حکم «حبیب اسیود» بنا به مستندات صادر و اجرا شد / دستگیری ۵ نفر در پرونده شهید الداغی

سخنگوی قوه قضائیه گفت:حکم «حبیب اسیود» پس از مراحل متکثر قانونی بنا به مستندات صادر و به مرحله اجرا درآمد. اجرای این حکم مستند دیگری است که نشان می‌دهد هیچ جنایتکاری از عقوبت جنایت خود در امان نخواهد بود، قوه قضائیه هیچ تعارفی با جنایتکاران متعدی به حقوق ملت ندارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه‌قضاییه، مسعود ستایشی امروز سه‌شنبه _نوزدهم اردیبهشت ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درباره جزئیات بازداشت سه مدیر در سازمان حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: سه مدیر نیست؛ دو نفر متهم در این زمینه هستند. این دو نفر اتهامشان اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع است. پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است و نفر اول این پرونده جلب شده و با قرار تأمین وثیقه و صدور قرار قبولی وثیقه آزاد شده است. اتهام نفر دوم پول‌شویی و منع تصدی بیش از یک شغل بوده که پس از جلب و دلالت و صدور قرار وثیقه و قرار قبولی وثیقه آزاد است.

وی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران، افزود: حکم «حبیب اسیود» پس از مراحل متکثر قانونی بنا به مستندات صادر و به مرحله اجرا درآمد. اجرای این حکم مستند دیگری است که نشان می‌دهد هیچ جنایتکاری از عقوبت جنایت خود در امان نخواهد بود. قوه قضائیه هیچ تعارفی با جنایتکاران متعدی به حقوق ملت ندارد و زود یا دیر کسانی که دست به جنایت می‌زنند مورد تعقیب و مجازات قانونی قرار خواهند گرفت.

امکان توقیف لحظه‌ای حساب محکومان فراهم شد؟

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا امکان توقیف لحظه‌ای حساب محکومان توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه فراهم شده است یا خیر، اضافه کرد: این سامانه‌ها تجلی برنامه تحول و تعالی قوه قضائیه است. این سامانه در حال گذراندن مرحله آزمایشی است و پس از اطمینان مراجع ذی‌مدخل نهایی می‌شود. سامانه هوشمند استعلامات مالی پاسخی به چالش تعیین اموال منقول و غیر منقول است که اموال محکومان در لحظه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در کسر دقیقه به شما جواب می‌دهد؛ که این اتفاق عظیمی است.

تشکیل شعب ویژه برای حمایت از آمران به معروف

وی در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات اخیر و سوء‌قصدها به آمران به معروف و اقدامات قوه قضائیه در این خصوص، گفت: قوه قضائیه خود را موظف به اجرای قوانین و مقررات مورد بحث می‌داند. در دادگستری‌های سراسر کشور شعب ویژه‌ای برای این قضیه اختصاص داده شده و حسب مورد به پرونده‌های مطروحه در باب حمایت از آمران معروف رسیدگی می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست گفت: این پرونده ۲۶ شاکی داشته است. برای متهمینی که در حوزه اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی و سه متهم حقیقی دیگر به اتهام قتل غیرعمدی بر اثر بی احتیاطی در امر رانندگی و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادف رانندگی و مشارکت یا تسبیب در قتل غیرعمدی متوفیان، کیفرخواست صادر شده است. در مورد شکایت از محیط زیست آذربایجان غربی قرار جلب دادرسی صادر شده است. اداره حفاظت محیط زیست ارومیه مشارکت با مدیر کل سابق و مشارکت با راننده در تسبیب قتل غیرعمدی متوفیان به منظور تأمین قرار مناسب به دادگاه ارجاع شده است. در خصوص اتهام مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار منع تعقیب صادر شده است.

۵ نفر در پرونده شهید الداغی دستگیر شدند

وی ادامه داد: پنج نفر در پرونده شهید الداغی دستگیر شدند و با قرار تأمین اعم از وثیقه و بازداشت موقت در بازداشت هستند. فردی که زیر ۱۸ سال است نیز در کانون اصلاح و تربیت در بازداشت است. پرونده در شعبه دوم بازپرسی سبزوار است.

ارسال لایحه حجاب و عفاف به دولت

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارسال لایحه عفاف و حجاب به مجلس افزود: پیش‌نویس لایحه حجاب و عفاف در ۹ ماده در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه تهیه و پس از تصویب ریاست قوه قضائیه به دولت ارسال شد. این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضائی دولت در حال بررسی است. بعد از بررسی تقدیم هیئت وزیران خواهد شد. نظرات دستگاه‌هایی که دخیل در این موضوع هستند برای درج در لایحه کامل و جامعی باشد، دریافت شده است.

رفع تصرف از ۵۴۴ هزار و ۷۵ هکتار از اراضی ملی و دولتی در ۱۲ سال گذشته

وی تصریح کرد: در ۱۲ سال گذشته در مجموع ۵۴۴ هزار و ۷۵ هکتار از اراضی ملی و دولتی، تخریب و تصرف شده که از این میزان ۲۷۰ هزار و ۹۹۵ هکتار در فرایند رسیدگی قضائی منتهی به صدور رأی خلع ید شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: علاوه بر آن ۱۸۳ هزار و ۲۰۴ هکتار رفع تصرف شده، جمع کل اراضی خلع ید، رفع تصرف و تجاوز شده به میزان ۴۵۴ هزار و ۱۹۹ هکتار است. براساس گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کل اراضی کشاورزی ۱۶ میلیون و ۹۹۷ هزار هکتار است. از این میزان تا پایان سال ۱۴۰۱، ۶ میلیون و ۲۶۷ هزار معادل ۳۶ و نیم درصد کاداستر شده که در اینجا می‌گوئیم حدنگاری شده است.

کد خبر 660104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.