توسعه سیستم خورشیدی تولید آب از هوا در مصر / اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها

پربازدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آغاز طرح افزایش درختان شهری در اسکاتلند، سبزسازی شهر ایرلندی با مشارکت شهروندان، خورشیدی شدن اطلاعات ایستگاه‌های اتوبوس لس‌آنجلس، راه‌اندازی سرویس اتوبوس تمام الکتریکی شیکاگو، توسعه سیستم خورشیدی تولید آب از هوا در مصر، اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها، سرمایه‌گذاری کلان بریتانیا بر طرح‌های سفر فعال و ترویج شیوه‌های حمل‌ونقل پایدار در منچستر را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

آغاز طرح افزایش درختان شهری در اسکاتلند

کاشت هزاران درخت در سراسر ابردین در اسکاتلند آغاز شده و این در حالی است که مدیران گلاسکو در این کشور نیز از تأمین بودجه‌ای ۲۰۰ هزار پوندی برای افزایش باورنکردنی جمعیت درختان در شهر خبر داده‌اند.

اعضای شورای شهر ابردین در نظر دارند تا سال ۲۰۳۲ بیش از یک میلیون اصله درخت جدید را در شهر بکارند و از این طریق، نه‌تنها به مبارزه با حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی نظیر وقوع سیل بپردازند، بلکه تحقق اهداف صفر انتشار کربن خود را نیز تسهیل کنند. کاشت درختان توسط این افراد به روش‌های مختلف نظیر افزایش تعداد آن‌ها در دو طرف خیابان‌ها، توسعه باغ‌های اجتماعی و ایجاد جنگل‌های سبز شهری انجام خواهد شد و به دنبال آن، شهری پایدار برای نسل‌های آینده شکل خواهد گرفت. وقوع طوفان‌های مختلف طی چند سال گذشته در ابردین، مدیران شهر را به اعمال این اقدام سوق داده است زیرا نه‌تنها کاهش انتشار کربن ناشی از درختان، بلکه جذب آب توسط خاک آن‌ها در به حداقل رساندن احتمال وقوع سیل نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

سبزسازی شهر ایرلندی با مشارکت شهروندان

مقامات محلی در کورک ایرلند، شروع به کار صندوق «مکان‌سازی مرکز شهر در سال ۲۰۲۳» را اعلام کردند که هدف آن جلب مشارکت شهروندان در ایجاد فضاهای عمومی برای استفاده جامعه است. رویکرد اصلی این صندوق بهبود ویژگی‌های بصری مراکز شهر است و در این رابطه می‌توان نظراتی از گروه‌های اجتماعی شهری گرفته تا کسب‌وکارهای محلی دریافت کرد.

تمرکز اصلی پروژه‌ها باید بر ایجاد حیات بیشتر در منطقه همچنین بهبود تجربه شهری مردم از کورک باشد. علاوه بر این، طرح‌های موفق باید فضاهای عمومی را بهبود ببخشد، تردد پیاده را افزایش دهد و اقتصاد محلی را تقویت کند.

طبق بیانیه شهر، پروژه‌ها ممکن است شامل سبزسازی و بهبود محیط، نورپردازی جوی، نقاشی‌های دیواری یا جاذبه‌های فرهنگی و هنری باشد. مقامات شهر می‌گویند که در قلب این ابتکار، مشارکت اجتماعی نهفته است که هم شهروندان و هم کسب‌وکارها را به یک رابطه همزیستی تشویق می‌کند که به داشتن شهر پایدارتر کمک کنند.

خورشیدی شدن اطلاعات ایستگاه‌های اتوبوس لس‌آنجلس

مدیران لس‌آنجلس در آمریکا در نظر دارند از صفحات دیجیتالی در ایستگاه‌های اتوبوس سراسر شهر بهره گیرند که نیروی لازم خود را از خورشید تأمین می‌کند.

بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی به منظور تسهیل تردد و تشویق بیشتر مردم به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه عمومی با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا از مهم‌ترین اهداف مدیران لس‌آنجلس برای نصب صفحه‌های نمایش دیجیتالی جدیدی در سراسر شهر است که از نیروی خورشیدی برای تأمین انرژی مورد نیاز خود بهره می‌گیرد. این صفحه‌های دیجیتالی اطلاعات زمان واقعی را در مورد لحظه دقیق ورود اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها و حرکت به سمت ایستگاه‌های بعدی را نمایش می‌دهد و از این طریق به کاربران این وسایل نقلیه در استفاده بهینه از زمان خود کمک می‌کند.

