جزئیات جدید سن بازنشستگی / شرایط بازگشت به کار بازنشسته‌ها اعلام شد

حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۳ سال در سال اول اجرای برنامه است. زنان شاغلی که از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، صاحب فرزند یا فرزندان شده یا می‌شوند به ازای هر فرزند از یک‌سال کاهش سن بازنشستگی برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سند چشم‌انداز توسعه ایران سندی ۲۰ ساله است که در سال ۱۳۸۴ برای تدوین افق توسعه ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است. اکنون برنامه هفتم، چهارمین برش از سند چشم‌انداز توسعه و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که رویکرد مسئله‌محوری دارد و برای پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت در قالب هفت بخش و ۲۲ فصل تبیین شده است و بخش‌های آن عبارت از اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی فناوری و آموزشی، سیاست خارج، دفاعی و امنیتی و در نهایت اداری، حقوقی و قضائی است.

صندوق‌های بازنشستگی

«در فصل چهارم برنامه هفتم توسعه به صندوق‌های بازنشستگی پرداخته شده است، بر اساس ماده ۶۶ این برنامه، سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال شش ماه افزایش می‌یابد. در مواردی که کارفرما دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱) قانون باشد بیمه شده در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می‌تواند پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی همچنان به کار خود ادامه دهد مشروط به اینکه سن وی بالاتر از ۶۵ سال نباشد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و قضات تابع ضوابط و مقررات خود می‌باشند.

در تبصره (۱) این ماده تصریح شده است که صندوق‌های بازنشستگی کشوری که شرط سنی بازنشستگی مشمولان آنها ۶۰ سال و بالاتر می‌باشد از مفاد این حکم مستثنی می‌باشند.

در تبصره ۲ ماده ۶۶ آمده است که در مورد صندوق‌های بازنشستگی که مبنای حداقل سن بازنشستگی تعیین نشده است حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۳ سال و در سال اول برنامه می‌باشد زنان شاغلی که از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ صاحب فرزند یا فرزندان شده یا می‌شوند به ازای هر فرزند از یکسال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار می‌شوند و برای فرزند سوم و بیشتر میزان کاهش یک و نیم سال به ازای هر فرزند خواهد بود.

در تبصره ۳ تاکید شده است که سقف سنوات ارفاقی مشمولان قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۰/۰۷/۱۳) * حداکثر هفت سال و برای مشمولان ” قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۱ این قانون “ حداکثر پنج سال حسب شرایط سخت و زیان‌آور خواهد بود آئین‌نامه مربوطه در خصوص میزان سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این، قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین و برای تصویب به هیأت وزیران ارسال می‌شود.

در تبصره ۴ این ماده آمده است که در مواردی که در قوانین بازنشستگی پیش از موعد مقرر شده است به ازای هر سال کمتر از ۳۰ سال بیمه‌پردازی، معادل دو سال از سنوات مبنای محاسبه اولین حقوق یا مستمری بازنشستگی کسر می‌گردد.

در تبصره ۵ ماده ۶۶ اعلام شده که حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال می‌باشد.

در ماده ۶۷ برنامه هفتم توسعه ذکر شده است که میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه‌پردازی ضربدر سنوات پرداخت حق‌بیمه مشروط بر آن که از سی‌وپنج سی‌ام متوسطه مذکور بیشتر نباشد. معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوقی یا دستمزد طی است سه سال آخر به حقوق یا مستمری محاسبه شده فوق اضافه می‌گردد.

شرایط بازگشت به کار بازنشستگان در ماده ۷۱ برنامه هفتم آمده است، بر اساس این ماده بازگشت به کار بازنشستگان مستمری بگیر تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی و اشتغال مجدد آنها در هر یک از دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده یک این قانون از جمله در سمت مقامات سیاسی موضوع بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و سمت شهردار کلان‌شهرها موجب قطع حقوق یا مستمری بازنشستگی آنها شده و افراد اعاده به خدمت شده و دستگاه‌های اجرایی به کار گیرنده این افراد مکلف به پرداخت کسورات بازنشستگی و درمان بر اساس ضوابط سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی ذیربط می‌باشند. پس از به پایان رسیدن دوره تصدی سمت‌های مزبور، حقوق یا مستمری بازنشستگی بر اساس قوانین و مقررات برقراری حقوق یا مستمری توسط صندوق زیر محاسبه و برقرار می‌شود. سنوات دوره اعاده به خدمت مزبور مشمول پاداش پایان خدمت نمی‌شود.»

کد خبر 662940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 2
    سلام، از مجلس می خواهیم بازگشت به کار جانبازان بازنشسته را که در برنامه هفتم دیده نشده با صراحت و تاکید دشمن کور کن وارد کند.
  • ناشناس IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام اول برخی مدیران مریض ادارات خصوصا دانشگاه ارومیه رو اخراج کنید تا عبر دیگران باشند بعد کارکنان خصوصا کارکنان متخصص و خوشنام خودشون می مانند و ادامه کار میدهند برخی مدیران که متخصص نیستند و با مدرک کشاورزی مدیر شدند ریشه کارمندا رو خشک می کنند و صلاح ومصلحت کشور و نظام براشون مهم نیست فقط به فکر منافع خودشون هستند اول از همه باید کلیه متخصصین کشاورزی را ازاشتغال در مدیریتها برای همیشه خلع ید نمود کشاورزی را چه به مدیریت بعد مدیرانی را که جو نارضایتی ایجاد نموده اند را به اشد مجازات محکوم نمود خصوصا انهایی را که در این وضعیت اقتصادی با بیمه و معیشت مردم بازی کردند اگر مشکل مدیریت حل شد کارمندا خودشون تا 40 سال و 70 سالگی هم ادامه کار خواهند نمود