اهمیت توجه به جایگاه دختران / برای ۳۰۰۰ زن سرپرست خانوار اشتغال ایجاد شد

ایجاد سه هزار اشتغال برای زنان سرپرست خانوار در ۲۱ استان کشور، تکذیب خبری با عنوان «خزعلی با طالبان قرارداد بست»، اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل کلینیک درمان ناباروری پیرو سفر رئیس جمهور به اصفهان و اجرای برنامه هویت دختران در مدارس را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به بازدید خود از سازمان تأمین اجتماعی از کاهش حدود ۲۵ درصدی بیمه بیکاری به عنوان یکی از نشانه‌های سرعت گرفتن اشتغال در کشور گفت و اظهار کرد: حرکت دولت در اشتغال‌زایی بسیار خوب و قابل تحسین است. در قالب کسب‌وکار پایدار خانواده‌محور، در ۲۱ استان برای بیش از سه هزار زن سرپرست خانوار ایجاد اشتغال شده است، البته این معاونت وظیفه ستادی در برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت را برعهده دارد و امور اجرایی آن از طریق استانداری‌ها و با همکاری نهادهای مردمی انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش کلیدی بانوان و مادران در ایجاد فرهنگ کار و زمینه‌سازی تولید به صورت مستقیم و غیرمستقیم، افزود: رشد جمعیت از عوامل مهم پایداری و استمرار تولید است، لذا به نیروی کار چه از جهت کمی و چه کیفی به عنوان مهم‌ترین مؤلفه قدرت و رشد اقتصادی باید توجه کرد.

نگاه ویژه مدیریت شهری اصفهان به نشاط و تفریح دختران

مریم آقایی، مشاور امور بانوان شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص نگاه ویژه مدیریت شهری به دختران و بانوان، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های شهر اصفهان، دختران جوان و نوجوان هستند که مدیریت شهری نیز به این مخاطب خاص خود، توجه ویژه دارد و به مناسبت روز دختر هدیه‌ای تدارک دیده است که می‌توانند از امکانات مدیریت شهری به‌صورت رایگان یا تخفیف‌دار استفاده کنند.

وی افزود: شادی و نشاط دختران و بانوان از مهم‌ترین نکاتی است که در شهرداری نیز به آن توجه می‌شود، در همین راستا و با توجه به نگاه گسترده مدیریت شهری به این موضوع، طرح‌هایی را برای روز دختر در نظر گرفت.

مشاور امور بانوان شهردار اصفهان تصریح کرد: در مدیریت شهری طرح‌ها و برنامه‌هایی برای گروه سنی دختران جوان و نوجوان در دست بررسی و اقدام است که به‌طور ویژه برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده و قرار است با برنامه‌هایی مانند کافه گفت‌وگو، فضایی برای تفریح، نشاط و شادی دختران فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه «بدون مرز» نیز یک برنامه ویدئویی بود که در بستر مجازی منتشر شد و دختران جوان و نوجوان در آن با حضور کارشناسان برجسته، سوالات خود را مطرح می‌کردند و بدون مرز با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

دیدار خزعلی با هیئت افغانستانی

در روزهای گذشته، خبری در برخی رسانه‌ها از قول انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تیتر «خزعلی با طالبان قرارداد بست» منتشر شده که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تکذیب شد، این درحالی است که معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تنها با هیئت افغانستانی در خصوص باز شدن فضا برای آموزش بانوان این کشور دیدار و گفت‌وگو داشته و قراردادی با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده بسته نشده است.

لازم به ذکر است که قرار است وزارت بهداشت ایران تعدادی از بانوان آن کشور را تحت پوشش آموزش قرار دهد. همچنین هیئتی از وزارت بهداشت افغانستان در قالب نشست بین‌المللی گروه پنج با موضوع بهداشت و درمان در تهران حضور داشتند که در حاشیه این دیدار، گفت‌وگویی در خصوص وضعیت بهداشت و درمان و نیازمندی‌های آموزشی بانوان افغانستانی مطرح شد، اما قرارداد یا تفاهم‌نامه‌ای با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده منعقد نشد.

