توفیقات معاونت فرهنگی نتیجه همراهی شورای شهر/ هدف ما تقویت وفاق بین دستگاه‌های فرهنگی است

در مسیر تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی» با استراتژی رویداد محوری این پرسش مطرح می‌شود که معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان با چه ظرفیت‌های مثبت و خلأهایی روبه‌رو است؟ مجتبی شاهمرادی معاون فرهنگی شهردار اصفهان در این‌باره پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «زندگی در شهر تاریخی که فاقد رویدادها باشد؛ همچون زندگی در قبرستان تاریخی است که در آن شهروندان احساس افسردگی و خمودگی می‌کنند»، این کلیدی‌ترین جمله‌ای بود که مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان در بخش اول مصاحبه خود با ایمنا در خصوص بررسی سیاست‌ها و فعالیت‌های معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان عنوان کرد (مشروح گفت‌وگو را از این قسمت مطالعه کنید)، صحبتی که در عین تلخی، اما بیان‌کننده حقیقتی است که اگر مدیران شهری به این مسئله توجه نکنند شاهد کاهش نشاط و سرمایه اجتماعی در شهر خود خواهند بود.

مدیریت شهری به‌ویژه معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان طی این دو سال اخیر به‌ویژه دوران پسا کرونا سعی کرده است که با برگزاری رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مختلف در اصفهان این نشاط و سرمایه اجتماعی را در شهروندان ارتقا دهد، و بی‌شک ارتقای این دو مؤلفه مهم و بنیادین اجتماعی، اصفهان را در مسیر تحقق شعار مدیریت شهری «اصفهان من، شهر زندگی» سوق می‌دهد. اما در مسیر تحقق این شعار با استراتژی رویداد محوری این پرسش مطرح می‌شود که معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان با چه ظرفیت‌های مثبت و خلاهایی روبه‌رو است و مهم‌تر از آن این معاونت چه پاسخی به نقدهایی که در برابر اجرای این استراتژی مطرح‌شده، دارد؟ پاسخ این پرسش‌ها در بخش دوم گفت‌وگوی ایمنا با مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان که در ذیل آمده است، می‌توانید مطالعه کنید.

توفیقات معاونت فرهنگی نتیجه همراهی شورای شهر/ هدف ما تقویت وفاق بین دستگاه‌های فرهنگی است

ایمنا: در برخی کلان‌شهرها با موازی کاری و تداخل فعالیت‌های معاونت‌های فرهنگی مناطق شهرداری با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری مواجه هستند، راهبرد شما برای جلوگیری از این امر چه بوده است؟

معاون فرهنگی شهردار اصفهان: هم‌اکنون در برخی کلان‌شهرهای کشور این موضوع صورت می‌گیرد. امانگاه ما در معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان این بوده که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و معاونت‌های فرهنگی مناطق شهرداری اصفهان همچون دو بال حوزه فرهنگی شهر هستند و فعالیت هرکدام از این دو بخش لازم و ضروری است. طی دو سال گذشته هم‌افزایی خوبی بین این دو بخش صورت گرفته است و شاهد برگزاری فعالیت‌ها و رویدادهای مختلفی با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و معاونت‌های فرهنگ مناطق شهرداری هستیم.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حال برنامه‌ریزی رویدادهای شهری بزرگی است و حتی در حال حرکت به سمت برگزاری و اجرای رویدادهای ملی و بین‌المللی است. از طرفی با توجه قابلیت برگزاری رویدادها در مناطق توسط معاونت‌های فرهنگی مناطق شهرداری اصفهان، استراتژی و برنامه‌ریزی این معاونت‌ها را به برگزاری رویدادهای ملی سوق داده‌ایم.

موزه‌های موجود در محله‌های تاریخی اصفهان از ظرفیت بالایی در برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی برخوردار هستند به همین جهت سعی شده است فعالیت‌های فرهنگی در مناطق تاریخی بر اساس این سیاست اجرا شود به‌عنوان‌مثال منطقه صائبیه و مقبره‌ی جناب صائب دارای ظرفیت بین‌المللی است و اثر کم‌اهمیتی نیست، پس طبیعی است که رویدادی که در این مکان برگزار می‌شود باید ضریب ملی و بین‌المللی داشته باشد.

