جزئیات تفاهم حقوقی بین ایران و عراق / آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، اقدامات مختلفی از قبیل کارآموزی و کمک به اشتغال مددجو حین و پس از دوره زندان و حمایت از خانواده آن‌ها برنامه‌ریزی و اجرایی شده است. در حال حاضر حدود ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه، مسعود ستایشی امروز _سه‌شنبه دوم خردادماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به دهه کرامت اظهار کرد: این ایام را که به حضرت فاطمه معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) منسوب اسب به تمام مسلمانان به ویژه دختران ایران اسلامی تبریک می‌گویم. در آستانه سالروز حماسه سوم خردادماه و آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس قرار داریم، خرمشهر نماد اتکای یک ملت تحت محاصره و دست خالی، اما با اراده و با ایمان به خداوند است.

وی افزود: ملت ایران تنها با مقاومت و با ایستادگی خود مچ دست ابرقدرت‌های به ظاهر پرزور عالم را برای جداسازی خرمشهر قهرمان از خاک ایران را به زمین خواباند و نشان داد می‌توان با برنامه‌ریزی و اتحاد قوی، گردنه سخت و پیچیده را به سلامت طی کند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: آزادسازی خرمشهر از دست دشمن بعثی و شبکه جهانی حامی وی توسط غیورمردان ایران زمین سمبل دلیرمردی و برهم زدن برنامه دشمن و تحمیل اراده ملی بر توطئه‌چینی و دسیسه‌سرایی دشمن است.

زمان صدور رأی در پرونده «حمید نوری»

وی در خصوص آخرین جزئیات پرونده حمید نوری گفت: وکلای ایشان این فرصت را پیدا کردند که علاوه بر مسائل حقوقی و فنی مربوط به پرونده در زمینه مسائل شکلی، اعتراض شدید خود را بیان کنند. حق دسترسی حمید نوری به وکلای خود بسیار محدود شده است، براساس تقویمی که سوئد اعلام کرده است، وی حدود ۱۵ جلسه تجدیدنظر در پیش دارد و تا نیمه آبان‌ماه به طول می‌انجامد و سپس رأی صادر می‌شود. احتمال دارد این فرایند در دیوان عالی سوئد قابل پیگیری باشد.

جزئیات تفاهمات حقوقی امضا شده میان ایران و عراق

ستایشی گفت: در دیدار اخیر، تفاهمات حقوقی و قضائی خوبی بین قوه قضائیه ایران و شورای عالی قضائی عراق صورت پذیرفت؛ این تفاهم‌ها متضمن اقدامات اجرایی در چارچوب یادداشت تفاهم سال ۹۹ بین دستگاه‌های قضائی دو کشور بوده است. از جمله اقدامات اجرایی، می‌توانیم به همکاری مشترک در مقابله با تروریسم، ادامه همکاری در رسیدگی به پرونده شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و یارانش، همکاری مشترک قضائی در مبارزه با فساد مالی و اداری اشاره کرد.

وی ادامه داد: دو طرف در تبادل دانش و تجربیات، اطلاع‌رسانی و آموزش اتباع، هوشمندسازی نظام‌های قضائی، تشکیل دادگاه‌های تخصصی تجاری و اختصاصی در تهران، بغداد و استان‌های مرزی به توافق رسیدند. علاوه بر این، یک برنامه اجرایی همکاری بین دادستانی کل جمهوری اسلامی ایران و دادستانی عراق تهیه، تدوین و امضا شد.

پرونده دو خبرنگار بازداشتی به کجا رسید؟

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی از خبرنگاران بازداشتی گفت: با اهتمام ریاست شعبه مربوطه فرصت مطالعه برای وکلا فراهم شده است. وکلا با صرف وقت موسع به مطالعه پرونده پرداختند و تدارک دفاع کردند. وقت رسیدگی در مرحله دادگاه بدوی پرونده الهه محمدی هشتم خردادماه و نیلوفر حامدی نهم خردادماه تعیین شده است.

برای ۱۰ نفر به اتهام مشارکت در اخلال نظام اقتصادی کیفرخواست صادر شده است

وی تصریح کرد: قوه قضائیه با احدی در حوزه اخلالگری اقتصادی تعارف ندارد و با قاطعیت تمام، برخورد خواهد کرد. برای ۱۰ نفر به اتهام مشارکت در اخلال کلان نظام اقتصادی، جعل سند و استفاده از سند مجعول کیفرخواست صادر شده است. پرونده این متهمین به منظور رسیدگی و تصمیم قانونی به دادگاه جرایم اقتصادی ارسال شده است. ۹ نفر شخص حقیقی هستند و یک نفر هم شخصیت حقوقی از مسئولان سابق که در این موضوع ذی‌مدخل بود. پس از انجام تحقیقات تکمیلی و اتخاذ تصمیم‌گیری در دادگاه نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید شهرکی رئیس پلیس آگاهی انتظامی شهرستان سراوان و همسرش

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید شهرکی، رئیس پلیس آگاهی انتظامی شهرستان سراوان و همسرش اضافه کرد: چهار نفر از مرتبطان گروهک تروریستی جیش‌الظلم دستگیر شدند، همه به اتهام حمل و نگهداری سلاح و تحصیل مال مسروقه، معاونت در دو فقره قتل عمد و عضویت و هواداری از گروهک جیش‌الظلم تفهیم اتهام شدند. پرونده در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است و شناسایی سایر متهمان ادامه دارد.

اقداماتی در راستای آزادی زندانیان

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۱ هزار خانواده زندانی تحت پوشش قرار گرفتند. در راستای آزادی زندانیان، اقدامات مختلفی از جمله کمک‌های بلاعوض، مذاکره با شکات و جلب رضایت آن‌ها و حتی پرداخت حق‌الوکاله برای حدود ۱۸۴۵ مددجو مورد اقدام شده است.

فعالیت حدود ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اهتمام قوه قضائیه آن است که سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، کارگاهی بزرگ برای تربیت روح مددجو و حمایت از خانواده او باشد. در این زمینه در سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، اقدامات مختلفی از قبیل کارآموزی و کمک به اشتغال مددجو حین و پس از دوره زندان و حمایت از خانواده آن‌ها برنامه‌ریزی و اجرایی شده است. استمرار و ادامه داشتن این حمایت‌ها نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها و نیز همراهی و مردم و خیرین در سراسر کشور است. در حال حاضر حدود ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند.

کد خبر 662994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.