، ارتقای سطح مدنیت امت اسلام با حج به رخ جهانیان کشیده می‌شود.

وی اضافه کرد: اسلام برای حج هدفی قائل است و این هدف، ارتقای امت اسلامی در این است که در مقابل کفر سینه سپر کنند و بایستند. شعار حج امسال تحول قرآنی، همگرایی اسلامی، حمایت از قدس شریف بود، حمایت از قدس مسئله اول اسلام است.

اژدری با اشاره به تأثیر حج در پاک شدن روح انسان، تصریح کرد: ۲۴ موردی که بر حجاج حرام است، گذشتن از دنیا و پاک شدن روح اثرگذار است. حاجی با کندن لباس دنیا و پوشیدن احرام خود را برای آخرت آماده می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت نگاه جهانی داشتن به حج، گفت: لازم است علاوه بر شهر و کشور خود، کشورهای دیگر را هم ببینیم و ظرفیت‌های امت‌های اسلامی را بشناسیم. دشمن‌شناسی از دیگر نکات حج است. هنگامی که مسلمانان از بلاد مختلف کنار یکدیگر قرار بگیرند، باهم ارتباط می‌گیرند.

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان افزود: حج این ظرفیت را ایجاد می‌کند که امت اسلامی با ارتباط با یکدیگر به بصیرت می‌رسند. حج مصداق عملی رفع تمایز است، نژادپرستی، تمایز جغرافیایی و طبقاتی را کنار می‌زند. در حج سفید و سیاه، از تمام کشورها حول یک محور طواف می‌کنند.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگر که سازمان حج و زیارت باید در فرهنگ‌سازی آن تلاش کند، پیام حج برای جوانان است. امروز اگر اسم حج به گوش یک جوان خورد باید چند ویژگی به یاد او بیاید، اولین ویژگی مفهوم تمدن‌سازی اسلامی است.

اژدری خاطرنشان کرد: دومین مورد مفهوم اتحاد جهانی است که امت‌های جهانی علیه کفر و استکبار در حج به‌دست می‌آورند. نگاه فرامرزی باید با حج در ذهن جوان تداعی شود. جوان ما باید بداند، اسلام است که تمایزها را از بین می‌برد و با نژادپرستی مبارزه می‌کند.
 

کد خبر 663534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.