صفحه‌های نمایش جدید لس‌آنجلس در دو اندازه ۱۳ اینچ و ۲۳ اینچ در ایستگاه‌های مختلف شهر نصب و به دنبال آن، دسترسی به داده‌های آن از طریق فناوری ابر-محور امکان‌پذیر شده است. جالب است بدانید که سازندگان این صفحات نمایشی ادعا کرده‌اند که اطلاعات روی صفحه‌ها از زاویه‌های مختلف قابل مشاهده خواهد بود که این قابلیت امکان دسترسی به داده‌ها را برای مسافران در تمام اطراف صفحه فراهم می‌آورد.

طرح خورشیدی‌سازی صفحه‌های نمایش دیجیتالی سامانه حمل‌ونقل شهری پس از ارزیابی دستگاه‌های مختلف طی یک دوره آزمایشی رقابتی شش ماهه به مرحله اجرا درآمد و به سرعت نصب تعداد بی‌شماری از این دستگاه‌ها را در ایستگاه‌های مرکز لس‌آنجلس به دنبال داشت.

راه‌اندازی سرویس اتوبوس تمام الکتریکی شیکاگو

اداره حمل‌ونقل شیکاگو از معرفی جدیدترین اتوبوس‌های تمام الکتریکی خود در خطوط جنوبی شهر خبر داد و این اقدام را نقطه‌عطفی در تلاش‌های مداوم این سازمان برای انتقال به ناوگان اتوبوس کاملاً برقی تا سال ۲۰۴۰ معرفی کرد.

این مسیر دومین مسیر اتوبوس‌رانی شیکاگو است که به اتوبوس‌های تمام‌برقی مجهز می‌شود. نخستین مسیر خیابانی واقع در محله‌هایی با سطوح بالای آلودگی هوا در ساوت‌ساید شیکاگو بود که با هدف ارائه بهترین خدمات به جوامعی راه‌اندازی شد که با بیش‌ترین خطرات مربوط به آسیب‌پذیری سلامتی روبه‌رو هستند.

مدیرعامل اداره حمل‌ونقل تأکید کرد که بهبود خدمات و اتصالات اتوبوس برای کاربران وابسته به حمل‌ونقل عمومی همواره یکی از اولویت‌های کلیدی این سازمان بوده است و توسعه اتوبوس‌های تمام برقی برای خدمت‌رسانی به بخش جنوبی شیکاگو بخشی از تعهد آن برای تحقق این هدف به‌شمار می‌رود.

علاوه بر این، شیکاگو به‌عنوان مرحله اولیه یک طرح گسترده‌تر برای برقی‌سازی تمام خدمات اتوبوس‌رانی در امتداد خیابان‌های خود، در حال برنامه‌ریزی برای توسعه اتوبوس‌های برقی جدید در یکی از مسیرهای پرتردد خود است و به این منظور در اسکله نیروی دریایی خود شارژرهای بین راهی نصب کرده است. این شهر قصد دارد شارژرهای بیشتری به مسیرهای دیگر اضافه کند.

توسعه سیستم خورشیدی تولید آب از هوا در مصر

مدیران شهر مصدر در امارات متحده عربی از فناوری خورشیدی برای تولید آب آشامیدنی از هوا بهره گرفته‌اند و در نظر دارند از طریق این استراتژی، روزانه هزار لیتر آب تولید کنند.

شهر مصدر که در ابوظبی قرار دارد، یکی از شهرهای هوشمند امارات به‌شمار می‌رود که مدیران آن تاکنون استراتژی‌های اثربخش بی‌شماری را برای افزایش پایداری در شهر پیاده کرده‌اند. رویکرد تولید آب از هوا به وسیله فناوری خورشیدی یکی از آخرین اقدامات شهر مصدر در این راستا بوده که به ادعای مدیران برای اولین بار در جهان اعمال شده است. در این رویکرد، روزانه هزار لیتر آب به وسیله نیروی خورشیدی از هوا تأمین می‌شود که مدیران شهر مصدر ادعا کرده‌اند در آینده نزدیک، امکان افزایش ظرفیت تولید آب به این روش تا هفت هزار و ۵۰۰ لیتر در روز نیز وجود خواهد داشت.