در حال حاضر تعامل بسیار خوبی بین معاونت‌های فرهنگی مناطق با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برقرار است که جا دارد از معاونت فرهنگی مناطق و معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تشکر کنم در اثر وجود تعامل بین این دو بخش تقسیم‌کار مشخص و سازوکار مطلوب در معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان ایجاد شده است به‌گونه‌ای که در یک سال گذشته حدود ۱۰ هزار رویداد فرهنگی برگزارشده و اگر همکاری، همراهی و این هارمونی دقیق بین معاونت‌های فرهنگی مناطق و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان وجود نداشت، این اتفاق صورت نمی‌گرفت.

توفیقات معاونت فرهنگی نتیجه همراهی شورای شهر/ هدف ما تقویت وفاق بین دستگاه‌های فرهنگی است

توفیقات معاونت فرهنگی مرهون همراهی و پشتیبانی شورای شهر است

ایمنا: شورای شهر همواره در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های شهری نقش کلیدی دارد. شما برای تقویت ارتباط با شورای شهر و به‌ویژه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی چه روشی را اتخاذ کردید، تا تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های این معاونت همسو باسیاست‌های شورای شهر باشد؟

معاون فرهنگی شهردار اصفهان: همکاری و همراهی به معنای هم‌نظری صد در صد نیست. اختلاف‌نظر و اینکه ما سلیقه‌های مختلفی داشته باشیم، موضوع بدی نیست و برعکس بسیار خوب است. نکته مهم سازوکار به اجماع رسیدن است. اختلاف‌نظر در شورای شهر و مدیریت شهری بین خود نخبگان فرهنگی در تشخیص اولویت‌ها، سبک برنامه‌ها و اجراهایی که باید صورت گیرد، طبیعی است و این اختلاف‌نظرها نیازمند حرکت مهمی است، تا بتوان برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام داد. از طرفی آنچه رقم خورده و بدون شک یکی از عواملی که باعث شده معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در حیطه انجام وظایف خود موفق باشد؛ همراهی و حمایت اعضای شورای شهر از سیاست‌ها و برنامه‌های این معاونت بوده است.

بنده در جلساتی از شورای شهر و کمیسیون فرهنگی حضورداشته‌ام که در آن جلسات بسیار بی‌پرده و صریح نقد صورت می‌گرفت و شاید اگر فردی از بیرون این جلسه را مشاهده می‌کرد، تصور داشت این جلسه؛ جلسه‌ی نقد و گفتگو نیست، اما درواقع ما به‌قدری همدل بوده و هستیم و به‌اندازه‌ای حس شفقت و برادری میان ما وجود دارد که هیچ‌گاه این نقدها و اختلاف‌نظرها باعث کدورت نشده و نخواهد شد.

بنده دوره‌های مختلفی از شورای شهر را مشاهده کرده‌ام و حس همدلی که در این دوره از شورای شهر با معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان وجود دارد، در کمتر دورهای قبلی شاهد هستیم و درنهایت اگر پشتیبانی دوستان در کمیسیون فرهنگی شورا نبود، موفقیت‌هایی در حوزه فعالیت‌های معاونت‌های فرهنگی شهرداری اصفهان حاصل نمی‌شد و توفیقات این معاونت مرهون همراهی و پشتیبانی شورای شهر است.

لازم است این نکته قید شود که شورای شهر سیاست‌گذار است و ما تابع سیاست‌های اتخاذ شده شورای اسلامی شهر هستیم. ما مجری سیاست‌های شورای شهر هستیم. لذا به‌عنوان سطح کارشناسی و اجرا، همیشه نظرات خود را به شورا ارائه داده و در آنجا این پیشنهادها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این دوره از شورای شهر اجماع عمومی زیاد بوده و یکی از نقاط قوت این دوره همین موضوع است و بر اساس سیاست‌های شورای شهر؛ برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی را طراحی کرده‌ایم که جا دارد از کمک و حمایت اعضای شورای شهر تشکر و قدردانی کنم این اتفاق و توفیقات حاصل‌شده یک اتفاق جمعی است و آنچه صورت گرفته محصول کار یک فرد نیست.

