ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۲ + تاریخ تولد به قمری و مشخصات

امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هـجری قمری در شهر مدینه متولد شدند.

به گزارش ایمنا، حضرت علی بن موسی بن جعفر (ع) ملقب به امام رضا (ع) و ضامن آهو، هشتمین امام شیعیان و فرزند بزرگوار امام موسی کاظم (ع) سال ۱۴۸ قمری به دنیا آمدند و سال ۲۰۳ توسط مامون، خلیفه عباسی به شهادت رسیدند.

تولد امام رضا (ع) چندم خرداد است

ولادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی سال ۱۴۰۲ برابر با روز چهارشنبه ۱۰ خرداد و در تقویم میلادی سال ۲۰۲۳ برابر با سی و یکم ماه می است.

تولد امام رضا (ع) به قمری

ولادت علی بن موسی الرضا (ع) برابر با ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری است و این تاریخ در سال ۱۴۰۲ مصادف با چهارشنبه ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۴۴ قمری است.

ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۲ + تاریخ تولد به قمری و مشخصات

تولد امام رضا (ع) ۱۴۰۳

ولادت امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۳ مصادف با روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت است.

شهادت امام رضا (ع) ۱۴۰۲

  • تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر با روز شنبه ۲۵ شهریور سال ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم قمری هم زمان با روز شنبه ۳۰ صفر سال ۱۴۴۵ است.
  • تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی مصادف با روز شنبه ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۲۳ است.

مشخصات امام رضا (ع)

نام علی بن موسی (ع)
کنیه ابوالحسن (ثانی)
ولادت ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری
زادگاه مدینه
شهادت ۳۰ ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری
علت شهادت مسمومیت با زهر
محل دفن مسجد بالاسر، حرم امام رضا (ع)، شهر مشهد
محل زندگی حجاز، خراسان
همسر سبیکه
فرزند امام جواد (ع)
طول عمر ۵۵ سال
لقب‌ها رضا، عالم آل محمد، صابِر، فاضِل، رَضیّ، زَکیّ، وَلیّ، وَفیّ، صِدّیق، سِراجُ‌الله، قُرَّةُ عَیْنُ الْمُؤْمِنین، مَکیدَةُالْمُلْحِدین، ثامِنُ الْاَئِمّه، ضامنِ آهو، امامِ غریب، سُلطان، غریبُ الغرباء، رِئابُ التَّدبیر، رَبُّ السَّریر، کافِی الْخَلق، کُفْوُ الْمَلِک، نورُ الْهُدی، وَفیّ، شمس الشموس، انیس النفوس، معین الضعفاء

مدت امامت امام رضا (ع)

امام هشتم بعد از شهادت پدرشان در سال ۱۸۳ هجری قمری امامت شیعیان را بر عهده گرفت. امامت ایشان تا زمان شهادت (۲۰۳ هجری قمری) و به مدت ۲۰ سال به طول انجامید.

ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۲ + تاریخ تولد به قمری و مشخصات

پدر و مادر امام رضا (ع)

امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان، پدر بزرگوار امام رضا (ع) و نجمه خاتون مادر گرانقدر ایشان بودند.

نام حاکم زمان امام رضا (ع)

امامت امام رضا (ع) هم زمان با خلافت هارون‌الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال) و مأمون (۵ سال) سپری شد.

نسبت امام رضا (ع) با مأمون

بر اساس روایات تاریخی امام رضا (ع) و مامون هر دو از قوم بنی‌هاشم بودند و به اصطلاح بنی عم یکدیگر محسوب می‌شدند. همچنین گفته شده مأمون عباسی یک دختر خود را به ازدواج امام رضا (ع) درآورد.

حرم امام رضا (ع)

اولین سنگ مزار امام رضا (ع) در قرن ششم هجری قمری و از جنس مرمر ساخته شد. مسجد بالاسر نیز اولین بنایی بود که توسط ابوالحسن عراقی در سال ۴۲۵ هجری قمری به حرم امام رضا اضافه شد. مسجد زیبای گوهرشاد یکی از بناهای مهم حرم امام رضا (ع) است که در زمان تیموریان و به دستور گوهرشاد خاتون همسر شاهرخ تیموری ساخته شد. این بنا یکی از زیباترین مسجدهای چهار ایوانی با کاش کاری‌های منحصر به فرد محسوب می‌شود. مناره نزدیک گنبد و طلاکاری‌های بالای گنبد امام هشتم نیز در دوران صفویان به مجموعه حرم اضافه شد. در کنار مقبره امام رضا، مقبره افراد دیگری مانند پیر پالان‌دوز، شیخ طبرسی، شیخ بهایی، شیخ حر عاملی وجود دارد. ضریح مطهر جدید امام رضا (ع) حدود ۱۲ تن وزن دارد و از طلا و نقره ساخته شده است. مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع) نزدیک به یک میلیون مترمربع مساحت دارد که شامل ۹ صحن اصلی به نام‌های صحن انقلاب اسلامی یا صحن عقیق، صحن آزادی، صحن قدس، صحن هدایت، صحن جامع رضوی، صحن کوثر، صحن غدیر و صحن رضوان است.

ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۲ + تاریخ تولد به قمری و مشخصات

ضامن آهو یعنی چه

ضامن آهو یکی از القاب امام رضا (ع) و برگرفته از داستان معروفی نزد شیعیان است. بر اساس این داستان، امام رضا (ع) آهویی را که در دام شکارچی اسیر شده بود، ضمانت می‌کند تا آهو برود، به فرزندش شیر بدهد و برگردد؛ البته این داستان به شکلی که اکنون در بین مردم مشهور است در منابع روایی وجود ندارد و ممکن است ترکیبی از چند داستان و روایت با یکدیگر باشد چراکه در منابع روایی، گزارش‌هایی درباره پناهنده شدن آهو به حرم امام رضا (ع) آمده است.

چرا امام رضا (ع) از مدینه به خراسان آمدند

هجرت امام رضا (ع) یک مهاجرت سیاسی اجباری بود که در سال ۲۰۰ هجری به دستور مامون و با هدف مشروعیت دادن به خلافت بنی‌عباس، کنترل فعالیت‌های امام هشتم، کم کردن مقام و معنویت امام در بین مردم، فرو نشاندن انقلاب‌ها و شورش‌های علویان و در امان نگه داشتن حکومت عباسی از خطر نفوذ امام انجام شد.

کد خبر 662693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.