با توجه به دستاوردهای جهانی بانوان ایرانی در حوزه بهداشت و درمان، کسب مدارج بالای علمی و موفقیت‌های چشمگیر، تعامل با کشورها جهت ارتقای حوزه سلامت و درمان بانوان کشورهای همسایه، امری طبیعی و البته ضروری بوده که نشانگر قدرت و توانمندی بانوان متخصص ما در آموزش‌های بین منطقه‌ای است. نشست گروه پنج متشکل از کشورهای ایران، عراق، پاکستان، تاجیکستان و نماینده سازمان بهداشت جهانی است که آخرین جلسه آن در بیستم اردیبهشت‌ماه سال جاری با حضور سفرا و نمایندگان وزارت بهداشت اعضا در زمینه همکاری‌های نظام سلامت برگزار شد.

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل کلینیک درمان ناباروری پیرو سفر رئیس جمهور به اصفهان

مرضیه استکی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با همکاری شهرداری اصفهان پژوهشی برای شناسایی گره‌های ذهنی خانواده‌ها انجام شده است. بخشی از این دغدغه‌ها اقتصادی است، اما مهم است که که به رزاق بودن خدا باور داشته باشیم.

وی درخصوص طرح و برنامه‌هایی که در ارتباط با حوزه خانواده و جوانی جمعیت در دست دارند، گفت: با توجه به اینکه دغدغه‌سازی، همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی درخصوص جمعیت و همچنین تدوین برنامه عملیاتی از پیش‌نیازهای حل بحران جمعیت است، طرح تدوین بوم جمعیتی در استان و شهرستان‌ها با عنوان «جمعیت، امید، آینده» از مهم‌ترین برنامه‌های دفتر بانوان بوده که هدف از این طرح، آسیب‌شناسی و تدوین برنامه عملیاتی متناسب با بافت فرهنگی اجتماعی هر شهرستان است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان ادامه داد: از اقدامات اساسی دیگر، پیگیری درمان‌های ناباروری است که از اولویت‌های استان اصفهان به شمار می‌رود. در این خصوص تجهیز کلینیک ناباروری و اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل کلینیک تخصصی ناباروری شهید بهشتی پیرو سفر رئیس جمهور به استان اصفهان است. مسئله دیگر جبهه‌سازی در خصوص جمعیت است و در این حوزه کنشگران و فعالان مردمی در سطح استان در حال فعالیت هستند، شناسایی این افراد، شبکه‌سازی، توانمندسازی و در نهایت ثبت سمن فعال نیز در این حوزه قرار دارد.

اجرای برنامه هویت دختران در مدارس

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار کرد: در این راستا برنامه "هویت دختران" را در مدارس داریم که با کمک مربیان و مسئولان مدارس اجرا می‌شود. همچنین "ویترین دختران" در این هفته رونمایی می‌شود که برای در اختیار قرار دادن شرایطی است که دختران بتوانند نیازهایشان را بر طرف کنند. در این ویترین کانال‌هایی است که هر کدام بخشی از نیازهای عاطفی و فکری، روانشناسی، علمی، فرهنگی، بهداشتی و ورزشی را تأمین کند و از طرفی مورد تأیید باشد و خانواده‌ها با خیال راحت دختران را در این ویترین بفرستند.

وی افزود: سال گذشته "ایده‌های دختران جوان" را مطرح کردیم و تعدادی در این طرح برگزیده شدند. باز هم آمادگی این را داریم که جشنواره داشته باشیم‌. همچنین جشنواره زن و خانواده نیز این هفته شروع شد. این جشنواره برای تولیدات بانوان در عرصه‌های مختلف هنری به ویژه فیلم‌های کوتاه و تئاتر و… است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به اهمیت توجه به افزایش جمعیت کشور اشاره و ابراز تأسف نسبت به رفتن به سمت پیری جمعیت، گفت: ممکن است سال‌ها و دهه‌های آینده سال‌های خوبی برای جمعیت جوان و تولیدکننده و ابداع‌گر ما نباشد. دوست نداریم واردکننده باشیم و می‌خواهیم این پنجره جمعیتی را حفظ کنیم. این پنجره باروری حدود پنج تا شش سال باز است. خیلی اعتقاد به مؤثر بودن تشویق اقتصادی برای اضافه کردن جمعیت ندارم، بلکه باید به دنبال حرکت فرهنگی و تغییر نگرش‌ها باشیم.