توفیقات معاونت فرهنگی نتیجه همراهی شورای شهر/ هدف ما تقویت وفاق بین دستگاه‌های فرهنگی است

ایمنا: معاونت فرهنگی اصفهان در مسیر تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی شهری با چه مشکلاتی مواجه است؟ و آیا این معاونت در اجرای برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی تنها است؟

معاون فرهنگی شهردار اصفهان: به این پرسش باید در دو سطح پاسخ داد. سطح اول اینکه در اصفهان دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام یک سری وظایف ذاتی در حیطه‌های مشخص بر عهده دارند. اما آنچه مشاهده می‌شود به دلایل مختلف همچون کمبود بودجه، امکانات این وظایف به‌درستی صورت نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد مقداری این همت کم است که باید با یک تقسیم‌کار این موضوع شفاف‌تر شود.

شهرداری اصفهان تلاش کرده است به‌عنوان پشتیبان؛ رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی شهرداری اصفهان را بر مبنای وظایف ذاتی نهادهای مختلف تقسیم کرده تا این اهداف بهتر پیش رود اما شهرداری اصفهان تنها متولی حوزه فرهنگ نیست. متأسفانه بسیاری از نهادهای فرهنگی ما امروز راکد هستند و این رکود به دلایل مختلفی همچون نیروی انسانی، مالی و سیاست‌گذاری بر می‌گردد و این امر فقط مختص به شهر اصفهان نیست بلکه در کل کشور با این مسئله روبه‌رو هستیم.

اصفهان دارای ۳۰ دستگاه فرهنگی است که باید نقش‌آفرین باشند اما به دلایل مختلف، شهرداری اصفهان بازیگر اصلی است و البته خود خواهان این موضوع نیست. شهرداری اصفهان در حوزه کتاب نقش اداره نهاد کتابخانه‌ها، در حوزه ورزش نقش اداره ورزش و جوانان را اجرا می‌کند و همواره به دلایل مختلف در این حوزه ورود و حمایت کرده است. در حال حاضر این کمک‌های شهرداری اصفهان به مطالبه تبدیل شده است. البته در بخشی از این کمک‌ها نیز شهرداری خود را موظف می‌داند که انجام دهد.

تلاش ما در شهرداری اصفهان این بوده است که همدلی و وفاق بین دستگاه‌های فرهنگی ایجاد شود و این همراهی را بین مجموعه‌های مختلف ایجاد کنیم. شهر اصفهان دوره‌ای است که به‌واقع با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند فعالیت‌های فرهنگی شاخص و راهبردی انجام دهد، اما متأسفانه همچنان نگاه‌های قدیمی و سنتی به مسئله فرهنگ وجود دارد. برخی مدیران نمی‌توانند اتفاق اثربخشی را در حوزه فرهنگ رقم بزنند، تلاش معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان بر این است که به دستگاه‌ها کمک کند و آن‌ها هم در حد توان خود کمک کرده‌اند. اما این انتظار می‌رود که مشارکت و حمایت در فعالیت‌های فرهنگی شهر از سوی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی با شهرداری اصفهان بیشتر شود.

توفیقات معاونت فرهنگی نتیجه همراهی شورای شهر/ هدف ما تقویت وفاق بین دستگاه‌های فرهنگی است

ایمنا: استراتژی این معاونت در فعالیت‌های هنری شهر چه بوده است؟

معاون فرهنگی شهردار اصفهان: استراتژی این معاونت را در فعالیت‌های هنری در چند بخش خلاصه می‌کنم که شامل حمایت از تولید آثار، حمایت و توانمندسازی مجموعه‌های هنری، حمایت و توانمندسازی مجموعه‌های هنری، ایجاد امکان فعالیت هنری برای گروه‌های مختلف هنری، پاسداری و حفاظت از میراث هنری که شهر اصفهان دارد و به ما رسیده، تداوم بخشی به این میراث ازجمله‌ی این آثار است.

