اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها

شهر سبز به قلمروهایی اشاره دارد که در آن‌ها نه‌تنها مردم به فضاهای سبز دسترسی کافی دارند، بلکه سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای در آن‌ها بسیار پایین است و همین امر، تنفس هوای سالم را برای مردم و سایر جانداران به ارمغان می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عوامل مختلفی همه‌روزه بر آلودگی هوا در شهرها می‌افزاید که به دنبال آن، سلامت انسان‌ها و محیط زیست به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، افزایش جمعیت شهرهای سراسر جهان، فضا را برای توسعه پوشش‌های سبز به حداقل رسانده و باعث شده است بسیاری از مدیران برای حل بحران مسکن، پروژه‌های عمران را جایگزین پارک‌ها کنند. به دنبال این رویدادها، انتشار گازهای آلاینده در زمین افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد که کیفیت زندگی مردم را از جنبه‌های مختلف، سلامت و نشاط، تحت تأثیر قرار داده است.

البته بسیاری از مدیران نیز در سراسر جهان عزم خود را جزم کرده‌اند با روش‌های مختلف، به سبزسازی شهرها کمک کنند و پایداری را برای زمین و ساکنان آن به ارمغان بیاورند. در ادامه به معرفی اثربخش‌ترین استراتژی‌هایی پرداخته می‌شود که می‌تواند کمبود فضاهای سبز را در شهرها جبران کند.

توسعه حمل‌ونقل عمومی کارآمد

بدیهی است که هرچه وسایل نقلیه عمومی و خدمات آن‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، گرایش مردم به عبور و مرور از طریق آن‌ها افزایش پیدا می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند به حداقل رسیدن تردد از طریق خودروهای شخصی را به دنبال داشته باشد و در نهایت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر شود. در شهرهایی همچون برلین در آلمان، پراگ در جمهوری چک و توکیو در ژاپن، کیفیت وسایل حمل‌ونقل عمومی به حدی رضایت‌بخش است که شهروندان به ندرت مایل هستند از طریق خودروهای خصوصی تردد کنند و به همین دلیل، انتشار گازهای گلخانه‌ای در این شهرها، دست‌کم در بخش حمل‌ونقل، در پایین‌ترین سطح ممکن خود قرار دارد.

اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها

افزایش مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری

همه‌روزه به‌ویژه پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، گرایش مردم سراسر جهان به اتخاذ تردد سبز نظیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که زیرساخت‌های عبور و مرور در بسیاری از شهرهای جهان، تهدیدهای بسیاری را پیش روی افرادی قرار می‌دهد که به این روش‌ها تردد می‌کنند. البته خبر خوش این‌که، مدیران در اغلب شهرهای جهان نیز بیش از گذشته از اهمیت تردد سبز در شهرها آگاه شده و برای اعمال اقداماتی در این زمینه کوشیده‌اند. حتی در بسیاری از نقاط دنیا نظیر پاریس در فرانسه و بارسلونا در اسپانیا، بخش اعظمی از معابر شهری به مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تبدیل شده و جالب این‌که از زمان پیاده‌سازی این اقدامات، کیفیت هوا و به دنبال آن، سلامت جسمی و روانی شهروندان، بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها

توسعه معماری سبز

معماری سبز یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در ایجاد شهرهای پایدار به‌شمار می‌رود که می‌تواند در تمام انواع سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری، از ساختمان‌های مسکونی کوچک گرفته تا توسعه مجتمع‌های تجاری، مسکونی، زیرساخت‌های عبور و مرور، میادین شهری و کاشت درختان پیاده شود. معماران در احداث چنین سازه‌هایی به بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا می‌پردازند و می‌کوشند از طریق رویکردهای مختلف همچون نصب پنل‌های خورشیدی، استفاده از پنجره‌های بزرگ در سازه‌ها برای هدایت نور طبیعی به فضاهای داخلی و به حداقل رساندن مصرف انرژی شهری، بهره‌گیری از روش‌های هوشمند تهویه هوا و عایق‌بندی سازه‌ها، کاشت هرچه بیشتر درختان و گیاهان در نقطه به نقطه سازه‌ها نظیر دیوارهای عمودی یا پشت‌بام‌ها و حتی نصب سیستم‌هایی هوشمند برای ایجاد حرارت در ساختمان‌ها هنگام سرمای زیاد شهرهایی پایدار را توسعه دهند.

پاریس، پایتخت فرانسه، یکی از پیشروان فناوری سبز در توسعه شهری به‌شمار می‌رود که توانسته است از موادی با کیفیت بالا در احداث بسیاری از سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری بهره گیرد و از این طریق به کاهش آلاینده‌ها در سراسر شهر کمک کند.

اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها

افزایش ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی

انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری، نقش بسیار مهمی در آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی ایفا کرده و این در حالی است که طراحی شهری در اغلب نقاط دنیا، زمینه را برای تردد هرچه بیشتر خودروها، نسبت به سایر روش‌ها نظیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری هموار کرده است. در چنین شرایطی که خودروها مالکیت معابر عمومی را از آن خود کرده است، بهترین رویکرد برای کاهش انتشار کربن ناشی از آن‌ها می‌تواند تشویق مردم به جایگزینی وسایل نقلیه موتوری خود با خودورهای الکتریکی باشد که این امر به سهم خود بهبود زیرساخت‌های مربوطه مانند نصب ایستگاه‌های شارژ وسایل حمل‌ونقل الکتریکی را می‌طلبد.

مدیران سان‌فرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا به نصب ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در گوشه‌گوشه شهر از جمله پارکینگ‌ها پرداخته‌اند تا دسترسی کاربران را به این ایستگاه‌ها افزایش دهند و افراد بیشتری را به خرید خودروهای الکتریکی تشویق کنند.

اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها

بهبود زیرساخت‌ها و احداث شهرهای چندمنظوره

بدیهی است که طراحی و مدیریت شهری مهم‌ترین نقش را در کاهش یا افزایش سطح انتشار گازهای آلاینده ایفا می‌کند و می‌تواند شهرهایی پایدار یا بتنی و مملو از گازهای گلخانه‌ای به وجود بیاورد. امروزه مدیران در اغلب شهرهای جهان، به دنبال افزایش جمعیت به توسعه مناطق در حومه‌های شهری می‌پردازند و این در حالی است که برنامه‌ریزان مدبر هامبورگ در آلمان بندری متروکه در شهر را به یکی از محبوب‌ترین مناطق شهر تبدیل کردند. این منطقه چندمنظوره است و فضاهای اداری، تفریحی، گردشگری و مسکونی متعددی را در بر گرفته است، ضمن این‌که تنها برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران فضای کافی برای تردد دارد.

اثربخش‌ترین تدابیر برای سبزسازی شهرها

کد خبر 662909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.