برگزیدگان استانی جایزه ملی جمعیت تقدیر می‌شوند

مرضیه استکی مدیرکل امور بانوان و خانواده استاندار اصفهان در حاشیه رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» که با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت و به‌صورت ویدیوکنفرانس در استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد در راستای سیاست حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سراسر کشور برگزار شد. رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت به‌صورت گسترده در استان اصفهان نیز اطلاع‌رسانی و آثار شرکت‌کنندگان دریافت شد.

وی افزود: از میان آثار رسیده، ۲۱ اثر در استان برگزیده و به سطح ملی راه یافتند که از میان این آثار در محور «بخش خصوصی» شرکت‌کننده اصفهان، با اثر سامانه جامع هم‌نفس حائز رتبه ملی شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استاندار اصفهان ادامه داد: رسانه، نخبگان، مدیران، خانواده‌ها، دستگاه‌های حاکمیتی، شرکت‌ها و مؤسسات مردمی و خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد محورهای اصلی رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت بودند.

وی تصریح کرد: در راستای تجلیل از آثار برگزیده در هفته جاری مراسمی با حضور استاندار اصفهان و مسئولان استانی برگزار و از برگزیدگان استانی و ملی تقدیر خواهد شد. در آغاز هفته جمعیت نیز، جلسه‌ای با حضور وزیر کشور و به صورت وبیناری با حضور استانداری‌ها برگزار و توسط دبیرخانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از هشت استاندار از جمله استاندار اصفهان که در این حوزه فعال و اقدامات قابل توجهی را برنامه‌ریزی و اجرایی کرده‌اند، تقدیر شد.

ایران دارای بیشترین دختران و زنان تحصیل کرده در سطح منطقه است

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در دفتر خود میزبان دختران نوجوان بود، در این نشست صمیمانه، کشور ایران را دارای بیشترین دختران و زنان تحصیل کرده در سطح منطقه دانست و با اشاره به رشد ۱۱۴ درصدی زنان شاغل در دولت به نسبت ابتدای انقلاب و افزایش ۲۶۰ درصدی بانوان هنرمند و نویسنده و سایر آمارهای موجود، اظهار کرد: همه این آمارها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برای دختران و بانوان این سرزمین ارزش و احترام فوق‌العاده‌ای قائل است.

وی افزود: دختران نباید از فعالیت‌های اجتماعی محروم باشند اما از طرف دیگر نباید که زن مثل یک کالای مصرفی در جامعه مورد سو استفاده قرار گیرد و کرامت، عزت و هویت انسانی او خدشه دار شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با تاسی به زندگی زنان بزرگ دینی‌مان که در همه ابعاد قابلیت الگو شدن دارند، قائل به یک زیست سوم برای زندگی زنان و دختران جامعه‌مان هستیم که در آن خانه و خانواده هم پناهگاه امن آن‌ها است و هم آن‌ها را برای نقش‌آفرینی ویژه در حوزه‌های اجتماعی همسو با ویژگی‌ها و توانمندی‌های‌شان آماده می‌کند.

وی دوره نوجوانی را فرصتی بزرگ برای تمرین کار گروهی، مهارت‌آموزی، تشخیص مسئله و تلاش برای ارائه راه حل و اقدام، تفکر انتقادی و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی دانست و از آن‌ها خواست با جدیت برای امیدآفرینی، ایجاد تحول در جامعه و آینده‌ای روشن تلاش کنند و از مواجهه با مشکلات نهراسند. در این دیدار ۲۱ نفر از دختران از گروه‌های فعال اجتماعی ایران زمین در سنین ۱۰ تا ۱۶ سال حضور داشتند که تعدادی از آن‌ها به نمایندگی از دیگران به بیان فعالیت‌ها و دیدگاه‌های خود در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی پرداختند و در مقابل توصیه‌ها و تجربه‌های معاون اول رئیس جمهور را شنیده و برای حل برخی مشکلات و چالش‌های شأن قول مساعد گرفتند.

کد خبر 662630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.