انتقال میراث هنری ما به نسل‌های جدید یک ضرورت است. ما دارای یک میراث هنری جدید در رشته‌های مختلف در شهر اصفهان هستیم که این میراث باید به نسل جدید اصفهان و نوجوانان و جوانان متصل شود و ما این مهم را رسالت خود می‌دانیم.

وقتی در مورد هنر صحبت می‌کنیم، منظور هنر اصیل و هنری که برگرفته از شخصیت فرهنگی و هنری اصفهان است. این هنر اصیل در اصفهان از کاشی‌کاری‌ها و مساجد گرفته تا در ادبیات و شعر و موسیقی و حوزه‌های مختلف دیده می‌شود.

در حال حاضر شهرداری اصفهان در حوزه هنر بازیگر اول است، اگر شهرداری مقداری خود را عقب بکشد هیچ دستگاهی حاضر به حمایت و ادامه کار نیست. نگاه شهرداری در مشارکت و الزاماً نه‌تنها مشارکت مالی بر این است که توانمندی برگزاری اتفاقات بزرگ بوده و این مجموعه می‌تواند این فعالیت‌ها را در حد ملی و بین‌المللی به‌خوبی ارائه کند.

بحث استراتژی حوزه هنر در حاشیه است، چراکه در فعالیت‌ها و حوزه‌های مختلف فعالیت داریم و یک همکاری بسیار خوبی بین معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دانشگاه‌ها و سایر مجموعه‌های که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بحث فعالیت‌های هنری وجود دارد و وظیفه خود می‌دانیم که این همکاری را تداوم‌بخشیم. طبیعی است در همه حوزه‌ها وقتی حجم کار افزایش پیدا می‌کند یک سری حواشی و سنگ‌اندازی‌هایی به وجود می‌آید که نباید آن را جدی گرفت.

توفیقات معاونت فرهنگی نتیجه همراهی شورای شهر/ هدف ما تقویت وفاق بین دستگاه‌های فرهنگی است

ایمنا: یکی از بخش‌های مهم معاونت فرهنگی، حوزه معاونت اجتماعی است، رویکرد این معاونت پیگیری چه مواردی است؟

معاون فرهنگی شهردار اصفهان: حوزه معاونت اجتماعی یک ابرسازمان است و یکی از معاونت‌هایی است که به همراه ادارات کل دیگر مثل ورزش، بهزیستی و سایر نهادها است و فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد. ما بر اساس تکالیف قانونی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها داریم و از ما مطالبه می‌شود که چرا تکلیف قانونی خود را انجام نداده‌اید!

در حال حاضر در حوزه اختلاف بین زوجین، طلاق و ازدواج باید فعالیت‌های بیشتری انجام شود و بر این اساس خود را مکلف می‌دانیم و در حوزه‌های مختلف احساس مسئولیت می‌کنیم. در تلاش هستیم در حوزه خانواده به رابطه بهتر زوجین همچنین والدین و فرزند ورود جدی پیداکرده و برنامه‌های متنوعی در این حوزه‌ها برگزار شود.

در کنار این موارد، یکی از پرکارترین حوزه‌های معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، اداره فرهنگ شهروندی آن است و راستای ارتقای فرهنگ شهروندی این اداره اقدام به برگزاری دو کمپین بزرگ در حوزه کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک برگزار کرده است.

حجم زیادی از فعالیت صورت گرفته و انجام اقدامات توسط معاونت اجتماعی با اثرات مطلوبی همراه بوده و بخشی از فعالیت‌ها که قابل‌بیان نیست از وظایف ما بوده است. در تلاش هستیم حال شهروندان را بهتر کنیم ضمن اینکه بیان اقداماتی که برای رفع آسیب‌هایی که در شهر وجود دارد به‌نوعی با جار زدن خیلی صحیح نیست و این اقدامات توسط معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پوشیده انجام می‌شود اما به‌هرحال بخش اعظمی از اقدامات شهری در حوزه اجتماعی به شمار می‌رود.

کد خبر 662965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.