بسیاری از محققان استدلال کرده‌اند که نه‌تنها شهر مصدر، بلکه بسیاری از مناطق دورافتاده از آن نیز از پیامدهای مثبت پروژه برخوردار خواهد شد و همین امر، کاهش اتکا به منابع انرژی غیر دوستدار محیط زیست برای مصرف روزانه الکتریسیته و آب را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها

شهر سبز به قلمروهایی اشاره دارد که در آن‌ها نه‌تنها مردم به فضاهای سبز دسترسی کافی دارند، بلکه سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای در آن‌ها بسیار پایین است و همین امر، تنفس هوای سالم را برای مردم و سایر جانداران به ارمغان می‌آورد.

عوامل مختلفی همه‌روزه بر آلودگی هوا در شهرها می‌افزاید که به دنبال آن، سلامت انسان‌ها و محیط زیست به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، افزایش جمعیت شهرهای سراسر جهان، فضا را برای توسعه پوشش‌های سبز به حداقل رسانده و باعث شده است بسیاری از مدیران برای حل بحران مسکن، پروژه‌های عمران را جایگزین پارک‌ها کنند. به دنبال این رویدادها، انتشار گازهای آلاینده در زمین افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد که کیفیت زندگی مردم را از جنبه‌های مختلف، سلامت و نشاط، تحت تأثیر قرار داده است.

البته بسیاری از مدیران نیز در سراسر جهان عزم خود را جزم کرده‌اند با روش‌های مختلف، به سبزسازی شهرها کمک کنند و پایداری را برای زمین و ساکنان آن به ارمغان بیاورند. توسعه حمل‌ونقل عمومی کارآمد، افزایش مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، توسعه معماری سبز، افزایش ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی و بهبود زیرساخت‌ها و احداث شهرهای چندمنظوره، اثربخش‌ترین استراتژی‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند کمبود فضاهای سبز را در شهرها جبران کند.

سرمایه‌گذاری کلان بریتانیا بر طرح‌های سفر فعال

دولت بریتانیا در تلاش برای تشویق گزینه‌های سفر سالم‌تر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تقویت رشد اقتصادی، بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون پوندی تعیین کرده است که از طرح‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در ۶۰ منطقه سراسر انگلستان حمایت می‌کند.

هدف این دور جدید بودجه احیای خیابان‌های بزرگ، حمایت از کسب‌وکارهای محلی، تداوم رشد اقتصادی، کاهش ترافیک و ارمغان سلامتی برای ساکنان سراسر کشور است و پیش‌بینی می‌شود سالانه تا ۱۶ میلیون جابه‌جایی با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بیشتر به سیستم تردد فعال انگلستان اضافه کند. این سرمایه‌گذاری از پروژه‌های مختلف شامل توسعه ۱۲۱ مایل مسیر دوچرخه‌سواری جدید، ۷۷ مایل مسیر و راه‌های سبز جدید و ابتکاراتی برای افزایش ایمنی خیابان‌های اطراف حدود ۱۳۰ مدرسه در سراسر کشور پشتیبانی می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که سفر فعال با افزایش خریدها در طول مسیر و بهبود دسترسی به فرصت‌های شغلی سالانه ۳۶.۵ میلیارد پوند به اقتصاد تزریق و در نتیجه هدف دولت را برای تقویت رشد اقتصادی محقق کند.

ترویج شیوه‌های حمل‌ونقل پایدار در منچستر

منچستر انگلستان در راستای تحقق تعهد منطقه‌ای خود برای ترویج شیوه‌های حمل‌ونقل سالم و پایدار، از دریافت بودجه‌ای ۴۰.۷ میلیون پوندی برای سرمایه‌گذاری بیشتر روی زیرساخت‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسکوترسواری خبر داد و اعلام کرد این ناحیه به‌عنوان بزرگ‌ترین سکونت‌گاه منطقه‌ای در کشور، قرار است به‌زودی میزبان بزرگ‌ترین شبکه مسافرتی فعال در بریتانیا باشد. بودجه اختصاص‌یافته، با تمرکز بر ایجاد یک شبکه قابل دسترسی جهانی در تمام ۱۰ منطقه منچستر، برای پروژه‌های زیرساختی مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این پروژه‌ها شامل مسیرها و گذرگاه‌های جداشده و قابل دسترس، پارکینگ‌های امن دوچرخه و تقاطع‌های ارتقایافته می‌شود.

این سرمایه‌گذاری‌ها از هدف بلندمدت منچستر برای ایجاد یک شبکه جامع سفر فعال حمایت می‌کند و در عین حال برای ساکنان و بازدیدکنندگان سراسر منچستر مزایای بهداشتی و زیست‌محیطی به‌ارمغان می‌آورد.

کد خبر 663117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.